האם תוגבל בקרוב עמלת המשיכה הגבוהה הנגבית בכספומטים הפרטיים? יו"ר ועדת המשנה לוועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ הילה שי וזאן, הודיעה היום (שני) כי הוועדה עומדת להגיש כבר בימים הקרובים הצעת חוק שתגביל את העמלה. בעת משיכת כספים מכספומטים פרטיים נגבית עמלה גבוהה, שמגיעה לעתים ל-10% מסכום המשיכה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבחינת כשלים בתחום הצרכנות עסקה היום בנושא על רקע אישור תביעה ייצוגית בטענה לגביית עמלות שלא כדין במשיכת מזומן מכספומטים. במהלך הדיון, הודיעה שי וזאן כי בכוונת ועדת המשנה להגיש הצעת חוק שתקבע התאמה בין גובה המשיכה לגובה העמלה.
2 צפייה בגלריה
כספומט
כספומט
כספומט
(צילום: shutterstock )
שי וזאן אמרה, כי הציבה את נושא עמלות הכספומטים כאחד הנושאים הצרכניים החשובים לטיפול. לדבריה, בתקופת הקורונה עלה השימוש במזומן ובכספומטים, העמלות גבוהות ובבנקים ובבנק ישראל מתעלמים מכך.
מנהלת האגף להגנת הצרכן הבנקאי בפיקוח על הבנקים, עודדה פרץ, אמרה כי בישראל ישנם 7,160 כספומטים, 34% מהם הם בנקאיים והיתר פרטיים. היא הסבירה כי הפיקוח על הבנקים מפקח רק על הכספומטים הבנקאיים, ואמרה כי מכשיר שסמוך לסניף העמלה בו היא מפוקחת ועומדת על כ-1.5 שקלים בלבד. מכשיר שמרוחק יותר מ-500 מטרים מסניף העמלה עליו אינה מפוקחת. נציגת המחלקת המשפטית של בנק ישראל, חן פליישר, סירבה להשיב בנושא העמלות הכפולות, בשל התובענה הייצוגית שאושרה בעניין.
שי וזאן אמרה כי לקוחות לא יודעים כמה הם משלמים, והאם מלבד עמלת המשיכה בכספומט ישנה עמלה נוספת שגובה מהם הבנק בו מתנהל חשבונם. "כשהעמלה כזו זה לעשוק את הציבור", אמרה. פרץ השיבה כי לא מדובר בעושק והפיקוח לא מצא לנכון לפקח על הכספומטים המרוחקים. לדבריה, יש ללקוחות חלופות אחרות כמו תשלום בכרטיסי אשראי, כרטיסי דביט ועוד.
ח"כ מיכאל מלכיאלי, אמר כי כספומטים בנקאיים לעיתים מתקלקלים ועברים חודשים על שהם מתוקנים, ולכן אנשים נדרשים למשוך מזומן מכספומטים פרטיים יקרים. ח"כ אנטאנס שחאדה הוסיף כי בישובים ערבים ובפריפריה פריסת הכספומטים הבנקאיים נמוכה.
מנכ"ל כספונט, מוסי כץ, הגיב לטענות ואמר כי הממוצע בכספונט עומד על 6.3 שקלים עמלה למשיכה. לדבריו, כשמלון דן ביקש לגבות 10 שקלים עמלה הוא לא אישר זאת ואין מסופים בתעריפים כאלה. בנוסף לכך, הוא ציין כי הכספומטים הפרטיים פרוסים במקומות שכף רגלו של בנק לא תדרוך בהם, ויש לכך עלויות רבות.
2 צפייה בגלריה
כספומט פרטי
כספומט פרטי
כספומט פרטי של כספונט
(צילום: אוהד צויגנברג)
נציגת רשות התחרות, טובי הריס, הזהירה כי פיקוח על גובה העמלה עשוי לצמצם את פריסת הכספומטים הפרטיים. נציג לובי 99, משה קאשי, טען כי הפתרון הוא לקבוע עמלת מקסימום, של 5%-2% מסך המשיכה. מנהל פורום ארלוזורב, רן מלמד, הוסיף כי צריך לאפשר נגישות למשיכת מזומן גם למי שהכנסתו נמוכה ולאנשים עם מוגבלות, שלא תמיד יכולים להגיע לכספומט מרוחק בסניף הבנק.
מנהל הרגולציה של בנק לאומי, ברי רוזנברג, ציין כי אחזקת כספומט יש לה עלויות של פיתוח, סייבר, בלדרות, ביטוחים ועוד. נציגת איגוד הבנקים, גלי כספרי, טענה כי ישראל היא מקום שישי בעולם מבחינת מספר הכספומטים לנפש ושנייה רק ליפן בפריסת הכספומטים.
הוועדה פנתה לבנק ישראל לבחון את העמלה הכפולה שנגבית מלקוחות בכספומטים המרוחקים מסניפי הבנקים, וממתינה לתוצאות התביעה הייצוגית ותמשיך לעקוב לפעול לביטול העמלה הכפולה. היא הוסיפה כי "ועדת המשנה תבחן את אי ההתאמה בין גובה המשיכה לגובה העמלה ובכוונתה להגיש בקרוב הצעת חוק שתחייב את הכספומטים הפרטיים להתאים את העמלה לגובה המשיכה".
עוד אמרה שי וזאן, כי "הוועדה קוראת לבנק ישראל לוודא שקיפות, כך שכל לקוח ידע כמה עמלה הוא ישלם על כל משיכה ומה הסכום המרבי שניתן לגבות ממנו. הוועדה קוראת לבנק ישראל לבחון פריסה של כספומטים גם בישובים מרוחקים עם מעל 10,000 תושבים, ולדאוג שיהיו נגישים גם לאנשים עם מוגבלות. כמו כן, הוועדה מבקשת מבנק ישראל והפיקוח על הבנקים לקבוע נוהל מסודר לזמני תיקון כספומטים מקולקלים".