הזכאות לאבטלה תוארך עד אמצע אוגוסט: ממש ברגע האחרון קיבלו היום בצהריים (א') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כ"ץ, החלטה להאריך את הזכאות לדמי אבטלה למאות אלפי זכאים שלא הוחזרו לעבודה עד לאמצע חודש אוגוסט. אלמלא ההחלטה, היו כרבע מיליון ישראלים הנמצאים בחל"ת חדלים לקבל את דמי האבטלה כבר השבוע ובימים הבאים בחודש יולי, בהתאם למועד הוצאת לחל"ת. הבוקר נחשפה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet התמונה המלאה של משבר האבטלה בחלוקה לערים שונות בארץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההחלטה תוארך גם הזכאות למענקים לבני ה-67 ומעלה שלא יחזרו לעבודה. בסוף תקופה זו יבחנו מחדש את המשך הזכאות, לאור נתוני התעסוקה במשק.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום : אוהד צויגנברג)
ההחלטה התקבלה בהתייעצות כלכלית בהשתתפות נגיד בנק ישראל וראש המועצה הלאומית לכלכלה, ובאה בהמשך למדיניות הממשלה להמריץ את המשק לפעילות ולעודד חזרה לעבודה, יחד עם התחייבות לדאוג לכל מי שלא ישוב לעבודה.
לחצים כבדים שהפעילו שר הרווחה, איציק שמולי, שר הכלכלה, עמיר פרץ, מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, ההסתדרות וחברי כנסת עשו את שלהם ולמרות התנגדות עקרונית במשרד האוצר להאריך את התשלום - הוחלט להאריך את תשלום דמי האבטלה בעוד חודש וחצי.
ההתנגדות באוצר, כדברי בכירים, "לא נבעה מכך שאנחנו אנשים רעים, אלא ההפך. קבלת דמי אבטלה פחות טובה והוגנת מאשר החזרת העובדים למקומות עבודתם, כאשר הוחלט אף לזכות בגין ההחזרה את המעסיקים ב-7,500 שקל על כל עובד שיוחזר", אמר גורם בכיר במשרד האוצר.
כאמור, במסגרת ההחלטה הוחלט גם על הארכת הזכאות למענקים לבני 67 ומעלה שלא יחזרו לעבודה עד אמצע אוגוסט. ועדת השרים לחקיקה אף אישרה היום את המשך אי קיזוז כפל הקצבאות למי שמקבלים גם קצבאות ביטוח לאומי בנוסף לדמי האבטלה.
יצוין כי מאז 18 באפריל הוחזרו לעבודה רק 360 אלף יוצאים לחל"ת, אך קרוב ל-130 אלף עובדים הוצאו מאז לחופשות ללא תשלום, בעיקר מעסקים וחנויות שלא יכולים היו לחזור נוכח מצב העסקים לעבודה מלאה. כיום יש כ-650 אלף עובדים בחופשות ללא תשלום. עוד כ-200 אלף פוטרו מעבודתם וכמו כן יש עדיין עשרות אלפי עצמאים שטרם חזרו לעבודה וחלקם אף שוקלים לסגור את בית העסק שלהם.
כדי לאפשר השלמה מהירה של החקיקה, יוכנס סעיף זה כתיקון לחוק המענקים לבני 67 פלוס המונח כבר בכנסת לקריאה שנייה ושלישית, שתהיה עוד השבוע.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס להחלטה וציין כי "סיכמתי עם שר האוצר להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה עד אמצע אוגוסט. זה חלק מהצעדים שאנחנו עושים לאושש את המשק, לדאוג לעצמאים ולדאוג גם למובטלים. אנשים צריכים שיהיה להם ממה להתפרנס. בהתייעצות כלכלית שקיימתי עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל פרופ׳ ירון והיועץ הכלכלי שלי פרופ׳ שמחון, קבענו שבאמצע אוגוסט נבחן את התנאים המאקרו כלכליים, תנאי התעסוקה, ונודיע על צעדים נוספים".
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, שהוביל את המאבק להארכת הזכאות לדמי אבטלה, מסר בתגובה להחלטה כי "אני שמח שראש הממשלה ושר האוצר נענו לדרישתי הנחרצת להארכת תקופת הזכאות לדמי האבטלה ולמענקים לאוכלוסיה המבוגרת עד לאוגוסט ומברך על הצעד הנכון והחשוב. מדובר בבלון חמצן קריטי עבורם. מאות אלפי ישראלים נזרקו לאבטלה שלא באשמתם וממש לא הם צריכים לשלם את מחירה. גם בהמשך אאבק בנחישות על כך שאף ישראלי לא יישאר מאחור".
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"מברך על הצעד הנכון והחשוב". שר העבודה והרווחה, איציק שמולי
(צילום: אבי מועלם)

העלות: עוד כרבע מיליארד שקלים

הארכת תשלום דמי האבטלה עד לאמצע חודש אוגוסט תעלה עוד קרוב לרבע מיליארד שקלים לקופת המדינה, על פי חישוב ראשוני של עלות ההחלטה. עלות זאת נוספת לעלות של כחצי מיליארד שקל, כאשר הוחלט לא לחשב את ימי הסגר כימים לחישוב משך האבטלה של היוצאים לחופשות ללא תשלום.
שר האוצר, ישראל כץ, אמר ל-ynet לאחר קבלת ההחלטה כי "כמו שאמרתי, אף אחד שמגיעים לו דמי אבטלה לא יישאר בלי דמי אבטלה. יחד עם זאת, במקביל, אנחנו ממריצים את המשק והתעסוקה. החלטנו להכניס את התיקון לתוך החוק של התשלום לבני 67 ומעלה, שמונח בכנסת לקריאה שנייה ושלישית, כדי שההחלטה תיושם מיידית". השר אמר הוסיף כי "גם מעבר לחודש אוגוסט, מי שלא יחזור לעבודה יקבל רשת ביטחון".
מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי, מסר בתגובה להחלטה כי "אבטלה זה לא מקצוע, וחובה עלינו כחברה לדאוג לביטחון הסוציאלי למי שנקלע למצב זה בעקבות משבר הקורונה. הביטוח הלאומי דאג להעביר באופן שוטף את נתוני האבטלה אל מקבלי ההחלטות ולהדגיש את החשיבות בהענקת וודאות לקבלת דמי האבטלה לאלו שטרם הצליחו להיקלט חזרה לשוק העבודה. ההודעה של ראש הממשלה ושר האוצר בדבר הארכת הזכאות לימי אבטלה חשובה ובמקומה, והביטוח הלאומי יישם אותה לאלתר ברגע שהחקיקה תושלם".