קניות אונליין בצל משבר הקורונה: בדואר ישראל צופים גידול קל בהזמנות בחגי הקניות ומדווחים על צפי למספר שיא של 15 מיליון חבילות שיגיעו לארץ בנובמבר-דצמבר במשקל של כ-4,000 טונות. מדובר בחבילות שיגיעו ארצה בעקבות חגי הקניות: יום הרווקים הסיני שחל ב-11 בנובמבר, בלאק פריידיי שיחול השנה ב-27 בנובמבר, סייבר מאנדיי ב-30 בנובמבר ואחרי כן יגיעו הסיילים של חג המולד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי ההערכות בדואר, מדובר בגידול של 3.5% במספר החבילות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וגידול של כ-11% במשקל מול תקופת חגי הקניות ב-2019. זוהי האטה בצמיחת מספר החבילות, שכן בין 2018 ל-2019 חלה עלייה של 7.4% במספר החבילות שנמסרו בחודשי הקניות. כלומר, הצמיחה במספר החבילות נחתכה בחצי.
3 צפייה בגלריה
בנובמבר-דצמבר צפויות להגיע מיליוני חבילות במשקל של כ-4,000 טונות. מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
בנובמבר-דצמבר צפויות להגיע מיליוני חבילות במשקל של כ-4,000 טונות. מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
בנובמבר-דצמבר צפויות להגיע מיליוני חבילות במשקל של כ-4,000 טונות. מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
(צילום: מירב קריסטל)
בשנת 2019 נמסרו בחודשים נובמבר-דצמבר כ-14.5 מיליון חבילות, במשקל של כ-3,600 טון, וב-2018 נמסרו בחודשים אלה כ-13.5 מיליון חבילות במשקל 3,000 טונות. בחודש רגיל מחולקות כ-5.5 מיליון חבילות בממוצע, במשקל של כ-1,000 טונות.

יתווספו מרכזי מסירה

חלק ניכר מהחבילות יישלחו עד לבתי הנמענים, שכן אתרים כמו אמזון שולחים חבילות עד הבית. גם אתרים כמו אייהרב שולחים עד הבית בימים אלה בהם חלק ממרכזי המסירה עמם עובדות חברות השילוח סגורים. אך חלקן הגדול של החבילות שמגיעות מסין (עלי אקספרס למשל) ובריטניה (אסוס ונקסט) ואיביי - עדיין יגיע לסניפי דואר ולמרכזי מסירה.
אחד האתרים שחלה עלייה תלולה בהזמנות מהם השנה הוא אתר האופנה SHEIN (שי אין) הסיני, שעקף את נקסט ואסוס במספר ההזמנות מישראל. חלק מהישראלים כבר משתמשים בכרטיסי אשראי עם עמלת המרה נמוכה או אפסית בשל הנפח הגדל של הקניות מחו"ל, בסל הקניות שלהם.
3 צפייה בגלריה
האתר של SHEIN
האתר של SHEIN
עקף את נקסט ואסוס במספר ההזמנות מישראל. האתר של SHEIN
(צילום מסך)
בשל העומס בסניפי הדואר, שר התקשורת יועז הנדל הורה לדואר ישראל להתכונן להמלצות ועדת רוזן, שבין היתר המליצה לפתוח מרכזי מסירה נוספים של הדואר ושל מתחרות. חברת דואר ישראל הודיעה שתפתח לקראת חגי הקניות 30 מרכזי מסירה נוספים, כך שיהיו לה 1,400 נקודות מסירת חבילות בכל הארץ, הכוללות סניפי דואר, סוכנויות דואר ונקודות מסירה בחנויות פרטיות וברשתות שיווק.
עלי אקספרס חזר להיות האתר מספר 1 בקרב ישראלים שקונים בו בקצב גובר גם בשל השיפור בזמני השילוח מסין. חבילות אלו מגיעות דרך דואר ישראל. לעומת זאת אמזון חווה האטה וגידול קל אך לא חזר לזוהרו בשל ביטול השילוח חינם לארץ.
3 צפייה בגלריה
שופיניסטה
שופיניסטה
עלי אקספרס חזר להיות האתר מספר 1 בקרב ישראלים
(צילום: Jirapong Manustrong/Shutterstock)

האתרים הישראלים ממשיכים לשגשג

בעוד שב-2019 חילקה חברת דואר ישראל כ-68 מיליון חבילות שהוזמנו מחו"ל, ההערכה היא שב-2020 יוזמנו פחות חבילות בגלל הקורונה, שהאטה את ההזמנות במרץ-יוני.
לצד זאת, חלה עלייה תלולה במכירות באתרים ישראלים, על אף שעיקר תנועת החבילות בארץ עדיין מגיעה מחו"ל (כ-70%). בעקבות משבר הקורונה, חלק מהאתרים הבינלאומיים האטו פעילות בארץ (אמזון) או סגרו זמנית את פעילות השילוח הבינלאומית (נקסט). ישראלים החלו לקנות בהמוניהם באתרים ישראלים, בעיקר מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, אך גם מזון, ספרים ואופנה. חלק מהאתרים הישראלים לא עמדו בעלייה של פי 5 ומעלה במכירות ושירות הלקוחות שלהם קרס. מאז חלה התייצבות בביקוש ושיפור בשירות הלקוחות ובזמני החלוקה.
בנובמבר יחול גם חג הקניות הישראלי שופינג איי אל, שנחשב להצלחה גם ב-2019 ואם יוצעו מבצעים טובים השנה - צפוי להיות הצלחה גם ב-2020, בטח לנוכח העובדה שהישראלים כבר התרגלו לקנות באתרים ישראלים.
גם בלאק פריידיי הפך ליום קניות שהאתרים הישראלים נותנים בו פייט. כך למשל במכשירי סלולר הישראלים לעיתים מביסים את המחירים של האתרים הסיניים. אם השנה ימכרו מיקסרים של קנווד, דייסון V11 ושואבי אבק רובוטיים במחירים מנצחים - הם ישאבו הרבה ישראלים לאתרים הישראלים.
אתרים כמו עזריאלי.קום, ksp, מחסני חשמל, שופרסל אונליין ולאסט פרייס גדלו מאוד בתקופת משבר הקורונה ולצידם צצו המוני אתרים חדשים, חלקם של רשתות ואחרים של חנויות פרטיות מכל הסוגים והמינים (מרהיטים ועד צעצועים ותכשיטים) שנחפזו להתחיל למכור אונליין. אפילו איקאה חזרה למכור אונליין במתכונת מצומצמת עם שילוח יקר דרך חברת ההובלות שלה.
למעשה, כיום לרוב הרשתות בקניונים יש אתר אינטרנט פעיל כשהרשתות הגדולות האחרונות שהשיקו אתרי אינטרנט היו זארה הום וסטרווידריוס. רוב האתרים האלה לא עושים שימוש בשירותי דואר ישראל אלא בדואר שליחים של דואר ישראל ובחברות שילוח מתחרות, שמביאות מוצרים עד בית הלקוח.