שיעור האבטלה הקובע לתשלום דמי האבטלה עמד במחצית הראשונה של מאי על 6.7% (שהם 267,500 מובטלים) - מתחת לשיעור של 7.5% שנקבע בחוק להפסקת תשלום דמי האבטלה. זאת לעומת 7.9% במחצית השנייה של אפריל. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (ב').
מהנתונים עולה עוד, כי שיעור האבטלה הרחב, הכוללת את כל הבלתי מועסקים, ביניהם גם מי שמובטל ללא קשר לנגיף הקורונה וכן אלה שאין להם מקום עבודה לחזור אליו בשל סגירת מקום העבודה מאז מרץ 2020, ירד לראשונה מתחת ל-10% ועמד במחצית הראשונה של החודש על 9.6% (שהם 398,600 מובטלים). זאת לעומת 10.6% במחצית השנייה של אפריל.
3 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
על פי חוק הקורונה אמור היה תשלום דמי האבטלה להיפסק כבר ב-30 ביוני כליל. אולם, במשרד האוצר ובביטוח הלאומי אמרו כי לא ניתן להותיר מובטלים ללא שום הכנסה ולכן גובשה נוסחה לפיה יקבלו מפוטרים ושוהים בחופשות ללא תשלום דמי אבטלה בהתאם לגילם ולמצבם המשפחתי. את הנוסחה הסופית שגובשה יהיה צורך להעביר בחקיקה בכנסת, אך בשלב זה גם היא תלויה בכך ששיעור האבטלה יהיה גבוה מ-7.5%, ולכן במוסד לביטוח לאומי הבהירו היום כי יהיה צורך בחקיקה חדשה שלא תגביל את תשלום דמי האבטלה לפי השיעור הכללי בארץ. באוצר ציינו כי נמשכות ההתייעצויות ביחס להמשך תשלום דמי האבטלה. ההערכה היא ששר האוצר החדש הוא שיקבע אם יש להמשיך ולשלם.
יש לציין כי כאשר הוצגה הנוסחה הסופית באוצר להמשך החל"ת לפי גיל לבכירים במגזר העסקי, חלקם תקפו בכעס רב את הכוונה להמשיך את דמי האבטלה בטענה שהדבר יעודד עובדים להישאר בחל"ת ולא לחזור למקומות העבודה.
"עובדים אומרים לי בלי בושה שיחזרו רק אחרי שייגמר תשלום דמי האבטלה", אמר אחד המשתתפים בדיון באוצר ל-ynet. "עכשיו מאריכים אותם בהחלטה מטופשת והמדינה מפסידה פעמיים וגם המעסיקים. גם יימשך תשלום דמי האבטלה וגם שיעור האבטלה לא יפחת ולמעסיקים לא יהיו עובדים עד ראש השנה".


מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר בשבוע שעבר ל-ynet כי "נוצר מצב שבו לעשרות אלפי עובדים אין פשוט לאן לחזור, בעיקר בענפים כמו התיירות והתעופה. לצערנו אין די הכשרות מקצועיות והסבות מקצוע ואנשים שאין להם מקום לחזור אליו נשארים ללא עבודה שלא באשמתם". לדבריו, "תהיה החלטה מידתית. לא תהיה החלטה קוטבית. ה-30 ביוני איננו יום קדוש ולא יתכן שהחל באחד ביולי מובטל שאין לו סיכוי לחזור מיידית לעבודה יישאר ללא סיוע".
שר האוצר ישראל כץ התייחס לנתונים ואמר: "אני מברך על ירידת האבטלה במחצית הראשונה של מאי. אני גאה בהובלת המשק בתקופה קשה זו, וגאה אף יותר להוביל את תכנית התעסוקה ליציאה מהמשבר, שגבשנו בימים אלה".