תשלום דמי האבטלה לעובדים שפוטרו או נמצאים בחל"ת בעקבות הקורונה יימשך גם מעבר ל-30 ביוני, אולם התשלום יהיה מדורג לפי גיל מחוסרי העבודה. הנוסחה הסופית גובשה היום בצהרים (ד') והוצגה לבכירים במגזר העסקי. חלקם תקפו בכעס רב את הכוונה להמשיך את דמי האבטלה בטענה שהדבר יעודד עובדים להישאר בחל"ת ולא לחזור למקומות העבודה.

"עובדים אומרים לי בלי בושה שיחזרו רק אחרי שייגמר תשלום דמי האבטלה", אמר אחד המשתתפים בדיון באוצר ל-ynet. "עכשיו מאריכים אותם בהחלטה מטופשת והמדינה מפסידה פעמיים וגם המעסיקים. גם יימשך תשלום דמי האבטלה וגם שיעור האבטלה לא יפחת ולמעסיקים לא יהיו עובדים עד ראש השנה".
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
ראשי אגף התקציבים הם שהציגו את התוכנית למעסיקים כשבמהלך הישיבה הייתה אף הרמת קול של משתתפים בדיון שטענו שמשרד האוצר מכשיל את הורדת שיעור האבטלה. אחד המשתתפים טען כי "מדובר באופן הברור ביותר בתעמולת בחירות זולה".
על פי חוק הקורונה אמור היה תשלום דמי האבטלה להיפסק כבר ב-30 ביוני כליל. אולם, במשרד האוצר ובביטוח הלאומי אמרו כי לא ניתן להותיר מובטלים ללא שום הכנסה ולכן גובשה נוסחה לפיה יקבלו מפוטרים ושוהים בחופשות ללא תשלום דמי אבטלה בהתאם לגילם ולמצבם המשפחתי. למי שיש ילדים ובני/בנות זוג תהיה העדפה בתשלום דמי האבטלה על פי משך המשל תשלומם.

האוצר: תוספת של 3 חודשי תשלום לבעלי משפחות

את הנוסחה הסופית שגובשה יהיה צורך להעביר בחקיקה בכנסת. אלה סעיפיה:
• עד גיל 25 – מובטל שיש לו עד 2 תלויים (בן זוג, ילדים) – ימשיך לקבל דמי אבטלה עוד 25 ימים מה-1 ביולי. אם יש לו/לה שלושה תלויים ויותר – תשלום דמי האבטלה יימשך עוד 69 ימי, עד ל-8 בספטמבר.
• בני 25 עד 28 – עוד 34 ימים של תשלום דמי אבטלה עם 2 תלויים ועוד 69 יום עם 3 תלויים ויותר.
• בני 28 עד 35 – 50 ימים עד 2 תלויים ו-69 ימים ל-3 תלויים ומעלה.
• בני 35 עד 45 – 69 ימים ל-2 תלויים ו-88 ימים עד ל-27 בספטמבר עם 3 תלויים ויותר.
• בני 45 ומעלה – 88 ימים הן ל-2 והן ל-3 תלויים במובטל.
באוצר ציינו כי המובטלים, בפרט בעלי משפחות, יהיו זכאים לפי נוסחה זו לתוספת של 3 חודשי תשלום דמי אבטלה לפחות.
גורמים במגזר העסקי טוענים כי הנוסחה תגרום לכך שעובדים רבים ימשיכו ליהנות מדמי אבטלה בשבתם בבית ולא יחזרו לעבודה עד לגמר תשלום דמי האבטלה עבורם.
מלשכת שר האוצר נמסר ל-ynet כי "בשבועות האחרונים קיים שר האוצר, יחד עם גורמי המקצוע באוצר, דיונים רבים למעקב אחר הנתונים ומגמת שוק התעסוקה בכדי שיהוו בסיס לגיבוש צעדי התעסוקה הנדרשים למועד סיום רשת הביטחון של החל"ת - סוף יוני 2021. במהלך הדיונים, הוצגה בפני השר תוכנית ע"י גורמי המקצוע באוצר לאחר היוועצות עם בנק ישראל, הביטוח הלאומי וגורמי ממשלה נוספים.
"שר האוצר הנחה לקיים היוועצות עם נציגי המגזר העסקי וענפים שונים ובסיום הליך ההדברות יילקחו בחשבון מכלול ההערות, תגובש התוכנית המלאה ותובא לאישור הממשלה והכנסת".
יצוין, כי שיעור דמי האבטלה פוחת השבוע מ-70% מהשכר ל-60% מהשכר על פי חוק הקורונה, שבו נקבע כי אם שיעור האבטלה הקובע לתשלום דמי האבטלה יפחת מ-10% הוא יופחת ב-10% - מ-70% ל-60%.
גורם בכיר במשרד האוצר ציין אתמול כי "לא יהיה מצב שבו נותיר מובטלים שבאמת רוצים לעבוד ללא שום סיוע מהמדינה. זה לא יקרה בשום מקרה. למדינה יש אחריות כלפי המובטלים".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר אתמול ל-ynet כי "נוצר מצב שבו לעשרות אלפי עובדים אין פשוט לאן לחזור, בעיקר בענפים כמו התיירות והתעופה. לצערנו אין די הכשרות מקצועיות והסבות מקצוע ואנשים שאין להם מקום לחזור אליו נשארים ללא עבודה שלא באשמתם".
לדבריו, "תהיה החלטה מידתית. לא תהיה החלטה קוטבית. ה-30 ביוני איננו יום קדוש ולא יתכן שהחל באחד ביולי מובטל שאין לו סיכוי לחזור מיידית לעבודה יישאר ללא סיוע".
יצוין כי יש עדיין יותר מ-400 אלף מחוסרי עבודה כיום בישראל. בין אלה מצויים מי שאין להם שום אפשרות לחזור לעבודה, בהתאם לנסיבות, כמו למדריכי תיירים מחו"ל בשפות השונות, שכן מספר התיירים המגיע לארץ עודנו נמוך ביותר.