משבר התעסוקה הוא אחד הנושאים הבוערים ביותר מבין נזקי הקורונה. בימים אלה מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה בונה תוכנית כוללת להחזרת המפוטרים למעגל העבודה, ואחד הצעדים בו הוא השקת מיזם תעסוקה ייחודי בשילוב חברות מובילות במשק, שהתגייסו לפיילוט תעסוקתי המיועד לתת תמריץ לקהל הרחב להשתלב שוב בעולם העבודה.
מדובר בפופ-אפ ייחודי, מקוון וראשון מסוגו בישראל, שיערך למשך 48 שעות בימים רביעי וחמישי השבוע (2-3/12), ובמסגרתו יונגשו בעמוד הפייסבוק של המיזם כ-12 אלף משרות למחפשי עבודה בעשרות חברות מובילות במשק הישראלי, ביניהן: בנק הפועלים, שטראוס, קוקה קולה, מטריקס, אלביט, חברת החשמל, סודה סטרים, SQLINK, מיטב דש וחטיבת הסייבר של אלביט. המשרות שיוצעו יהיו בין היתר של מתכנתים, מהנדסים, משרות בכירות בתחום ההיי-טק והקמעונאות, לרבות משרות של מנהל מערכות מידע CRM/ERP, משרות במפעלים השונים ברחבי הארץ ועוד.
במקביל יופעל מוקד טלפוני ייחודי עם שירותי ייעוץ והכוונה אישיים על ידי 400 אנשי משאבי אנוש ויועצי קריירה שיסייעו בבניית קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה והכוונה בתהליך חיפוש המשרות (מספר הטלפון: 0765-996633, בשעות 9:00-21:00 בימים רביעי וחמישי). המיזם הוא חלק מתוכנית החזרה לתעסוקה שבנה משרד העבודה, במסגרת התוכנית הלאומית להשבת כ-100 אלף מפוטרים מתקופת הקורונה, על ידי חיבור למעסיקים ושיתוף פעולה הדוק עמם. זאת במטרה לעדכן את ההכשרות המקצועיות כך שיהיו רלוונטיות לשוק העבודה.
החזרת המפוטרים למעגל העבודה היא משימה מורכבת, במיוחד בהינתן שהמדינה הבטיחה לשלם דמי אבטלה למפוטרים או לאלה שהוצאו לחל"ת עד יוני 2021. "מה הטעם שאחזור לעבוד בעוד שאני מקבלת דמי אבטלה עד יוני בראש שקט? אמנם זה רק 70% מהשכר אבל אם אתחיל עבודה חדשה המשכורת שתוצע לי לא תהיה גבוהה בהרבה מדמי האבטלה", מספרת יעל, סייעת בגנים שהוצאה לחל"ת בסגר הראשון, הוחזרה לעבודה ולקראת הסגר השני זומנה לשימוע ופוטרה.
"הפחד שלי שאם אתחיל שוב עבודה באחד הגנים, אני חוששת לאבד את הזכויות שלי כשחלילה יוציאו אותי שוב לחל"ת או פיטורים בסגר שלישי. כל המצב הרי לא יציב ולא ידוע אז נראה שעדיף להישאר בבית עד שהכל יתבהר ולהנות מדמי האבטלה".
כמו יעל, רבים המובטלים שחושבים שעדיף להם להמשיך לקבל דמי אבטלה מובטחים, ולא להתחיל לעבוד במקום חדש בתקופת אי הוודאות, שכן אם יפוטרו או יוצאו לחל"ת ממקום עבודתם החדש - לא מובטח להם שההטבות שמובטחות להם כיום יישארו בתוקף. במשרד העבודה זיהו את הבעיה שהולכת ומעמיקה, ויצאו במיזם חדש במטרה להחזיר כמה שיותר מובטלים למעגל העבודה באופן מיידי.

שוק של מעסיקים

יוליה איתן, ראש מנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות בזרוע עבודה של משרד הרווחה, מסבירה כי "יש ויכוח על מספר המובטלים כרגע במשק, בטווח שבין 500-800 אלף ישראלים. בכל מקרה מדובר במספרים אדירים. לפני הקורונה אחוז האבטלה עמד על 3.8% וכעת אנחנו עומדים על מספר דו ספרתי.
"במיוחד בתקופה זו יש צורך לעודד ולסייע לכמה שיותר מובטלים או עובדים שהוצאו לחל"ת לחזור למעגל העבודה. החיפוש בימי קורונה מוצף במחפשים, 'שוק של מעסיקים', ולכן יכולת המיקוח של הפרט ירדה. לכן, כל עובד חייב להיות הרבה יותר מדויק בתהליך החיפוש. בפועל יש הרבה הזדמנויות ומשרות פתוחות, אבל יש תחרות וצריך להגיע מוכנים וממוקדים יותר".
איתן מוסיפה כי "מה שחשוב לציין ולהבין בקרב אלו שהוצאו לחל"ת או מובטלים, כי מי שלא יפעל עכשיו - עלול למצוא את עצמו בסוף התור בחודש יוני, עם כל מי שיושב בבית כעת. אז צפוי להיות עומס פניות של מחפשי עבודה שיישבו בבית ללא ההכנסה מהביטוח הלאומי, שנתנה להם עד אז רשת ביטחון. זו הסיבה שיצאנו עם מיזם פופ-אפ תעסוקתי כזה. אז נכון שהאפשרות לקבל דמי אבטלה עד חודש יוני היא הזדמנות לחפש עבודה בראש שקט או הזדמנות לנצל את הזמן להעשיר הון אנושי (בקורסים, הכשרות, לימודי מקצוע חדש, היערכות לשוק העבודה החדש ועוד), אבל זה גם זמן לנצל את הזמן לעבוד על מסוגלות תעסוקתית".
איתן מציינת כי "מאז שהמיזם פורסם עוד ועוד מעסיקים פונים אלינו ורוצים להצטרף. מעסיקים שמעוניינים לפרסם אצלנו נדרשים לעבור בדיקה של היעדר עבר של הפרת חוקי עבודה או אירועי בטיחות. המשרד בוחן את העסקים, את ההפרות אם יש ואת חומרתן. מדובר במשרות פנויות בכל התחומים - מפיננסים, דרך היי-טק ועד ייצור וקמעונאות. הכול מהכול. גם דרישות ההשכלה, הכישורים, הניסיון והמיומנויות מגוונים בהתאם. כל אחד ואחת יוכלו למצוא משהו, וזה מה שיפה במיזם הזה - שהוא המוני, פתוח לכולם ובחינם".
2 צפייה בגלריה
יוליה איתן, ראש מנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות בזרוע עבודה של משרד הרווחה
יוליה איתן, ראש מנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות בזרוע עבודה של משרד הרווחה
יוליה איתן, ראש מנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות בזרוע עבודה של משרד הרווחה

איפה אפשר למצוא את המשרות ומה עוד מציע הפופ-אפ?

המשרות כולן יוצגו באתר ייעודי שכתובתו: https://pop-up-works.org.il/ שבו אפשר יהיה למצוא גם תכנים מקצועיים רלוונטיים, כמו למשל כתיבה נכונה של קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, בחירת מסלול קריירה, כיצד נכון לחפש משרה ועוד.
בנוסף הפופ-אפ יציע כאמור ייעוץ טלפוני בהתאמה אישית בין השעות 09:00-21:00. מאות מגייסים, מגייסות, יועצי ויועצות קריירה, פסיכולוגיים תעסוקתיים וצוותי משאבי אנוש של החברות המשתתפות במיזם יעניקו ייעוץ ייחודי של כ-20 דקות ללא עלות, המותאם למועמדים עצמם בהתאם לצרכיהם המשתנים. כך למשל יוכלו היועצים לסייע בהכנה לראיון עבודה, בשיפור של קורות החיים, באיתור משרות רלוונטיות ובשאלות מגוונות נוספות.
איתן מוסיפה כי "חשוב להדגיש שמי שנותן את הייעוץ אלו אנשים מהשורה הראשונה ממחלקות HR יחד עם יועצי קריירה, שגובים בדרך כלל מאות ואלפי שקלים לשעת ייעוץ. הם התנדבו לקחת חלק במיזם".
איך משכנעים את המובטלים לוותר על דמי אבטלה? "בביטוח לאומי אושר לפני שבועיים מענק התמדה, שמאפשר למי שחוזר לעבוד גם אם בשכר נמוך יותר לקבל השלמה לשכר החדש בדמוי מענקים של עד 5,000 שקל לחודש. המטרה היא לתמוך בחזרה לעבודה ולא לפגוע במי שיחזור לעבוד", אומרת איתן.
שר העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי, אמר ל-ynet כי "מדובר בפיילוט חשוב שבכוחו לסייע לאלפי ישראלים, בין אם בהענקת הכלים המתאימים למציאת עבודה ובין אם בהתאמה למשרה קיימת. אנו נמשיך לפעול ביחד עם המעסיקים בישראל למען הבראת שוק העבודה ולמען כל מבקשי העבודה כולם".