בימים אלה עוד אפשר להסתדר עם חלון פתוח או לכל היותר מאוורר תקרה, אבל הקיץ לא מתכוון להיעלם השנה. ככל שהטמפרטורות יהיו גבוהות יותר, כך התלות שלנו במזגן תעלה, ומחירי הטכנאים בהתאם. זה בדיוק הזמן לבדוק את התקינות שלו, לתקן או להחליף בחדש. מתי התיקון מאוד משתלם, ומתי הוא רק יגדיל את ההוצאה הכוללת שלכם, בסופו של דבר?
בכתבה הקודמת, הרחבנו על סיבות לכך שהמזגן מרעיש, לא מקרר או גורם לנזילת מים בתוך הבית. בכתבה זו נרחיב על מקרים שבהם המזגן גורם לקצר חשמלי, קופא, לא מוציא אוויר, לא מגיב לשלט או שנידף ממנו ריח רע.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה: המזגן גורם לקצר חשמלי

קצר חשמלי במזגן יכול להיגרם בשל אחד מרכיבי המזגן או בשל תקלה בשקע או במערכת החשמל עצמה.
קצר בשל מערכת החשמל: "אם הסיבה היא שלוח החשמל אינו עומד בעומס, לא תהיה ברירה אלא לשדרג את הלוח", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "למשל, לוח חד-פאזי המספק רק עד 25 אמפר, תצטרכו לשדרג ללוח של 40 אמפר".
הבדיקה הראשונית שתוכלו לעשות כדי לבדוק האם מקור הקצר החשמלי הוא במזגן או במערכת החשמל היא בדיקת ממסר הפחת.
"יש להוריד את כל הפקקים בלוח, למעט ממסר הפחת", מסבירים במוקד השירות. "לאחר מכן, יש להרים את המפסקים האחד אחרי השני. חשוב לנתק מהחשמל מכשירים עם כרטיס אלקטרוני שעלותו גבוהה (צרכני חשמל כבדים), כדי שההרמה וההורדה של הפקקים, לא תשרוף אותם, דבר שיגרור עלויות תיקון גבוהות במיוחד".
במהלך הבדיקה, אם בעת הרמת הפקק המחובר למזגן החשמל קפץ, אתם יכולים לדעת שמקור הקצר הוא אכן במזגן.
אם מקור הקצר החשמלי הוא במזגן זה יכול להיות מסיבות שונות, אשר נסקור כעת.
קבל התנעה: למדחס ולמאוורר של המזגן יש קבל התנעה, שתפקידו להכניס אותם לפעולה. לרוב, הסיבה לתקלה של קבל התנעה פשוט תהיה בלאי טבעי. במקרה של קבל מקולקל, הם יזללו כמות חשמל גדולה יחסית, עד אשר יגרמו לפיוז לקפוץ ולגרום לקצר.
מנוע מאוורר: מנוע זה ממוקם ביחידה החיצונית של המזגן ותפקידו להניע את פעולת המאוורר. במקרה של תקלה במנוע זה, המאוורר לא יפלוט את האוויר ויגרום למזגן להפסיק את פעולתו זמן קצר לאחר הפעלתו.
הצטברות של לחות ונזילות מים: במצב שבו יש לחות כלואה בתוך המזגן, או במקרים של נזילות מים, יש סיכוי לקצר חשמלי. במקרה כזה, עליכם להפעיל את המזגן ולכוון את השלט למצב "ייבוש" (אייקון של 'טיפה') למשך עשר דקות. מומלץ לחזור על פעולה זו מדי שבועיים, כדי למנוע הצטברות של לחות בתוך החלקים הפנימיים של המזגן.
סיבות נוספות שאינן שכיחות: ישנן תקלות נוספות שגורמות לקצר חשמלי, אך הן פחות נפוצות. ביניהן: עודף בגז, מחסור בגז, סתימה במערכת הגז, פילטרים שנסתמו וגורמים ללחות כלואה במזגן, תקלה במדחס.
בנוסף, גם התקנה רשלנית של המזגן יכולה לגרום לקצרי חשמל חוזרים ונשנים: התקנה רשלנית הכוללת חוטי חשמל דקים מדי או מזגן תלת-פאזי שחובר למערכת חשמל חד-פאזית.
איזה מבין התקלות שהוזכרו כאן ואשר גורמות לקצר חשמלי כדאי לתקן ואיזה לא?
"לא כל תקלה משתלם לתקן, שכן פעמים רבות היא לא מבטיחה שהמצב ייפתר, ויכולה לגרור עלויות נוספות", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "יהיו פעמים שבהם הפתרון הכלכלי החכם ביותר יהיה פשוט להחליף את המזגן.
"למשל, במקרים שבהם מקור התקלה הוא במערכת החשמל, כמו למשל פקק חשמלי חלש או פגום, יש להזמין חשמלאי שיתקן את מקור התקלה. גם קבל התנעה הוא רכיב זול יחסית ומשתלם לתיקון. לעומת זאת, אם המזגן מקצר בשל תקלה במנוע, כבר מדובר ברכיב יקר יותר, שלא בטוח ששווה להשקיע בתיקון שלו. גם מנוע המאוורר הוא רכיב יקר יחסית. כלל האצבע צריך להיות האם העלות הכוללת המוערכת לתיקון היא בשווי של עד 50 אחוז מעלות של מזגן חדש. במקרה זה, צריך לקחת בחשבון גם את עלות ההתקנה של מזגן חדש ולא רק את שווי המזגן עצמו".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה: המזגן לא מוציא אוויר

אם המזגן פועל, אך לא מוציא אוויר, יכולות להיות לכך מספר סיבות שונות.
תקלה במאוורר או במנוע של המאוורר: במצב תקין, המזגן יונק את האוויר מתוך חלל החדר ופולט אותה בחזרה אל תוך החלל. במצב של תקלה במאוורר תהליך המיזוג לא יוכל להתקיין. אם המנוע של המאוורר נתפס, או שאחת מכנפי המאוורר ניזוקה, יש צורך להחליף אותם. זאת, גם המאוורר פועל, אך במהירות נמוכה. לעתים, התקלה יכולה להיגרם כתוצאה מכשל בקבלת הפקודה מהכרטיס האלקטרוני.
תקלה בקבל המנוע של המאוורר: תפקיד הקבל הוא להתניע את המנוע לש המאוורר. ממש כפי שלרכב יש "סטרטר" שתפקידו להתניע, כך גם למאוורר ולמדחס יש מנגנון הנעה. לרוב, בשל בלאי טבעי הקבל נוטה להישחק. מה שגורם לשחיקה מוגברת יותר הוא העלאה והורדה של הטמפרטורה של המזגן, ולכן מומלץ להימנע מכך.
סתימה בפילטרים: אם הגעתם למצב שבו הפילטרים סתומים לגמרי, וחלף זמן רב מאז הפעם האחרונה שניקיתם אותם, זה יכול לגרום למזגן לא להוציא אוויר בצורה מיטבית. לרוב, התקלה המקדימה לכך תהיה של נזילת מים בתוך הבית, כך שבכל מקרה, מסיבות רבות הקשורות לשמירה על כל רכיבי המזגן, חשוב מאוד להקפיד על ניקוי הפילטרים.
אם אתם דוחים זאת כבר שבועות או חודשים, החליטו שאתם עושים זאת עוד היום, רגע לפני שמתחילה העונה שבה תצטרכו את המזגן יותר מתמיד. חשוב מאוד שתפתחו בזהירות את מכסה היחידה הפנימית, תשלפו את הפילטרים ותשטפו אותם תחת מים זורמים (לשני הכיוונים של הפילטר). אל תמהרו להחזיר את הפילטרים אל תוך המזגן מתוך מחשבה שהם ממילא יתייבשו מהאוויר שעובר דרכם. זו טעות, שכן זה יגרום להיווצרות עובש בתוך המזגן, דבר שקשה מאוד להיפטר ממנו ואשר גורם לריח לא נעים בחלל החדר לאורך זמן.
תקלה בכרטיס אלקטרוני: לעתים, כשהמזגן פועל אך לא מוציא אוויר בכלל, מקור התקלה יכול להיות באחד מכרטיסי הפיקוד האלקטרוניים שלו. למשל, כרטיס פיקוד של המאייד אמור לתת את הפקודות למאוורר ולמנוע המאוורר של המאייד. בהיעדר פקודה, היחידה הפנימית לא תיכנס לפעולה, למרות שהיחידה החיצונית תעבוד. לצורך איתור תקלה זו, יהיה צורך בטכנאי מזגנים שייעזר במכשור לצורך בדיקת מקור התקלה, תיקון הכרטיס או החלפתו.
אילו מהתקלות האלו משתלם לתקן?
"כאמור, קבל מנוע של המאוורר זול יחסית, ועלות החלפתו נמוכה", מציינים במוקד השירות. "בשונה מהחלפת מנוע שהיא יקרה מאוד ולא משתלמת, החלפת קבל היא בהחלט מסוג התיקונים שכדאי להשקיע בהם.
"שימו לב, שאין מה למהר להחליף מנוע אם טכנאי ממליץ על כך, שכן לעתים יש צורך רק בהחלפת קבל. במקרה כזה, שווה לבקש חוות-דעת נוספת ולא למהר להיגרר להוצאה מיותרת. שאלו את השאלות הנכונות, גלו ערנות ובקיאות, וודאו עם בעל המקצוע האם מדובר רק בקבל או במנוע, וציינו שתרצו לבדוק זאת עם בעל מקצוע נוסף לפני שתמהרו להחליף".
לגבי מאוורר ומנוע של מאוורר, הרי שלא תמיד מדובר בתיקון כלכלי, בייחוד כשזהו מזגן עילי קטן יחסית עם מעט כוח סוס. מוקד השירות: "עלות הרכיבים ועלות התיקון גבוהה יחסית, ויכולה להגיע לכדי מחצית מזגן חדש. אם המזגן בשימוש כבר מספר שנים, בוודאי שאין טעם להשקיע בתיקון זה. לכן, אם כבר סיימתם את תקופת האחריות, אל תמהרו לשלם על תיקון. כך גם לגבי כרטיס מאייד וכרטיס פיקוד אלקטרוני".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה: המזגן לא מגיב לשלט

על המאייד ממוקמת עינית, אשר תפקידה לקבל פקודות מהשלט של המזגן באמצעות אות של אינפרה אדום. אם השלט לא מצליח לתקשר איתה יכולות להיות מספר סיבות:
האחת, שפשוט הסוללות של השלט חלשות. לכן, הפעולה הראשונה שכדאי לעשות היא להחליף סוללות ולבדוק שוב.
השנייה, שמסך העינית הממוקם ביחידה הפנימית, פשוט מלוכלך. נגבו אותו בעזרת מטלית, ובדקו שנית. הסיבה השלישית, היא לנסות להשתמש בשלט אחר, או אפילו בשלט אוניברסטלי (שניתן לרכוש בחנויות רבות ואשר עולה כ-100 שקל).
אגב, תוכלו לבדוק את תקינות השלט באמצעות מצלמת הסמאטרפון שלכם. כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ עם השלט כשהוא מכוון למצלמה שלכם, ולהביט אל המסך של המכשיר הנייד – כך תוכלו לראות אלת הבהוב האינפרא אדום, שהמצלמה יכול לקלוט, ותדעו אם מקור הבעיה הוא בשלט או בעינית של המזגן.
הסיבה השלישית, היא תקלה בעינית. במקרה כזה, החלפת עינית נחשבת לתיקון קל וזול יחסית, ולכן משתלם להשקיע בו. כדי לחסוך הגעה כפולה של טכנאי לביתכם, ציינו בפניו את דגם המזגן ובקשו ממנו להגיע עם עינית חלופית מתאימה, אם מקור התקלה היא שהמזגן לא מגיב לשלט. עשו זאת רק לאחר שניקיתם את העינית, החלפתם סוללות או ניסיתם להפעיל את המזגן עם שלט אחר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה: ריח רע מהמזגן

ישנן מספר סיבות לריח רע מהמזגן. האחת, הצטברות של לכלוך ואבק בתוך המערכת, אשר בשילוב עם הצטברות של מים בסוללה הפנימית, גורם להתפתחות עובש ופטריות. סיבה נוספת, היא של ריחות לא נעימים שיש בתוך חלל הבית – בעקבות עשן סיגריות, טיגונים, ריחות של צואה ושתן של בעלי-חיים וכן הלאה. ברגע שהמזגן שואף את האוויר שבחלל החדר, הוא פולט אותו בחזרה, ומפזר אותו בחלל החדר.
אם מקור הריח הוא של הצטברות עובש בתוך המזגן, לרוב הסיבה היא בשל שימוש רציך במזגן, כמעט ללא הפסקה, לאורך שבועות.
במקרה כזה, יש להפעיל אותו מדי פעם על מצב ייבוש למשך 5-10 דקות בלבד, דבר שיגרום לייבוש הסוללה וימנע את התנאים להתפתחות עובש בה. כאמור, מצב הייבוש מסומן בשלט עם אייקון של טיפה. כמו כן, שימו לב שאם תפעילו את המזגן על 26 מעלות ומעלה, כשהוא במצב של קירור, זה יגביר את הסיכוי להיווצרות עובש ולריחות לא נעימים ממנו.
מוקד השירות: "במקרים שבהם המצב נמשך ואתם לא מצליחים לתקן אותו בעצמכם, יהיה צורך בניקוי עמוק של המזגן, הכולל גם ניקוי של העובש. זאת, בעזרת טכנאי מזגנים, שכן זה כרוך בפירוק של היחידה הפנימית. לרוב, זהו טיפול תחזוקתי זול יחסית ומשתלם".

התקלה: המזגן קופא

כשמזגן קופא, הוא יכול לגרום לתקלות נוספות, ולכן יש לטפל בכך מיידית, אם לא רוצים להגדיל את הנזק. מהן הסיבות לכך?
פילטרים סתומים: כאמור, ניקוי של הפילטר לא עולה לכם כלום, ויכול לחסוך הרבה מאוד תקלות. ברגע שהם נסתמים, זה חוסם את פתח יציאת האוויר מהמאייד וגורם לו לקפוא. שימו לב, שלעתים יחלוף זמן עד שתבחינו בכך.
שינוי בלחץ גז: אם המזגן שלכם ישן יחסית, ויוצר לפני ששנת 2005, גם המזגנים שבו הוא מסוג 22R. במצב של שינוי בלחץ הגז, בשילוב האוויר החם אותו המזגן יונק מחלל החדר, יוצרים לחות. ברגע שהמזגן פולט את הלחות יחד עם האוויר הקר, בסיום פעולת הקירור, נוצרת שכבת קרח על תריסי המזגן.
שימו לב, שכשהמזגן צובר שכבת קרח, הוא יכול לגרום גם לתקלות של נזילות מים, התפתחות עובש וחסימת פתחי האוויר.
כמה אמורים לעלות תיקונים במזגן? למחירון המלא, לחצו כאן
עוד כתבות בנושא:
באילו מקרים התיקון ישתלם?
"פילטרים תוכלו לתקן בעצמכם, אולם אם מקור התקלה הוא בלחץ גז, יש לבדוק האם יש מחסור בגז או לחץ גז גבוה מדי", אומרים במוקד השירות. "במקרה כזה, טכנאי יבדוק את רמת לחץ הגז במזגן. אם המזגן ישן יחסית, לעתים ניתן להסתפק במילוי גז".
ואולם, אם מדובר בדליפה משמעותית יותר, והמזגן ישן, אין טעם להשקיע באיתור מקור הדליפה ובתיקון שלה, שכן זה לא מבטיח שלא יהיו תקלות נוספות במזגן, אשר ממילא יחייבו אתכם להחליפו.
בכל מקרה, גם אם החלטתם לנסות את הפתרון של מילוי גז, דרשו התחייבות בכתב, לכך שאם התקלה לא נפתרת, אלא חוזרת על עצמה תוך מספר חודשים, בעל המקצוע יחזור לתקן כמו שצריך את התקלה, או יתקין לכם מזגן חדש, תוך קיזוז עלות מילוי הגז. כדאי גם מראש לתמחר מולו עלות התקנת מזגן חדש, כדי שברגע האמת לא תקבלו הצעת מחיר מופקעת. אם הוא בעל מקצוע אמין ומקצועי, הוא יסכים לכך ואף יציע את האופציה הזו בעצמו.
צריכים טכנאי מזגנים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 13:27, 28.04.20