מספר דורשי העבודה ירד ב-13.6% מ-739,235 במרץ ל-638,650 באפריל, כך דיווח היום (ראשון) שירות התעסוקה. מהנתונים עולה כי מגמת הירידה במספר דורשי העבודה נשענת בעיקרה על אלה ששהו בחל"ת, ששיעור חזרתם לעבודה היה גבוה משמעותית מאשר אלה שאינם בחל"ת ונותרו מחוץ למעגל העבודה ללא מעסיק בקצה.
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "רוב החוזרים למעגל העבודה שהו בחל"ת, אולם יש לשים לב כי נשארו רבים שחושבים שהם בחופשה ללא תשלום אך אינם יודעים עדיין כי למעשה הפכו למפוטרים. אנו ממוקדים בסיוע לאוכלוסיות שיישארו ללא עבודה גם לאחר יוני 2021 עם סיום רשת הביטחון האוטומטית".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי נתוני שירות התעסוקה, בסוף אפריל מספר דורשי העבודה השוהים בחל"ת ומקבלים דמי אבטלה עמד על כ-224,365 לעומת כ-445 אלף בסוף פברואר, כשלושה שבועות לאחר היציאה מהסגר השלישי ב-7 בפברואר. מספר דורשי העבודה ששהו בחל"ת נחתך כמעט בחצי בחודשיים האלה, בעוד שמספר דורשי העבודה שאינם בחל"ת ונותרו ללא מעסיק ירד ב-6% בלבד.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
חשש שהירידה במספר מקבלי דמי האבטלה תיבלם בשל מבצע "שומר החומות"
(צילום: אורי דוידוביץ')
"לעומת דורשי עבודה השוהים בחל"ת", מסבירים בשירות התעסוקה, "אלה שאינם בחל"ת נפלטו ממעגל העבודה ונותרו ללא מעסיק בקצה. משכך, וכפי שהנתונים מלמדים, הם מתקשים יותר לשוב למעגל העבודה ועלולים לשקוע לאבטלה ארוכת טווח ואולי אף לתלות בקצבאות סוציאליות ככל שמשך אבטלתם יתארך".
עוד עולה מהנתונים כי על כל משרה פנויה באפריל התמודדו בממוצע 4.9 דורשי עבודה - הנתון הטוב ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020. בניכוי דורשי עבודה השוהים בחל"ת, שיש להם מעסיק לחזור אליו, הנתון עומד על 1.9 לכל משרה כמעט. לפני המשבר התמודדו על כל משרה רק 1.7 עובדים מחוסרי עבודה.
במשרדי הממשלה חוששים כי בשל מבצע "שומר החומות" הירידה במספר מקבלי דמי האבטלה תיבלם במאי. בסוף החודש הבא צפויים להסתיים תשלומי דמי האבטלה המיוחדים במסגרת משבר הקורונה, והממשלה טרם קיבלה החלטה כיצד לנהוג עם עובדים שאינם יכולים לחזור לעבודה, כמו בענפי התיירות והתעופה.
מספר דורשי העבודה תובעי הבטחת ההכנסה עמד באפריל על 75,070, נמוך ב-5% בהשוואה ל-79,482 במרץ. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז הכניסה לסגר השני בספטמבר 2020.
בשירות התעסוקה טוענים כי הנתון מראה כיצד בעלי כישורי העבודה הנמוכים מתקשים יותר לשוב למעגל העבודה בהשוואה לבעלי כישורים גבוהים יותר. בשירות מתריעים כי "אל לנו להתבשם מהירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה. ביולי 2021, עם תום תקופת הזכאות לדמי אבטלה, רבים עלולים להתקשות לשוב למעגל העבודה וכתוצאה מכך להידרדר לתלות בקצבאות סוציאליות כהבטחת הכנסה, כך שהירידה עלולה להתמתן ואף להיעצר".