עוד הוכחה שמדיניות החל"ת משאירה את העובדים בבית: לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), כ-29.3% מהמועסקים הנמצאים כיום בחל"ת מסרבים לחזור לעבודתם, והסיבה העיקרית לסירוב היא העדפה לקבל דמי אבטלה. זאת על בסיס דיווחי המעסיקים בסקר מצב העסקים בחודש אפריל (22.04.2021-18.04.2021) שהתפרסם היום (חמישי).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מניתוח הסיבות לסירוב המועסקים לחזור מחל"ת, עולה שכ-63.9% מהעסקים עם חל"ת ציינו שהעובדים מעדיפים לקבל דמי אבטלה, 14.2% ציינו שהעובדים חוששים שיאלצו לצאת שוב לחל"ת, ו-20.1% מהעסקים עם חל"ת ענו "אחר". מבחינת ההערות של העסקים שענו "אחר", עולה כי מרבית המדווחים ציינו שמדיניות החל"ת מקשה עליהם להחזיר לתעסוקה מועסקים אלו.
לפי הסקר, מרבית העובדים המסרבים לחזור מחל"ת (כ-60%), הועסקו בענפי שירותי מזון ומשקאות, הכוללים מסעדות ואולמות אירועים.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
לשכת התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
למרות התופעה הנרחבת של עובדים המסרבים לחזור למקומות העבודה, נרשמה קפיצה החדה בשיעור התעסוקה בחודשים האחרונים. אחוז התעסוקה בענפי הסקר באפריל 2021, כאחוז מהיקף התעסוקה לפני תחילת המשבר, עלה ל-86.1% לעומת 75.4% בינואר ו-87.1% באמצע אוגוסט. חלק משמעותי מהעלייה באחוז התעסוקה נובע מהחזרה של עובדים בחל"ת, וייתכן שחלק נובע מגיוס של עובדים חדשים.
בענפי המסחר הקמעוני נרשמה ההתאוששות החדה ביותר בהשוואה לחודש ינואר, כאשר שיעור התעסוקה עלה מ-68% ל-96% - הקרוב ביותר לרמת התעסוקה לפני המשבר.
כדי לבחון באילו ענפים ועסקים פוטנציאל הגידול בתעסוקה בעקבות הסרת ההגבלות הוא משמעותי, נשאלו המעסיקים על ציפיותיהם לשינוי בהיקף התעסוקה בחברה שלהם בחודשים הקרובים. לפי הממצאים, בכלל המשק, שיעור העסקים שצופה שהשיעור יקטן הוא קטן מאוד (5%), ולעומת זאת 30% צופים ששיעור התעסוקה אף יגדל. ברוב הענפים, המעסיקים אינם צופים שינוי במספר המועסקים.
הענף שבו נרשם האחוז הגבוה ביותר של מעסיקים הצופים גידול בתעסוקה הוא ההיי-טק, וזאת למרות אחוז תעסוקה גבוה בענף זה לאורך תקופת המשבר. אלא שידוע שהביקוש לעובדים בהיי-טק הוא גבוה בעוד שהענף סובל ממחסור כרוני בעובדים מיומנים, שחסרים בארץ. אחוז גבוה של מעסיקים שצופים גידול בתעסוקה בחברות שלהם נרשם גם בענפי שירותי המזון והמשקאות ושירותי אירוח.

חברות גדולות נפגעו פחות

מממצאי הרווח התפעולי של החברות שהשתתפו בסקר, שמבטא בעיקר את ההפרש בין סך ההכנסות לסך ההוצאות וכולל בתוכו את צמצום התעסוקה (ירידה בהוצאות) ואת המענקים שניתנו על ידי הממשלה (עלייה בהכנסות), עולה כי ב-50% מהעסקים ירד הרווח התפעולי בשנת 2020 בהשוואה לשנת 2019. אולם, כ-12% מהעסקים דיווחו דווקא על עלייה ברווח התפעולי.
כשבוחנים את ממצאי הרווח התפעולי לפי גודל החברות, עולה שכצפוי, העלייה ברווח התפעולי נרשמה בעיקר בחברות הגדולות המעסיקות מעל ל-250 עובדים - 36.4% מחברות אלה דיווחו על עלייה ברווח התפעולי, לעומת 11.7% שדיווחו על עלייה בקרב חברות המעסיקות 5-10 עובדים. ממצאים אלה תואמים גם לממצאים במדינות אחרות, שגם בהן העסקים הגדולים המשיכו לשגשג על אף המשבר יותר מאשר העסקים הקטנים.
בתוך כך, יותר מ-60% מהחברות בענפי ההיי-טק דיווחו על ירידה ברווח התפעולי בשנת 2020 לעומת שנת 2019. באופן מפתיע, מבדיקת עומק עולה שכחצי מעסקים אלו אף קיבלו מענק ממשלתי בגין הפגיעה בפעילות הכלכלית.