שופרסל רוצה עוד הנחות מספקים קטנים: יצרני ויבואני מזון מדווחים כי שופרסל פנתה אליהם בדרישה לפתיחת הסכמים, במטרה להעמיק את ההנחות שהם נותנים לה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"הם מבקשים מאיתנו עוד כסף. שום התחשבות", מספר אחד הספקים. "הקטנים מתבססים על השוק המוסדי (מסעדות, בתי קפה, בתי מלון - מ.ק) כי ברשתות קשה לנו להתמודד עם המותגים. השוק המוסדי כמעט נמחק והקטנים תלויים ברשתות. גם אלה שעובדים עדיין כמו מסעדות שעושות טייק אוויי, לא תמיד משלמים לנו בזמן, דוחים תשלומים או לא משלמים בגלל הקורונה".
2 צפייה בגלריה
תורים לקראת חג הפסח בשופרסל אשקלון
תורים לקראת חג הפסח בשופרסל אשקלון
תור בסניף שופרסל באשקלון
(צילום: רועי עידן)
ספק אחר מספר: "הם מבקשים הנחה יותר גבוהה ב-3%-2% ממה שהיה קודם. אנחנו ממילא נותנים להם הנחה גדולה. כל שנה הם מבקשים: 'תוריד עוד משהו'. כך גם השנה, למרות הרווחים הגדולים ולמרות הקורונה. השוק המוסדי התכווץ ועכשיו שופרסל מבקשת עוד הנחה, אז יהיה לנו עד יותר קשה. הייתי מצפה שיתאפקו לנוכח המצב והרווחים שלהם".
סוף שנה. רשתות אחרות לא פותחות הסכמים? "לא, רק שופרסל, אבל הרשתות האחרות יותר גרועות. שופרסל הוא לפחות גוף הגון, משלם את המחיר שאתה קובע איתו. הוא סוחט ממך את המיץ אבל משלם הכל ובזמן. האחרים מורידים לך כל מיני דברים, טוענים שהם עושים מבצע כזה ואחר, מורידים מה שבא להם מהתשלום הסופי, כך שאתה לא יכול להתווכח איתם ובסופו של דבר יוצא לך יותר גרוע. לפחות שופרסל הוגנים במסחר לעומת אחרים שממש עושים מה שבא להם בלי הסכמה מצידך, אבל גם המעשה של שופרסל קשה, בתקופה הנוכחית".
2 צפייה בגלריה
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן שופרסל
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן
(צילום: סיון פרג', אביהו שפירא )
שופרסל היא קמעונאית המזון הגדולה בישראל שמפעילה 300 חנויות ואתר אינטרנט למוצרי סופר ולמוצרי צריכה נוספים. כמו רשתות מזון נוספות היא פועלת כל התקופה, כלומר, לא נאלצה לסגור סניפים והוכתרה כאחת המרוויחות הגדולות ממשבר הקורונה. לפי דיווחיה, הכנסותיה של החברה ברבעון השלישי של 2020 הסתכמו ב-3.9 מיליארד שקל לעומת 3.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2019, גידול של 14%. מינואר עד ספטמבר הרוויחה 11.4 מיליארד שקל.
המכירות בחנויות זהות (שהיו קיימות גם ב-2019) גדול ב-13.6%. הרווח הנקי שלה זינק ב-76% והגיע ל-97 מיליון שקל, לעומת 55 מיליון שקל בשנה שעברה. מינואר-ספטמבר הרווח הנקי של שופרסל הסתכם ב-267 מיליון שקל, עלייה של 77% לעומת אשתקד. מכירות האונליין שלה גדלו מאוד והסתכמו ב-772 מיליון שקל, גידול של 60% לעומת אשתקד.
יחד עם זאת, הגידול באונליין שחק את הרווחיות הגולמית שלה. בנוסף היא גייסה כוח אדם רב עבור מכירות האונליין שלה כך שהוצאות השכר שלה גדלו ב-49 מיליון שקל וכן היא התמודדה עם אלפי עובדים ששהו בבידוד במהלך התקופה.
מחברת שופרסל נמסר: "שופרסל מקיימת יחסים מסחריים ומו"מ שוטפים עם כלל ספקייה כתמיד, ומעבר לכך לא נתייחס לעניינים מסחריים".