רק לפני חודשיים, כשכמעט אף אחד לא דיבר על הכלכלה אלא רק על הבריאות, נדמה היה שהנגיף המסתורי והחדש שהגיע מסין יפגע בכולם בצורה שווה. בעשירים, בעניים, באלו שגרים בעיר הגדולה, באלו שחיים בכפרים מבודדים - כולם היו על הכוונת ואף אחד לא היה חסין.
אלא שחודשיים עברו, והשלב הראשוני של הדאגה לבריאות התחלף בדאגה חמורה לא פחות - דאגה כלכלית קיומית. שיעורי אבטלה מפלצתיים בכל העולם, ירידה חדה בהכנסות העסקים, פשיטות רגל ותכניות חילוץ עצומות של הממשלות - כל אלו היו אמורים לפגוע בכולם - אלא, שלא כך קרה.
2 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
וול סטריט נפגעת פחות ממיין סטריט, הכלכלה האמריקנית שהיא הגדולה בעולם מתאוששות מהר מהצפוי - בטח בהשוואה לכלכלות אחרות. החברות הגדולות עם כריות המזומנים ממשיכות לצמוח ולגייס עובדים, לעומת החברות החלשות יותר שמנסות לשרוד עם עוד הלוואות בריביות לא ממש אטרקטיביות.
ומה לגבי שיעורי האבטלה המפלצתיים? גם שם החלוקה לא ממש שווה. בארה"ב, למשל, הכלכלנים מערכים כי שיעור האבטלה הריאלי, שמייצג גם את האנשים שהפסיקו לחפש עבודה בפועל, צפוי לטפס לשיא של 35% - אבל רוב מכריע של המובטלים יגיע מהשכבות החלשות.
על הפערים האלו ועוד דיברנו בפרק ה-102 של פודקאסט מנועי הכסף של כלכליסט.

תוספת של 3 מיליון: 36 מיליון בקשות לדמי אבטלה הוגשו בארה"ב מפתיחת המשבר

קרוב לשלושה מיליון איש הגישו בשבוע שעבר בקשה ראשונה לדמי אבטלה בארה"ב לאחר שאיבדו את עבודתם במהלך משבר הקורונה - גל הפיטורים ההיסטורי צפוי להימשך בשבועות הבאים אך כנראה שבקצב מתון יותר, לנוכח העובדה שחלק מהמדינות בארה"ב נוקטות צעדים ראשונים להקלת הסגר ולהנעה מחדש של הפעילות הכלכלית.
2 צפייה בגלריה
שלטים צוותי רפואה טיימס סקוור ניו יורק קורונה
שלטים צוותי רפואה טיימס סקוור ניו יורק קורונה
ניו יורק
(צילום: AFP)
לפני הנתונים שפורסמו השבוע, מספר הבקשות הראשונות שהוגשו לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע שבין ה-3 ל-9 במאי עמד על 2.981 מיליון והיה גבוה מתחזיות הכלכלנים שעמדו על 2.7 מיליון. זהו השבוע השמיני ברצף שמספר הבקשות הראשונות עומד על לפחות שלושה מיליון, ובכך מגיע מספר הבקשות שהוגשו מתחילת המשבר על 36 מיליון.
פלורידה, קליפורניה, ג'ורג'יה, טקסס וניו יורק היו המדינות שבהן הוגשו מספר הבקשות הגבוה ביותר - כך על פי מידע של משרד העבודה האמריקאי. ההערכה היא ששיעור האבטלה בארה"ב עומד עתה על סביב 20% והוא צפוי לעלות בסיכום נתוני חודש מאי.
הרוב הגדול של הבקשות, 33 מיליון מהן, הוגשו במסגרת התוכנית הקיימת של דמי האבטלה, שלושה מיליון בקשות הועברו במסגרת תוכנית הסיוע הפדרלית המיוחדת למובטלים בימי המגיפה שהתקבלה בקונגרס בשבועות האחרונים. חלק מהעובדים שהגישו את הבקשות כבר חזרו לאייש את משרותיהם, במיוחד באזורים מאוכלסים פחות בצפיפות שם קצב החזרה של הפעילות הכלכלית גבוה יותר. אפשר שחלק מהעובדים המפוטרים מצא עבודה חדשה.
מנגד, מדינות רבות עדיין מדווחות על מספרים נמוכים מהמציאות, בעיקר עקב בעיות טכניות והעומס הרב על המערכת. כך שעשויים לעבור עוד מספר שבועות עד שיתקבלו המספרים האמיתיים.