חברת זנלכל ייקרה את מוצרי העגבניות שלה באריזות הגדולות: החברה הקטינה באוגוסט את האריזות מ-260 גרם ל-240 גרם - הקטנה של כ-7.5%. המחיר לאריזה לא השתנה, כך שמדובר במהלך של התייקרות. "העגבניות התייקרו ב-20% ולולא ההקטנה היינו צריכים להעלות מחירים", הסביר גורם בחברה.
5 צפייה בגלריה
רוטב עגבניות של יכין
רוטב עגבניות של יכין
רוטב עגבניות של יכין. דבר ההקטנה מוזכר באותיות לא מאוד בולטות: "במוצר זה 240 גרם במקום 260 גרם"
(צילום: מירב קריסטל)
מדובר במוצרים תחת שמות המותגים יכין, פרי מבורך ומותגים פרטיים של רשתות כדוגמת שופרסל. כך למשל, אם מחיר אריזת רסק עגבניות יכין 260 גרם עמד על 5.6 שקלים ברשת שופרסל שלי, כיום היא נמכרת באותו מחיר, רק באריזת 240 גרם, כלומר עליית מחיר של 8.5% ל-100 גרם. גם מוצרי המותג הפרטי של שופרסל הוקטנו כיוון שהם מיוצרים על ידי זנלכל אך בניגוד לזנלכל, בשופרסל הדגישו כי מוצרי המותג הפרטי הוזלו ב-30 אג' בעקבות ההקטנה.
כמו כן הכיתוב על גבי האריזה קטן מאוד וכעת מוסתר לכאורה. בפונט לא מאוד גדול נכתב בינות לכיתובים רבים אחרים: "במוצר זה 240 גרם במקום 260 גרם". משמע הייתה זאת החלפה רנדומלית של משקל אחד באחר ולא הקטנת מוצר על מנת לייקרו.
5 צפייה בגלריה
גם המוצרים של שופרסל הוקטנו
גם המוצרים של שופרסל הוקטנו
גם המוצרים של שופרסל הוקטנו
(צילום: מירב קריסטל)

בנוסף להקטנה: תעתועים באריזות

במקביל להקטנה, האריזות חודשו. במסגרת שינוי האריזה, שמות חלק מהמוצרים שונו באריזות החדשות מ"רוטב עגבניות מרוכז" ל"רוטב עגבניות מרוכז מאוד", למרות שריכוז העגבניות נשאר 22%.
5 צפייה בגלריה
רסק עגבניות החדש 240 גרם
רסק עגבניות החדש 240 גרם
רוטב עגבניות החדש של פרי מבורך - 240 גרם במקום 260 גרם
5 צפייה בגלריה
רסק העגבניות החדש עם כיתוב מרוכז מאוד
רסק העגבניות החדש עם כיתוב מרוכז מאוד
הריכוז נותר 22% אז למה השם השתנה ממרוכז למרוכז מאוד?
כן נכתב על גבי אריזות חלק מהמוצרים שהוקטנו, כי כמות הנתרן ירדה ב-25%, אבל על גבי המוצר החדש נכתב: 19 מ"ג נתרן, בדיוק כמו על גבי אריזת המוצר הישן במשקל 260 גרם. צרכן ששמר את האריזה הישנה אותה קנה במהלך הקיץ, התפלא לגלות שהערכים באריזה החדשה שהושקה כאמור באוגוסט 2020 - כלל לא השתנו.
למוצרים קוראים "רוטב" ולא רסק בשל מעבר לתקן חדש שמחייב להדגיש שהרסק הוא "בתוספת סוכר". כל החברות התחכמו והחליפו את שם המוצר ל"רוטב", כי בתקן רוטב לא צריך להבליט את רכיב הסוכר.
5 צפייה בגלריה
רסק עגבניות חדש רכיבים זהים נתרן 19מג
רסק עגבניות חדש רכיבים זהים נתרן 19מג
למרות שהובטח כי כמות הנתרן ירדה ב-25%, על גבי המוצר החדש נכתב כי הוא מכיל 19 מ"ג נתרן, בדיוק כמו במוצר הישן

תגובת זנלכל: פחות נתרן לעומת המוצר מ-2019

מהחברה נמסר בעניין כיתוב הנתרן כי "ההתייחסות הינה לכמות הנתרן באותם מוצרים שיוצרו בשנת 2019. בעקבות חוק ליצמן הפחיתה החברה את כמות הנתרן ב-25% במוצרים אלו".
לגבי ההקטנה מסרה כי "על פי מהלך אסטרטגי של החברה הוקטן משקל מוצרי רוטבי העגבניות ל-240 גרם במקום 260 גרם בשל עליית מחירי עגבניות לתעשייה בכ-20%. המחיר לצרכן לא שונה (מחיר האריזה מ.ק). רוב מחירי רוטבי העגבניות של חברת זנלכל הינם זולים משמעותית לעומת מחירי מוצרים מקבילים בשוק".