מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (ג') הסכם עקרונות אסטרטגי בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לרכבת ישראל ביחס לזכויות הרכבת בשטחים שבניהול רמ"י. ההסכם יאפשר שיווק שטחים המצויים במתחמי הרכבת לטובת מגורים, תעסוקה ומסחר. על פי הודעת הרשות, מטרת ההסכם לייעל את שימושי הקרקע ולהגדיל את היצע יחידות הדיור.
בהסכם נקבעו עקרונות שעל בסיסם יעודכנו ההסכמים הקיימים מול הרכבת ויתנו מענה להסרת החסמים ושיווק המתחמים. מאיר פרי, מנהל אגף בכיר אסטרטגיה תכנון ומדיניות ברמ"י שהוביל את ההסכם, הסביר כי במסגרת ההחלטה ישווקו מתחמי הרכבת במתכונת של עירוב שימושים ובמסגרת מכרז פומבי בשיטת המרבה במחיר. זאת על מנת שהרכבת תוכל לנצל את כלל זכויות הבנייה.
1 צפייה בגלריה
תחנת רכבת מודיעין
תחנת רכבת מודיעין
תחנת רכבת מודיעין
(צילום: גוגל מפות)
כך למשל, במודיעין שטח תחנת הרכבת משתרע על 10 דונם, ועל פי ההסכם יוכל לכלול זכויות לבניית 125 יחידות דיור ולהקמת 22,400 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. ברחובות שטח התחנה משתרע על 133 דונם, ועל פי ההסכם יוכל לכלול זכויות בנייה להקמת 250 יחידות דיור מוגן ועוד 300 יחידות דיור למעונות סטודנטים. כמו כן, ניתן יהיה להקים שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף 105 אלף מ"ר. ביבנה מזרח משתרע התחנה על שטח של 1,144 דונם, שם על פי ההסכם ניתן יהיה לבנות שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של 203 אלף מ"ר.
שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "עם כניסתי לתפקיד שרת התחבורה הצבתי בפני הנהלת רכבת ישראל את המשימה למימוש החזון ליצירת חיבוריות וקישוריות תחבורתיים, בין השאר באמצעות פיתוח מרכזי מסחר, בשיתוף עם רמ"י, שיאפשרו לנוסעי התחבורה הציבורית שירותים שיתנו ערך מוסף לנוסעי התחבורה הציבורית. אני רוצה להודות ליו"ר הדירקטוריון, עו"ד משה שמעוני, שמקדם את פיתוח תשתית המסחר בתחנות הרכבת״.
מנהל רמ"י, יעקב קוינט, הוסיף: "יש פה בשורה של ממש בתחום הייעול בשימושי קרקע. מאז שנת 2003 מתנהל שיח ומו"מ בין המדינה לרכבת ישראל בעניין שיווק מתחמי הרכבת. היום יצא לדרך מודל המאפשר לנצל את התועלות המשקיות הטמונות במתחמים אלה, הן בהיבט המשקי והן בהיבט האורבני. בתקופה הקרובה ישווקו רמ"י והרכבת את מתחמי מודיעין, רחובות ויבנה".
שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, יעקב ליצמן, ציין: "ההסכם מהווה בשורה לרכבת ישראל ומשתמשיה, תוך שיתוף פעולה בין המשרדים שהוביל להכשרת קרקע חדשה במיקומים מרכזיים למגורים ומסחר. מתחמי הרכבת החדשים יטיבו עם המשק ויוסיפו יחידות דיור למגורים ומסחר בזמן שהביקוש עולה על ההיצע".