93% הוא המספר המדובר ביותר היום בביטוח הלאומי. מנתוני המוסד עולה כי 93% מהאזרחים הזכאים למענקים לכל אזרח כבר קיבלו אותם עד הבוקר (ה') וכעת מתברר גם כי מאז תחילת משבר הקורונה הוגשו לביטוח הלאומי כ-973,815 בקשות לדמי אבטלה, שבדיוק 93% מתוכם כבר אושרו והם מהווים 887,751 זכאים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים שפורסמו בצהריים מתברר כי מראשית משבר הקורונה, באמצע חודש מרץ, היו זכאים לתשלום דמי אבטלה 987,741 אזרחים - 887 אלף מתוכם חדשים, כאשר 99.9 אלף מתוכם היו כבר מובטלים טרום הקורונה.
3 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
( צילום: יריב כץ)
מאז פתיחת הסגר בארץ ב-19 באפריל, עם פתיחת חנויות הרחוב תחילה, חזרו כבר לשוק העבודה מעל ל-483 אלף עובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו, המהווים כמעט 50% מהזכאים לתשלום.
מתברר, כי גם לאחר כחמישה חודשים מתחילת הסגר והוצאתם לחופשות ללא תשלום של קרוב ל-900 אלף עובדים, עדיין לא הוחזרו לשוק העבודה 504 אלף עובדים. המהווים כ-51% מהזכאים לתשלום וזכאים כיום לדמי אבטלה.
מנתוני הביטוח הלאומי עולה עוד, כי מאז ה-19 באפריל התקבלו בביטוח הלאומי כ-173 אלף בקשות חדשות לדמי אבטלה.
הנתונים המדאיגים במיוחד הם שמעל ל-414 אלף זכאים לדמי אבטלה, לא מצויים במעגל העבודה כבר יותר מ- 18 שבועות וקיים חשש שחלק לא קטן מהם יפוטרו בסופו של דבר ולא יוחזרו לעסקים שבמצב הכלכלי הנוכחי לא זקוקים לעוד עובדים.
מנתונים שפרסם היום שירות התעסוקה מתברר כי לאחר שבוע שבו היה גדול מספר המוחזרים לעבודה מספר המוצאים החדשים לחל"ת שוב התהפכה המגמה ביממה האחרונה. 1,940 עובדים הוחזרו לעבודה, אולם באותו זמן 2,188 עובדים הוצאו לחופשות ללא תשלום.
מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי, מסר כי "לאחרונה אנו שומעים קולות הטוענים כי מובטלים מנצלים את דמי האבטלה ואינם רוצים לעבוד. זוהי אשליה שמנותקת מהמציאות העובדתית. הנתונים המוצגים כאן והאנשים שאנו מטפלים בהם יום יום - מעידים אחרת.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
(צילום: עומר מסינגר)
"אבטלה זה לא מקצוע, והתשלום אותו מקבלים המובטלים הוא נמוך משמעותית מגובה השכר אותו הרוויחו", מוסיף שפיגלר. "כל מספר שהוצג כאן מייצג אדם, עם משפחה, צרכים, רצונות ורצון לתחושת מיצוי בעולם העבודה ובחייו האישיים.
"עוד בתחילת המשבר, הביטוח הלאומי הציע מספר הצעות לעידוד תעסוקה במקביל לשמירה על הביטחון הסוציאלי של האזרחים. זהו צורך השעה וכולי תקווה כי הפתרונות יקודמו ביתר שאת בשבועות הקרובים".

המהלכים להחזרת עובדים למקומות העבודה עדיין לא אושרו

ח"כ איציק שמולי, שר העבודה והרווחה, אמר היום כי "משבר הקורונה פגע קשות בשכבות החלשות ביותר שנזרקו לאבטלה שלא באשמתם. מאות אלפי ישראלים אשר מצבם עוד מלפני המשבר היה חמור, כבר שבועות ארוכים מתקיימים מקצבה דלה וללא אופק תעסוקתי.
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי
(צילום: אבי מועלם)
"על מנת להחזיר את חייהם למסלולם אנחנו חייבים לתת למשק מכת חשמל שתוציא אותו מהקיפאון באמצעות מעבר למודל חדש של סבסוד שכר למעסיקים, מה שיעודד אותם להשאיר ולהשיב עובדים רבים לעבודה. אסור שישראל תישאר מאחור בגלל קיבעון מחשבתי שעלול בסופו של דבר לגרום לאבטלה כרונית ובכוונתי להוביל זאת בממשלה".
יצוין כי מהלכים העשויים להביא להחזרת עובדים למקומות עבודתם עדיין לא אושרו בממשלה וטרם בוצעו ובהם הכשרות מקצועיות לעשרות אלפי עובדים, אימוץ המודל הגרמני להשארת עובדים במקומות עבודתם תוך תשלום חלק משכרם על ידי הממשלה ועידוד מעסיקים לקלוט עובדים חדשים בתמיכת הממשלה.
שר בממשלה אמר ל-ynet היום בעניין זה כי "המריבות בממשלה, ביטול ישיבת הממשלה השבוע והחשש מבחירות חדשות מונעות את הבאת התוכניות בשלב הזה לאישור הממשלה והכנסת".