רק בישראל: אין מדינה אחת בעולם שבה היו מאשרים תקציב לחודש וחצי עד חודשיים. בעצם יש אחת שמנסה להשיג שיא גינס בעניין הזה - ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במדינה מתוקנת היה נגיד הבנק המרכזי, במקרה שלנו, פרופ' אמיר ירון - במקום לדאוג לפרסום דו"חות על יציבות עם טבלאות לא מעודכנות - דורש פגישה דחופה עם ראש הממשלה ואומר לו: כמי שתפקידו הרשמי הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה, אני אומר לך שאסור בשום פנים ואופן לאשר תקציב מגוחך לשישה שבועות.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש הממשלה החלופי ושר הביטחון, בני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
במדינה מתוקנת, ראש ממשלה, שהיה גם שר האוצר האחרון שיש לו תואר כלכלי במנהל עסקים מהאוניברסיטה, לא היה חושב כלל - בשיא המשבר הכלכלי החמור ביותר זה מאה שנים - על אישור תקציב לשבועות ספורים. זאת, במקום להכין תקציב מדינה מעובה ותוכנית כלכלית מפורטת לטווח ארוך.
במדינה מתוקנת לא היו דוחים את אישור תקציב המדינה עד סוף שנת 2021 אפילו בעוד יום אחד, כדי למנוע מצב שבו כל מה שתקוע כבר 19 חודשים וחצי, בשל שלוש מערכות בחירות, יהיה תקוע עוד שלושה חודשים.
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
ומה אתם? נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי ושלו שלום)
במדינה מתוקנת לא היו דוחים סלילת כבישים, הנחת מסילות ברזל, העלאת גיל פרישה לנשים כדי למנוע פגיעה בפנסיות, העברת תקציבים מיוחדים וגדולים למערכות הבריאות והחינוך, מינוי 600 דירקטורים חסרים בחברות ממשלתיות וביצוע 40 רפורמות חשובות שכלולות בחוק ההסדרים.
ובמדינה מתוקנת לא היו שר אוצר, יותר מ-30 חברי כנסת, בהם היו"ר, וראש המועצה הלאומית לכלכלה, אומרים כן לכל מהלך שיוזם ראש הממשלה, גם אם מדובר במהלך שהכל יודעים שהוא רע ומר למשק הישראלי ולאזרחי המדינה - כאשר קשה מאד למצוא כלכלן אחד שתומך בתקציב חד שנתי.
אבל, כמה עצוב, מדינת ישראל אינה מדינה מתוקנת בימים אלה. ממש לא.