"חייבים פוטרים לילדים או משחקי יצירה להעביר איתם את הסגר? בואו לקומה השנייה בסניפי חצי חינם ותיהנו מכל מה שצריך לבית". כך מפרסמת רשת השיווק ברדיו וברשתות החברתיות, כשברקע הפגנה נוספת של בעלי חנויות הרחוב שהתקיימה אתמול בתל אביב תחת הזעקה "הצילו, העסק שלי קורס".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעלי החנויות, בין שברחוב, במתחמי הקניות הפתוחים או בקניונים, זועמים. הם נאלצו לסגור, אך חנויות שהוגדרו חיוניות יכולות לפתוח גם בסגרים והן מנצלות את זה כדי "לנגוס לנו בנתח ובעוד נתח מהפרנסה", לטענתם. הלקוחות, שממילא באים לעשות את קניותיהם בסופר, יכולים על הדרך להעמיס את העגלה בביגוד, מוצרי חשמל, צעצועים וכלי בית ולעבור את עונת החורף בשלום.
2 צפייה בגלריה
קומת אופנה חצי חינם
קומת אופנה חצי חינם
"הרשת מוכרת טקסטיל כבר 20 שנה". קומת האופנה בחצי חינם
(צילום: יריב כץ)
"כשיסתיים הסגר, לנו כבר לא תהיה ברירה. שוב לזרוק את הסחורה של מלאי החורף שלא נמכרה. כך קרה גם בסגרים הקודמים", אומר אילן דיין, בעל שתי חנויות אופנה בחולון וביפו, "טרויה עיצובים". "בסוף ינואר מסתיימת עבורנו עונת החורף ואנחנו צריכים להתארגן על מלאים חדשים לאביב ולקיץ. מאות אלפי שקלים נזרקים לפח בכל סגר כזה, בעוד שלסופרים מותר למכור הכל מהכל. למה? נותנים לחנויות לגסוס ולקרוס ובמקביל מאפשרים מכירת אופנה בסופר. זה הזוי".
2 צפייה בגלריה
אילן דיין
אילן דיין
"נותנים לחנויות לקרוס ובמקביל מאפשרים מכירת אופנה בסופר. זה הזוי". אילן דיין, בעלי חנויות בגדים שסגורות כעת
אמיר דיגמי, בעלי רשת ההנעלה Black&White, מסכים: "מצב העסקים בארץ קשה ורבים כבר איבדו את פרנסתם. יש תחושה שבזמן שרשתות האופנה נלחמות על חייהן ומנסות לשרוד את התקופה הבלתי אפשרית הזאת, מגיעות רשתות המזון והסטוק ומנצלות את החולשה הזו על מנת לנגוס במעט שנותר. יש אוזלת יד של הממשלה בנושא, מה שמביא לקריסה של עסקים בכל יום".

"אין סולידריות"

לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב וחבר במפלגת תנופה, "האבסורד בתקנות הקורונה זועק לשמיים. בזמן שחנויות הרחוב סגורות ולא מקבלות פיצוי על המלאים שלהן, מרכזי כלבו של מזון וסטוקים פותחים אגפים שלמים של ביגוד ומנצלים את האישור שניתן להם למכור מוצרים חיוניים בלי למצמץ וללא כל בושה וסולידריות. בחסות הממשלה, החזקים נהיים יותר חזקים והקטנים קורסים. בית המשפט העליון סימן לממשלה שיש כאן אפליה וביקש מהכנסת לפעול בנושא, אבל התיקון יגיע כשייגמר הסגר ועשרות אלפי עסקים כבר ייסגרו ומשפחות שלמות יאבדו את כל עולמן".
עתירה בנושא האפליה בענפי האופנה והצעצועים הוגשה כבר במהלך הסגר השני, ע"י רשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים. לדברי המנכ"ל בני גרינאפל, "מה שהוביל אותנו לאורך הדרך זה כיבוד החוק. יצאנו מנקודת הנחה שהמדינה תגן על מי ששומר על החוק, אך לא כך. למעלה מחמישה חודשים המדינה נותנת יד לגזל, בסמכות וברשות מאפשרים לרשתות המזון והפארם ועד לאחרונה גם לסטוקים למכור צעצועים - כאשר לחנויות שלנו אסור. לקולגות שלנו, הרשתות: ערבות הדדית היא למכור את מה שמכרתן עד אתמול ולא לנצל את הסגירה שלנו ולרקוד על הדם".
מחצי חינם נמסר כי "הרשת מפעילה בארבעה סניפים את מחלקת 'הקומה השנייה' בהתאם להנחיות. מכירת טקסטיל, כלי בית, מוצרי חשמל וצעצועים מתבצעת זה 20 שנה ולא נעשה שום שינוי בפעילות הקומה בעקבות המשבר".