כשנה לאחר שהופקדה ולמרות ההתנגדויות הרבות: הוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה אתמול (ד') לאשר באופן סופי את תוכנית הענק שקידמה רשות מקרקעי ישראל להקמת שכונה חדשה במזרח יהוד-מונסון. התוכנית, המשתרעת על קרקע מדינה בשטח של כ-1,127 דונם, כוללת 3,200 דירות חדשות.
רובע המגורים ממוקם ממזרח לאזורי המגורים של העיר, ממערב לכביש 40, מצפון לאזור התעשייה הקיים ומדרום למושב מגשימים שבשטח שיפוט המועצה האזורית דרום השרון. בתחילת דרכה התוכנית, שהוכרזה לראשונה ב-2017 בקבינט הדיור עוד כשהיה חלק ממשרד האוצר, הייתה אמורה לכלול 3,500 דירות על שטח של כ-1,400 דונם. אולם בשנה שעברה צומצם השטח כשהתוכנית הופקדה להתנגדויות.
4 צפייה בגלריה
תוכנית מגורים מזרח יהוד של הותמ"ל
תוכנית מגורים מזרח יהוד של הותמ"ל
3,200 דירות חדשות במזרח העיר. תוכנית המגורים ביהוד-מונסון
(הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים)
לתוכנית שעוררה מחלוקת הוגשו 20 התנגדויות בנושאים שונים, חלק התקבלו או התקבלו בחלקן. בין היתר התקבלה בחלקה התנגדות בנושא הגדלת השטח על חשבון מושב מגשימים שעל חלק משטחו היא מתוכננת. בעקבות זאת צומצם ההשטח על מנת "להבטיח את האיזון בין הצורך ביחידות דיור לבין המשך הפעילות החקלאית האזור". על פי דו"ח החוקרת להתנגדויות לתוכנית, עו"ד טליה שמחה אליקים, שהוגש לוועדת המשנה להתנגדויות של הותמ"ל, התוכנית מייצרת חיץ בין מגשימים לשכונה החדשה, תוך שהיא מותירה שטח חקלאי בהיקף של 280 דונם אשר ניתן יהיה להמשיך בעיבודו.
התנגדויות נוספות הוגשו על ידי חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ורת"א (רשות התעופה האזרחית) בגין בעיות ניקוז ותחבורה, זיהומי בארות מים וקרקע ובעיות תעופה, לנוכח התכנון להקים בניינים בסמוך למסלולי המראות ונחיתות של נתב"ג. גם התנגדויות אלה התקבלו בחלקן. עוד נטען כי מתוך שטח התוכנית הכולל - כ-10% מתוכננים לדיור, אף שמטרת הותמ"ל היא קידום תוכניות למגורים. התנגדות זו נדחתה.
עוד התנגדות טענה כי קיימים עודפי תכנון למגורים בעיר שלא נוצלו, כמו בשכונת גני יהודה, בה אושרו לפני 14 שנים 4,100 יחידות דיור, ובמקביל הועבר שטח התוכנית מהמועצה האזורית דרום השרון לעיר - אך עד כה לא נבנתה בו אפילו דירה אחת. נדרש כי התוכנית תתבצע בשלבים, כך שתחל באדמות גני יהודה בטרם הריסת השטח החקלאי. גם התנגדות זו התקבלה בחלקה.
4 צפייה בגלריה
מושב מגשימים
מושב מגשימים
התוכנית צמצמה את השטח החקלאי שהיה אמור להיות מיועד לבינוי. מושב מגשימים
(צילום: גיל לרנר)
התוכנית שאושרה כוללת 350 יחידות דיור מוגן לקשישים לצד 190 אלף מ"ר שיוקצו לשטחי מסחר ותעסוקה. בהתאם לחוק הותמ"ל, תמהיל הבינוי כולל רבע דירות קטנות ודירות להשכרה. כלל הדירות ייבנו בבניינים בני 6-13 קומות, בהתאם למגבלות הגובה הנובעות מהקרבה לנתב"ג. בנוסף כוללת התוכנית שטח למרכז תחבורה בין עירוני שימוקם ממזרח לכביש 40, ומתוכנן להיבנות בצמוד לתחנת הקו הסגול של הרכבת הקלה. כמו כן, יוקמו פארק שכונתי ופארק רובעי על שטח של כ-70 דונם בסמוך לנחל יהוד.
במרכז התוכנית מתוכננת שדרה ראשית המציעה עירוב שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור. על פי "הוועדה, התוכנית שמה דגש על חיבור לעיר באמצעות מרחב ציבורי המיועד להולכי רגל, תנועת אופניים ותחבורה ציבורית. אופי הבינוי מייצר בנייה מרקמית ועירוניות צפופה. התוכנית צפויה לתת מענה להתחדשות עירונית הן בהיבט של מגרשי השלמה (קרקע משלימה) והן בהיבט של תשתיות תומכות ובכלל זה מענה לצרכי ציבור.

"היום יותר מתמיד זקוקים לתוצרת חקלאית"

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה ל-ynet כי "היעד המרכזי היה לשמר כמה שיותר את השטחים החקלאיים, הפתוחים והירוקים - בין הריאות הירוקות האחרונות באזור המרכז - ולהגן על החקלאות. היום יותר מתמיד אנחנו מבינים איזה ערך מרכזי יש לביטחון המזון, בעיקר במשבר הקורונה, כשאנחנו זקוקים לתוצרת החקלאית. מושב מגשימים הוא יישוב חקלאי ויש בו חקלאות מלאה, והשטחים המדוברים הם שטחי מטעים מעובדים, שמייצרים כל שנה מאות אלפי טונות של תוצרת חקלאית. המאבק שלנו היה לשמור על הצביון החקלאי".
לצד זאת, הבהירה גני גונן כי "אנחנו מכירים ומבינים שיש צורך בהתפתחות של עיר ולכן המטרה שלנו הייתה לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים והחקלאים ככל האפשר ואנחנו שמחים ששתי ההתנגדויות שלנו התקבלו. האחת הייתה ביחס למידתיות התוכנית - ביקשנו לייצר חיץ חקלאי שייצר המשך של עבודת החקלאות. התוכנית צמצמה ב-40% (כ-300 דונם) את השטח שנלקח ממגשימים מיותר מ-800 דונם ל-פחות מ-400 דונם. כל דונם לחקלאות מבחינתנו חשוב וחיוני, והותמ"ל גילה הבנה והכיר בצורך לשמירה על החקלאים והחקלאות".
4 צפייה בגלריה
אושרת גני גונן ראש המועצה האזורית דרום השרון
אושרת גני גונן ראש המועצה האזורית דרום השרון
"מבינים שיש צורך בהתפתחות העיר, המטרה שלנו הייתה לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים והחקלאיים". אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון
כמו כן, התייחסה גני גונן להתנגדות שהוגשה בסוגיית שלביות הפיתוח של התוכנית. "כ-4,100 יחידות דיור תוכננו על שטחים של שכונת גני יהודה בעיר, שהייתה פעם מושב בדרום השרון עוד ב-2004, וביקשנו שיתחילו לעבוד שם ורק בסוף יגיעו לשטחי המושב כדי שנוכל להמשיך לעבד את הקרקעות החקלאיות. כואב הלב לראות את שדות הקוצים בגני יהודה במשך 16 שנה, אז לא נבנתה יחידת דיור אחת אבל החקלאים לא יכולים לעבד שם את הקרקע".
לדבריה, "ביקשנו לשחרר את השטחים בהדרגתיות. הבקשה לשלביות התקבלה כהמלצה, והיה עדיף ביטוי שלה בתב"ע (תוכנית בניין עיר - ה.צ), אך חוקרת ההתנגדויות הדגישה שיש לשמור על איזון עד לתחילת הפיתוח בשטחים החקלאיים. אנחנו מבינים את הצורך הלאומי בדיור, אך השגנו את היעד ואני מקווה שכך אכן יפעלו".
עו"ד עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים, הוסיף כי "המאבק בקרב הזה של מגשימים והמועצה האזורית דרום השרון חשוב ומשמעותי, והוא חלק ממערכה הרבה יותר גדולה שאנו מנהלים אל מול הארכת הותמ"ל בחודשים האחרונים. הנתונים העולים כעת של היקף המלאי התכנוני הקיים כתוצאה מחמש שנות הותמ"ל, מחזקים את עמדתנו כי הותמ"ל במתכונתו הנוכחית סיים את תפקידו, וכעת עליו להתרכז בהתחדשות העירונית והמגזר הערבי - ולהגביר באופן משמעותי את הבינוי במקומות הללו ולהפסיק לאלתר תוכניות על קרקעות חקלאיות".

"גופי התכנון לא צריכים לתכנן על חשבון קרקעות חקלאיות"

עו"ד יפרח ציין עוד כי "זו גם הסיבה שהגשנו יחד עם התנועה הקיבוצית ומרכז המועצות האזוריות פנייה לפני עתירה לבג"ץ כדי למנוע את הארכת החוק, שאמורה לעלות לאישור הממשלה. גם הספקנים שבנינו כעת אחרי משבר הקורונה מבינים את משמעות הקרקע החקלאית עבור מדינת ישראל וביטחון המזון, שהגופים התכנוניים צריכים לשמר ולחזק את יכולת העיבוד ולא לתכנן בשולי הערים על חשבון קרקעות חקלאיות. המלאי התכנוני הקיים הוא כזה שצריך להחזיר את המדינה לתכנון שפוי דרך הוועדות המחוזיות ולהשקיע במוקדים שבהן באמת צריך לעשות בותמ"ל שימוש".
שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, ציין כי עדיין מדובר בתוכנית בעייתית והזכיר כי "מדובר בתוכנית שהמיקום שלה נמצא מתחת למסלולי המראה ונחיתה של שדה התעופה בן גוריון. יש בתוכנית יותר מדי מפגעים סביבתיים שכולם מתעלמים מהם, כגון קירבה למפעלים, קו דלק שחוצה את השטח, בעיות ניקוז, וספק אם יהיה מישהו שיהיה מעוניין לגור בשכונה כזו. שוב אנו עדים להיסטריה ולאי רציונליות של המדינה בתכנון שכונות ענק בשולי הערים על חשבון החקלאות, שמתחזקים את השטח ומייצרים מזון טרי לעם ישראל".
יעלה מקליס, ראש עיר יהוד-מונוסון, אמרה כי "קיבלתי את ההחלטה של הותמ"ל לתוכנית הדירות במזרח יהוד-מונוסון. אנו מצרים על כך שהוועדה התעלמה לחלוטין ממרבית התנגדויות אנשי המקצוע שהביאה העירייה בתחום האקוסטיקה, תכנון, הכבישים, השטחים הירוקים ועוד. כמו כן, בחרה להתעלם מהאינטרס הציבורי של תושבי יהוד-מונוסון. ההחלטה פוגעת בעיר, בתושביה ובעתיד ילדינו. אני שבה ואומרת, כפי שאמרתי בעבר, לא אתן יד לקידום התוכנית כפי שהיא כעת".
דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי, הוסיף כי "אמנם התקבלו שתי ההתנגדויות החשובות, האחת לצמצום השטח החקלאי שעליו היו אמורות להיבנות הדירות וכן סוגיית השלביות. אולם צריך לזכור שממושב מגשימים כבר נלקחו שטחים לטובת סביון ורצו לקחת מעל 800 דונם לטובת יהוד, דווקא באזורים שהם הכי משמעותיים מבחינה חקלאית. ליהוד אין צורך בכמות של השטחים הזאת, ולצערי הליך העבודה הוא דורסני בלי התחשבות בנושא. אין שום הצדקה לבינוי על השטח הזה, מטעים נעקרים שלא לצורך ואני תקווה שתכנון שפוי ואגרסיבי יעבור מהעולם. עם זאת, אני מברך את החוקרת על קבלת ההתנגדות ומפציר להתמקד בהתחדשות עירונית ולא בקרקעות חקלאיות".
שר הפנים אריה דרעי, שבחודשים האחרונים מרכז את סמכויות התכנון לאחר סגירת מטה הדיור במשרד האוצר, ניצל את ההזדמנות להתייחס לכך ומסר: "התוכנית נותנת מענה לקהלים מגוונים: דיור להשכרה לטווח ארוך, דיור מוגן וגבהים משתנים של בניינים – במסגרת תהליכי התחדשות עירונית ביהוד הוותיקה. קרקע למגורים בלב אזור הביקוש בשילוב עם מתחמי תעסוקה ומסחר, תוך קירבה לאמצעי תחבורה ציבורית, היא החזון שלי לתוכניות בעתיד ברשויות מקומיות נוספות. השילוב המתבקש של תכנון לפי הצרכים הלאומיים לדיור לבין הצרכים המוניציפליים קורה בימים אלה בותמ"ל הלכה למעשה בזכות שובו של מינהל התכנון למשרד הפנים".
4 צפייה בגלריה
תמונה של אריה דרעי
תמונה של אריה דרעי
"שילוב של תכנון לפי הצרכים הלאומיים לדיור לצרכים המוניצפליים". שר הפנים, אריה דרעי
(צילום: אבי מועלם)
יו"ר הותמ"ל וראש מינהל הפיתוח במשרד הפנים, אדית בר, ציינה: "התוכנית להרחבת יהוד לכיוון מזרח מהווה את ההמשך הטבעי של העיר יהוד-מונסון ותאפשר תוספת יחידות דיור בלב אזור הביקוש במרכז הארץ. התוכנית נסמכת על תשתיות התחבורה המתפתחות, ביניהן נתיבי התחבורה הציבוריים לאורך כביש 40 והקו הסגול של הרכבת הקלה. חלק משטחיה צפויים לשמש כשטחי השלמה לתוכניות התחדשות עירונית אשר קודמו ואושרו גם הן בותמ"ל ויהוו צעד חשוב להתחדשות הבנייה הוותיקה בעיר".
מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, רפי אלמליח, הוסיף: "התוכנית, שנערכה על ידי משרד פרחי צפריר אדריכלים, כוללת רובע חדש לעיר שיכלול מתחמי מגורים, שטחי תעסוקה ומסחר ומגון שטחי ציבור לרווחת התושבים. הרובע מתוכנן תוך מתן דגש על עידוד תחבורה ציבורית וקישוריות תחבורתית גבוהה. פיתוחו עתיד לענות אחר הביקושים הגבוהים למגורים במרכז הארץ תוך יצירת היצע דיור איכותי".