רשם ההקדשות ברשות התאגידים הורה בשבוע שעבר לחברת זק"א ישראל - ילדים של החיים בע"מ, שנטען כנגדה שמתחזה לארגון זק"א, לשנות את שמה תוך ארבעה חודשים, אחרת הרשם בעצמו ישנה את שמה לשם שיבחר. הדרישה הגיעה לאחר הליך בדיקה ארוך שהתנהל נגד החברה בשנים האחרונות, בו נקבע שהחברה מטעה בשמה את הציבור לחשוב שמדובר בארגון זק"א הרשמי ומגייסת על ידי הטעיה זו תרומות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בצעדים חמורים יותר, שהרשם נמנע מלבצע עד כה. צעדים אלו ננקטים כאשר חברה פועלת בחוסר תום לב ותוך הטעיה מכוונת של הציבור. נגד חברת זק"א ישראל בע"מ, הוגשה גם תלונה במשטרה על ידי תורמים אשר טענו כי המתרימים הונו אותם וממשיכים לנכות להם כספים בתשלומים חודשיים על אף שביקשו לתרום באופן חד פעמי.
3 צפייה בגלריה
ניידת זק"א
ניידת זק"א
ניידת זק"א
(צילום: גיל יוחנן)
המתלוננים אף ציינו כי המתרימים השתמשו בשם זק"א לצורך ביצוע התרומות ולא הסבירו לתורמים כי אין כלל קשר בין החברה שלהם לארגון זק"א, שפועל בזיהוי קורבנות אסון. כמו כן, ציינו התורמים בתלונתם כי אם היו יודעים מראש כי הם תורמים לארגון אחר ושונה מזק"א זיהוי קורבנות אסון, לא היו תורמים מלכתחילה.
התערבות רשות התאגידים בנעשה בחברה החלה לאחר שעל שולחנו של הרשם הצטברו תלונות כי החברה מתרימה ומגייסת תרומות מהציבור, הסבור בתמימות כי מדובר בארגון זק"א המוכר בראשותו של יהודה משי זהב, ולא בחברה שאין לה כל קשר לפעולותיה של זק"א. בעקבות זאת, מונה לחברה חשב מלווה שדרש ממנה לתקן את מטרותיה במסגרת מסמכי התאגיד.
באוגוסט 2018 שלח החשב המלווה דו"ח ביקורת סופי לחברה ודרש כי בכל פרסום ירשם שמה המלא של החברה זק"א ישראל - ילדים של החיים ועליה לחדול לאלתר מהצגת פעילויות אשר מבצעת זק"א, בנוסף, נדרשה החברה להפריד הפרדה מוחלטת בפרסומיה באינטרנט בין עמותת זק"א ת"א לחברה לתועלת הציבור הנ"ל.

חתמו על תצהיר שיפסיקו - והמשיכו בהטעיה

לפני כשנתיים, חתמו נציגי החברה על התחייבות כי החברה תקפיד לפעול בהתאם לחוק, אולם במסגרת הליך פיקוח שנערך נמצא כי החברה אינה ממלאת אחר ההוראות שהתחייבה לקיימן וממשיכה להשתמש בקרב תורמיה רק בשם החלקי של החברה זק"א, תוך שהיא משמיטה את המילים ילדים של החיים.
3 צפייה בגלריה
צילום מסך מתוך האתר של חברת זק"א ישראל
צילום מסך מתוך האתר של חברת זק"א ישראל
צילום מסך מתוך האתר של חברת זק"א ישראל
3 צפייה בגלריה
צילום מסך מתוך האתר של חברת זק"א ישראל
צילום מסך מתוך האתר של חברת זק"א ישראל
צילום מסך מתוך האתר של חברת זק"א ישראל
החברה שבה ופרסמה באתר האינטרנט שלה מטרות שאינן נכללות במסגרת המטרות המאושרות, כמו תמונות של אופני הצלה, אמבולנסים ורכבי שטח, למרות שאין ברשותה רכבים כאלה אלא ברשות מתנדבים בעמותה. זאת, באופן המתיימר על מנת להציג פעילות של עמותת זק"א כפעולות של החברה. בנוסף, פורסמו באתר תמונות מאירועי אסון, כאשר נראה לכאורה כאילו מדובר בארגון זק"א המוכר.
בעקבות ההפרות החוזרות והנשנות של דרישת החשב המלווה, נכתבה חוות דעת מהיחידה המשפטית של רשות התאגידים, לפיה חל איסור על החברה להציג פעולות המיוחדות לזק"א ואשר אותם מנכסת החברה כי לאור הפרות חוזרות ונשנות של הוראות רשם התאגידים לתקן את כל הליקויים דבר שלא נעשה תישקל העברת התיק למחלקת האכיפה, על מנת שזו תתחיל לפעול לפירוקה של החברה.
בעקבות כל הממצאים השליליים שמצא הרשם בהתנהלות החברה, הורה לחברה לשנות את שמה עד לחודש פברואר 2021. במידה וזק"א ישראל - ילדים של החיים לא תעמוד בדרישה זו, יפעל הרשם לשינוי שמה של החברה או לפירוקה בהתאם לשיקול דעתו.
יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, אמר בתגובה: "זאת חוצפה ועזות מצח לנצל בהתחכמויות שונות את השם הטוב ועבודת הקודש של מתנדבי זק"א. שם וארגון שבנינו אותו במשך 30 שנה בעמל ויזע", והוסיף כי "ידע הציבור לזהות ולהיזהר ממי שמתחזה וגונב שם של ארגון אך ורק במטרה של לגרוף הון".
מרשות התאגידים במשרד המשפטים, נמסר כי "לאור ריבוי תלונות שהתקבלו אצל הרשם ביחס לחברה, נפתח הליך בירור בנוגע להתנהלותה. ככל שהחברה לא תפעל לתיקון הליקויים שנמצאו בהתנהלותה, ובכלל זה שינוי שמה, יפעל הרשם במסגרת סמכויותיו. דו"ח תוצאות הבדיקה מופיע בתיק החברה באופן גלוי וניתן לעיין בו בהזמנת תיק החברה".
מחברת זק"א ישראל - ילדים של החיים לא נמסרה תגובה.