משהו לא טוב עובר על אמריקה. האימפריה שכולם נשאו אליה עיניים במשך עשרות שנים - מגמגמת. כמעט מבלי ששמנו לב - ארה"ב הפכה בחודשים האחרונים ממדינה שבה כל מה שצריך לעשות כדי להצליח - זה להישמע לכללים - למדינה בה יש חוקים לעשירים וחוקים לעניים. האימפריה הכלכלית הזו הפכה בתוך חצי שנה בלבד - ממדינה עם שיעור אבטלה של פחות מ-4% למדינה עם יותר מ-20% מובטלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
וכן, יש כמובן את עניין המחאה. ארה"ב הפכה להיות למקום בו יש עוצר ב-50 ערים בגלל מהומות והאמרים משוריינים מסתובבים ברחובות מנהטן. ולא, אל תתבלבלו, מה שהצית אותה אמנם היה אירוע גזעני מזעזע אבל ההמשך אותו חיים האמריקאים בימים אלו - שייך בעיקר לחוסר השוויון הכל כך מובהק שחווים מיעוטים בארה"ב.
1 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
שוטרים בוושינגטון
(צילום: EPA)
"יש תחושה כאילו כל מה שקורה השבוע זה סרט המשך לסרט הראשון על מגיפת הקורונה. זה די הזוי", כך אמרה השבוע יפעת אלון-פרל, ציר משרד הכלכלה והתעשייה בשגרירות ישראל בוושינגטון DC, בשיחה עם CTech.
"יש הרבה דברים שנקודתית הם מאוד לא נעימים, כמו למשל שעיר הבירה של ארה"ב נסגרת ב-19:00 בערב בגלל עוצר. זה לא דבר נורמלי. אבל בשורה התחתונה מהזווית של פעילות החברות, אני לא רואה השפעה של המהומות. ממילא באזור הבית הלבן, היכן שמרוכזים משרדי ממשלה ובנקים בינלאומיים, האנשים עובדים מהבית כבר חודשיים וחצי. ככה שההשפעה כלכלית לא בולטת בגלל המהומות".
אז איזו ארצות הברית נקבל לקראת המחצית השנייה של 2020 - מדינה שבעלי חנויות במנהטן ייאלצו להמשיך לחסום את חלונות הראווה שלהם כדי שלא יבזזו להם את הרכוש בלילה או מדינה שלמרות כל הצרות מצליחה לשמור על מעמדה כאימפריה הכלכלית מספר 1 בעולם? על כך ועוד דיברנו בפרק ה-105 של פודקאסט מנועי הכסף של כלכליסט עם הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות אורי גרינפלד.