חיילים ותיקים לא מתים: סרי לנקה חתמה לאחרונה עם התעשייה האווירית על עסקה להשבחת חמשת מטוטי הכפיר שלה, בעלות של כ-50 מיליון דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההשבחה תאריך את חייהם בכ-15 שנה, כך שהם יישארו בשירות עד אמצע שנות ה-30 של המאה ה-21, 60 שנה לאחר טיסת הבכורה של מטוס הקרב הישראלי ב-1973 וכניסתו לשירות מבצעי שלוש שנים אחר כך.
1 צפייה בגלריה
מטוס כפיר של סרי לנקה
מטוס כפיר של סרי לנקה
מטוס כפיר של סרי לנקה
(מתוך ויקיפדיה)
ההשבחה תשדרג את חבילת האוויוניקה הבסיסית של המטוס לרמה מטוסי הקרב מדור רביעי, ותכלול התקנות שיאפשרו שילוב עתידי של מכ"מים, חיישנים, מערכת תקשורת מתקדמת וקסדות חדשות, וכל זאת בתהליך התקנה מהיר.
סרי לנקה רכשה את מטוסי הכפיר שלה ב-1996 לאחר סגירת טייס הכפיר הישראלית האחרונה, וכבר אז היו אלה מטוסים שנמסרו במקור לחיל האוויר הישראלי בסוף שנות ה-70. המטוסים שימשו אז במלחמת האזרחים במדינה, מאפשרים לראשונה לממשלה לתקוף מהאוויר את בסיסי המורדים.
לסרי לנקה אין יכולת כלכלית לרכוש כיום מטוסי קרב חדשים. אף-16 אמריקני עולה כיום כ-80 מיליון דולר, כמו אף-35, שדורש תשתית אחזקה והפעלה יקרה. המטוסים הרוסים וסאאב גריפן השוודי זולים יותר, אבל עדיין עולים יותר מ-50 מיליון דולר ליחידה.
הכפיר זול משמעותית לאחזקה, הוא תוכנן במקור ל-16 אלף שעות טיסה, לעומת 9,000 שעות לאף-16. הכפיר אינו חמקן כמו אף-35 ואינו בעל כושר תמרון של אף-16, אבל הוא זול מהם דרמטית לרכישה ולהפעלה, וניתן לצייד אותו במערכות אווירוניקה וחימוש מתקדמות.

גם חיל האוויר הקולומביאני מפעיל עדיין כפירים, 22 במספר, שעברו השבחה מאסיבית והותקנו בהם מכ"ם מתקדם ומערכת לוחמה אלקטרונית של אלתא, קסדת טייסים של אלביט והם נושאים טילים מתקדמים של רפאל. בתרגיל רד פלאג בארה"ב ב-2018 הצליחו טייסים קולומביאנים להפיל מספר טייסי אף-16 אמריקניים, למרות הפלטפורמה הוותיקה שהם מטיסים.
בתעשייה האווירית מציעים לחילות אוויר בדרום אמריקה ובאפריקה כפירים מחודשים ומושבחים, במחיר של 20-25 מיליון דולר למטוס.
בארה"ב מפעילה חברה פרטית שישה מטוסי כפיר, המשמשים לביום אויב באימוני חיל האוויר האמריקני.