ברגע האחרון: הממשלה אישרה היום (שישי) במשאל טלפוני להאריך את תוקף הוראת השעה למכסות העובדים בישראל עד 31.12.2021. המשמעות: כ-8,000 עובדים זרים בענף הבנייה לא יאולצו לצאת מהארץ ומכסת העובדים לא תקטן עד סוף השנה הנוכחית.
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet ובממון, מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה עמדה עד כה על 16,500 פועלי בניין. לפי החלטת הממשלה האחרונה, המכסה הייתה עתידה לרדת ל-8,000 בלבד ב-1 בינואר 2021. כאמור, צעד זה נבלם רק היום, כאשר על פי ההחלטה, שהוגשה על ידי שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, מכסת העובדים הזרים תעמוד על 16,500 עד סוף השנה ולאחר מכן תרד בהדרגה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
פועלי בנייה. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
המשבר בעניין התפתח בשבועות האחרונים לאחר שהצעה של ליצמן להגדיל את מכסת העובדים ב-2,000 פועלים ל-18 אלף לא נכנסה לסדר היום של ישיבות הממשלה בגלל מחלוקות בין כחול לבן לליכוד. ניסיון אחרון לדון בעניין היה בשבוע שעבר ביום בו פוזרה הכנסת, אך גם אז ההצעה לא נכנסה לסדר היום. בימים האחרונים היועץ המשפטי לממשלה קבע כי בתקופה שבה מכהנת ממשלת מעבר אי אפשר להגדיל את מכסת העובדים, ולכן שר השיכון נאלץ להסתפק בשמירת המצב הקיים.
ב-2014 אושר בממשלה מתווה שנועד לצמצם את מספר העובדים הזרים בענף הבניין מ-16 אלף ל-2,000 עובדים בלבד ב-3 פעימות, מתוך רצון לעודד העסקת ישראלים בציפייה שהתלות בזרים תפחת. אולם לאורך השנים צעדי הממשלה בנושא היו שוליים ומאז הוארך התוקף של המכסה המאפשרת להאריך את התקופה שבה ניתן להעסיק מספר כזה של פועלי בניין זרים בכמה הזדמנויות. ליצמן הגיש הצעת החלטה במאי השנה המבקשת לשמר את מספר העובדים הזרים בענף עד ינואר 2021, מתוך הבנה שבצל משבר הקורונה היקף פעילות הנדל"ן בירידה.
להחלטה זו חשיבות מכרעת בתקופה זו, עת הצורך בהאצת ענף הבנייה. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "החוסר ההולך וגדל בדירות ובידיים עובדות בענף הבנייה קריטי היום יותר מתמיד, עת המשבר הגדול במשק הישראלי. הגדלת מכסת העובדים קריטית להאצת ענף הנדל"ן, הן כמקור לאלפי מקומות עבודה נוספים, הן כמנוע צמיחה כלכלי למשק. בהחלטה הושם דגש להגדיל את מכסת העובדים הזרים על מנת לשמור על קצב ייצור גבוה כנדרש".
2 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד נמסר כי "שמירה על מכסת הפועלים הזרים לעבודות רטובות תביא להגדלת מקורות הפרנסה לעשרות מקצועות משלימים בענף, ותוביל לצמיחה במשק. הגדלת מספר עובדי העבודות הרטובות תשפיע באופן ישיר גם על הגדלת מספר העובדים בעבודות האחרות בענף הבניין, כגון מהנדסים, אדריכלים, חשמלאים, זגגים, מתקיני מעליות, עובדי אינסטלציה, עובדי מיזוג אוויר וכו'. בשנים בהן חל גידול במספר העובדים הפלסטינים והזרים, חל גידול במספר העובדים הישראלים. לפיכך, ועל מנת לענות על הצורך להגדיל את כושר הייצור הענפי, הגדלת מספר העובדים בעבודות רטובות אף תורמת ליצירת משרות נוספות בענף".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר: "אני מודה לשר השיכון וצוות משרדו שהצליח להעביר החלטה להותיר למשך שנה את מכסת העובדים הזרים בענף. זהו הרע במיעוטו אבל עדיין רע מאוד. הצורך בענף הוא להגדיל את מכסת העובדים הזרים והפלסטינים על מנת שתהיה כמות מספקת באותם מקצועות הבנייה הקשים שישראלים לא מוכנים לעבוד בהם ושהממשלה לא משכילה להכשיר את אלה שכן רוצים. בלי עובדים לא תהיה בנייה, אבל כנראה שזה לא מעניין את הממשלה ויועציה. ממשלת ישראל האחרונה תיזכר כגרועה ביותר לענף הבנייה והתשתית מאז ומעולם. ממשלה שלא מסוגלת לקבל החלטות כלכליות מתבקשות, ממשלה שלא מבינה את צורכי הענף ולא עושה דבר לקדם אותו או להאיץ אותו דווקא בשעתו הקשה.
"ממשלה שבתקופתה נקבע שיא שלילי של שיווק קרקעות מזה שנים רבות, ממשלה שאינה מסוגלת להשפיע על הרשויות המקומיות שעושות כאוות נפשן ובולמות כל אפשרות לבנייה והתחדשות עירונית בתחומן, ממשלה שיש לה יועצים משפטיים שבשם האינטרס הציבורי פוגעים באינטרס הציבורי הבסיסי של קורת גג במחיר סביר של אזרחי המדינה, ממשלה שבה האוצר שכח את הדיור ולא עשה דבר לקדם או להאיץ את מנוע הצמיחה המשמעותי ביותר במשק שהוא ענף הבנייה. הממשלה הנוכחית גרמה במו ידיה להאטה בענף, לקיטון בהיצע הדיור ולהתייקרות הדירות. אני בוש ונכלם מהתנהלותה הרשלנית של ממשלת ישראל וטוב שהיא מסיימת את דרכה".