3 צפייה בגלריה
פועלי בניין. אילוסטרציה
פועלי בניין. אילוסטרציה
פועלי בניין. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בינואר 2021 צפוי לפוג תוקף החלטת הממשלה המאפשרת מכסה של כ-16 אלף עובדים זרים בענף הבניין בישראל, אולם הממשלה טרם חתמה על חידוש תוקף ההחלטה. כך נודע לממון ול-ynet. במקרה כזה, מחצית מפועלי הבניין הזרים (כ-8,000) ישלחו לארצם בתחילת השנה הבאה. על ההחלטה אמור לחתום שר השיכון, יעקב ליצמן, בהסכמת שר האוצר, ישראל כץ. רק באוגוסט האחרון סיכמו ליצמן ושר העבודה, איציק שמולי, על הכפלת המכסה – מ-16 אלף ל-32,500 אלף עובדים זרים ומ-64 אלף ל-80 אלף עובדים פלסטינים.
ב-2014 אושר בממשלה מתווה שנועד לצמצם את מספר העובדים הזרים בענף הבניין מ-16 אלף ל-2,000 עובדים בלבד ב-3 פעימות, מתוך רצון לעודד העסקת ישראלים בציפייה שהתלות בזרים תפחת. אולם לאורך השנים צעדי הממשלה בנושא היו שוליים ומאז הוארך התוקף של המכסה המאפשרת להאריך את התקופה שבה ניתן להעסיק מספר כזה של פועלי בניין זרים בכמה הזדמנויות. ליצמן עצמו הגיש הצעת החלטה במאי השנה המבקשת לשמר את מספר העובדים הזרים בענף עד ינואר 2021, מתוך הבנה שבצל משבר הקורונה היקף פעילות הנדל"ן בירידה.
העבודות בענף הבנייה מחולקות לכמה שלבים. שלב העבודות הרטובות – שלד, טייח וריצוף – הוא שלב ראשון שכבר שנים מבוצע על ידי עובדים פלסטינים וזרים
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מעריכים כי אם הממשלה לא תפעל להאריך את אישור המכסה הקיימת באופן מיידי, תיעצר בנייה פעילה של כ-20 אלף דירות חדשות. לפי נתוני הלמ"ס מהשבוע, באוקטובר האחרון נרשמה ירידה של כ-30% במספר עובדי הבנייה. לפי ההתאחדות, מדובר בעיקר בעובדים פלסטינים שנעדרו בשל המשבר.
3 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
העבודות בענף הבנייה מחולקות לכמה שלבים. שלב העבודות הרטובות – שלד, טייח וריצוף – הוא שלב ראשון שכבר שנים מבוצע על ידי עובדים פלסטינים וזרים. עבודות אלה מייצרות את הבסיס לשאר עבודות הבנייה והתשתית, שבהן מועסקים מעל 220 אלף ישראלים. לפיכך מזהירים הקבלנים כי עצירת העבודות הרטובות עלולה להביא לפיטורי אלפי ישראלים העובדים בענף.

"הממשלה איננה מתפקדת בכל הנוגע לנושא הדיור"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מציין כי "על שולחן הממשלה מונחת כבר חצי שנה הצעת מחליטים, שלפיה תגדל מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה והתשתיות. הצעה המבוססת על הצרכים של שוק הדיור ולנוכח השפעת הקורונה על היקף התעסוקה בו. ההחלטה לא אושרה בשל חוסר תפקוד הממשלה, ובינואר אמור להיחתך בחצי מספר העובדים שכבר פה".
לדבריו, "המשמעות היא אי יכולת של הקבלנים לבנות את מה שנדרש לשוק הדיור והתשתיות בישראל ותוספת של אלפי מפוטרים למשק. הממשלה איננה מתפקדת בכל הנוגע לנושא הדיור. הענף מתנהל כעדר ללא רועה ועלול להידרדר לשפל שלא היה כדוגמתו".
3 צפייה בגלריה
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
(צילום: אלעד גרשגורן)
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "משרד הבינוי והשיכון פועל לקידום הנושא ולהארכת תאריך תפוגת המכסה הקיימת. אנו מקווים כי במהלך השבועות הקרובים נגיע להסכמות עם כלל הגורמים הרלוונטיים הפועלים לקידום הנושא. במקביל, בימים אלה עמלים יחד עם משרד האוצר לקידום מתווה הכשרות ישראלים לתחום הבניין, ובכלל זה לעבודות בניין רטובות, על מנת לעודד ישראלים להצטרף לענף. כמו כן, פועלים כל העת לקידום התיעוש והטכנולוגיות המתקדמות לטובת הגדלת הפריון בתחום".
מרשות ההגירה והאוכלוסין נמסר: "מכסות נקבעות בהחלטות ממשלה. ככל שמשרד הבינוי והשיכון שהוא המשרד המקצועי סובר כי יש צורך בהעלאת המכסות עליו לקדם הצעת מחליטים. בהתאם להחלטת הממשלה 4618 מיום 30.6.19 המכסה לשנת 2021 בענף הבניין תעמוד על עד 8,000 עובדים".
ממשרדי האוצר והעבודה נמסר: "הנושא מצוי בטיפול משרד הבינוי והשיכון".