חזרה לשגרה והתנפלות על רשתות האופנה: הישראלים עדיין לא טסים בהמוניהם לחו"ל כמו בשנה רגילה ולכן יש עלייה במכירות באשראי ברשתות האופנה, החשמל והאלקטרוניקה לעומת השבוע שלפני פסח אשתקד. בקניונים מדווחים כי המכירות כרגע "פנטסטיות".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, ערכה השוואה בין השבוע שחל ב-7-1 למרץ 2020, שהיה השבוע האחרון בו לא היה סגר וחל לפני חג הפסח הקודם, לבין 13-7 למרץ 2021 - השבוע שעבר (כשבועיים לפני פסח הקרוב), ממנה עולה כי יש עלייה של 29.2% במכירות הלבשה והנעלה אחרי שנה של סגר.
2 צפייה בגלריה
קניון נתניה נפתח לקונים
קניון נתניה נפתח לקונים
תורים לחנויות האופנה בקניון נתניה
(צילום: AFP)
אומנם חנויות האופנה נפתחו לסירוגין בשנה החולפת וקנינו אונליין, אך נראה שיש רעב לקנייה פיזית ועלייה במכירות מ-61.2 מיליון שקל בשבוע ב-2020 ל-79 מיליון שקל כעת. יש גם עלייה בקניות של רהיטים ומוצרים לבית לעומת אשתקד, יתכן בשל העובדה שסדר פסח יתקיים השנה כסדרו. כמו כן, אי-החזרה לשגרה של טיסות מביאה ישראלים להוציא את כספם בארץ. גם מכירות חשמל ואלקטרוניקה קפצו מ-69.4 מיליון שקל ב-2020 ל-77.9 מיליון שקל כעת, עלייה של 12.3%.
במקביל, חלה עלייה של 74.3% במכירות בכרטיסי אשראי במכולות ובמעדניות מ-19.6 מיליון שקל ל-34.3 מיליון שקל בשבוע. מדובר בעלייה דרמטית שבשב"א מייחסים לכך שמעדניות רבות השיקו אתרי מכר אונליין וכך הוסטו עסקאות מזומן לעסקאות אשראי, ולעובדה שישראלים רבים עדיין מעדיפים לקנות מתחת לבית, למרות מבצעי החיסונים, בעקבות שנת הקורונה.
לעומת זאת, ברשתות המזון חלה ירידה במכירות של 7.44% מ-154.7 מיליון שקל ל-143.2 מיליון שקל. נזכיר כי ב-2020, השבוע שלפני פסח היה שבוע של טירוף מכירות, עם אגירה של ביצים בפרט ומזון בכלל. כך שגם כרגע, ההוצאות של הישראלים גבוהות על מזון, אך לא כמו ההוצאות החריגות ב-2020. ב-7 במרץ 2020 חל יום בחירות ואחרי כן - המכירות בתחום המזון עלו עוד יותר.
2 צפייה בגלריה
ציבור הקונים בהוד השרון
ציבור הקונים בהוד השרון
ירידה במכירות ברשתות המזון
(צילום: יאיר שגיא)
למרות פתיחת המשק, עולם הבידור והפנאי עדיין לא חזר לעצמו - אין בתי קולנוע ויש ירידה של 24% ברכישת בידור ופנאי, שבמרץ 2020 עדיין התקיימו לסירוגין. מלונות וחדרי אירוח עדיין חווים ירידה של 10.4%, למרות שישראלים רבים שוהים בארץ - גם שוק התיירות הישראלי עדיין לא התאושש. כמו כן, עולם התעופה לא חזר לעצמו ומציג ירידה של 25.9% בהוצאות בכרטיסי אשראי, מ-1.7 מיליון שקל בשבוע ב-2020 ל-1.26 מיליון שקל השנה.
במסעדות יש חזרה כמעט מלאה לשגרה: מסעדות, בתי קפה ורשתות מזון מהיר גלגלו בשבוע הנבדק ב-2020: 60.72 מיליון שקל והשנה בשבוע הנבדק: 60.37 מיליון שקל. ביום חמישי האחרון, 11 במרץ, נרשם הנתון הכי גבוה מתחילת הקורונה: כ-74 מיליון שקל.

בדלק יש עלייה זניחה של 0.1% בהוצאות ובתחבורה הציבורית חלה ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי של 14.5%, כנראה בשל חששות מהידבקויות באוטובוסים וכן בשל העובדה שהרכבת עדיין לא חזרה לפעילות מלאה.