הכלכלה העולמית בדרכה להתכווצות שתהיה משמעותית יותר מהתחזית הקודמת של קרן המטבע הבינלאומית באפריל, כך מסרה הכלכלנית הראשית של הקרן, ג'יטה גופינאת'. עוד נמסר מטעם הקרן שהמשבר הנוכחי הוא "אינו דומה למשהו שהעולם ראה לפני כן".
כשמדינות אירופה נכנסו לתקופת הסגר בשל התפרצות הקורונה, מסרה קרן המטבע שהכלכלה העולמית תחווה את המשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז השפל הגדול של שנות השלושים של המאה שעברה. היא צפתה התכווצות של 3% בכלכלה העולמית בשנת 2020. אבל לפי CNBC, עתה - בשעה שמספר מדינות נפתחות מחדש - הקרן צופה שהצניחה תהיה קשה עוד יותר.
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ב בייג'ינג סין חשש מ התפרצות גל שני
בדיקות קורונה ב בייג'ינג סין חשש מ התפרצות גל שני
בדיקות קורונה בבייג'ינג סין בשל החשש מהתפרצות גל שני
(צילום: gettyimages)
גופינאת' מסרה כי "בפעם הראשונה מאז השפל הגדול, גם הכלכלות המפותחות וגם המתעוררות יהיו במיתון ב-2020. הדו"ח שלנו ביוני צפוי להציג צניחה גדולה יותר מהאומדן הקודם עקב המגבלות שהוטלו בשל הקורונה".
מספר הנדבקים בקורונה ברחבי העולם חצה את רף השמונה מיליון מקרים, כאשר ארה"ב, ברזיל, רוסיה, הודו ובריטניה הן חמש המדינות המובילות במספר המקרים נכון לעכשיו.
הקרן מסרה עוד שענף השירותים נפגע קשה יותר מהייצור, וגם כאן מדובר בשוני בהשוואה למשברים קודמים, אז היעדר ההשקעות פגעה קשה יותר בתעשייה. גופינאת' ציינה כי משבר הבריאות עשוי להמשיך לפגוע בהוצאות הצרכנים, כשאנשים חוששים להוציא כסף.

למרות המשבר: השווקים מתאוששים במהירות

עם זאת, שוקי המניות הגיע לשיאים חדשים בשעה שכלכלות, ממשלות, שירותי הבריאות והאזרחים נאבקים במשבר הבריאותי, ומדד ה-S&P 500 אף מחק את רוב הירידות מאז תחילת משבר הקורונה. במקביל, עקב התערבות הבנקים המרכזיים, נרשמה רגיעה בשוקי האג"ח.
הכלכלנית הראשית ציינה בהקשר זה כי "מלבד מספר קטן של יוצאים מהכלל, תשואות האג"ח במדינות המתפתחות והפיחות בשערי המטבע שלהן, היו נמוכים ממה שראינו במשבר הפיננסי ב-2008. זו נקודה ראויה לציון בהתחשב בהיקף ההלם ששיתק את הכלכלות במדינות המתפתחות במהלך הסגר". לפיכך היא הזהירה שאם התנאים הכלכליים יידרדרו, עשויים להירשם "תיקונים חדים" בשווקים.