אחרי החלטת הממשלה המקוצצת להעדפת רכישת מוצרי כחול לבן, התעשיינים יוצאים היום (רביעי) למלחמה בקמפיין נרחב, שבו מובטלים קוראים לממשלה "להעדיף באמת את תוצרת הארץ". זאת לאחר שאמנם התקבלה החלטה ממשלתית לעודד רכישת מוצרים מתוצרת ישראל, אך לדברי ראשי ההתאחדות מדובר באחיזת עיניים.
התאחדות התעשיינים משיקה היום קמפיין נרחב שבחזיתו ניצבים חמישה מתוך כמעט מיליון המובטלים היושבים כיום בבית, תחת הכותרת "לא עובד החודש". המובטלים, כולם מחברות תעשייתיות והיי-טק, "מודים" לממשלה שבזכות התעקשותה להמשיך ולרכוש ממדינות זרות, הם זכו בתואר המפוקפק ואינם עובדים. הקמפיין יעלה בשלטי חוצות, בפרסומות בטלוויזיה, בדיגיטל ובמודעות בעיתונים. מנתוני התאחדות התעשיינים עולה כי מימוש העדפת תוצרת הארץ ורכש גומלין יניבו יותר מ-150 אלף משרות.
1 צפייה בגלריה
הקמפיין של התאחדות התעשיינים
הקמפיין של התאחדות התעשיינים
הקמפיין של התאחדות התעשיינים
(צילום: דוברות התאחדות התעשיינים)
בזמן שכמיליון מובטלים יושבים עדיין בבית ועוד ועוד חברות נסגרות בגלל ירידה בביקושים, ממשלת ישראל ממשיכה, לטענת התעשיינים, להתעקש להפנות מיליארדי שקלים מתקציבי הרכש הציבוריים למדינות זרות ובראשן סין וטורקיה. לטענתם, בכך המדינה עצמה מייצרת אבטלה ומממנת מקומות עבודה דווקא בחו"ל. זאת בזמן שמדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, דרום קוריאה, סין ועוד מעדיפות תוצרת מקומית, מה שמביא לסגירת שווקים עבור היצואנים הישראלים, ומאידך המערכת הציבורית הישראלית ממשיכה לרכוש בחו"ל.
הקמפיין, שנעשה עם משרד הפרסום גיתם BBDO, מתבסס על פרסי "עובד החודש" שבמסגרתם עובדים מקבלים הכרה על עבודתם, אך במקרה הזה ההכרה ניתנת למי שאינם עובדים. בחודשים האחרונים גיבשו משרדי הממשלה עם ההתאחדות החלטת ממשלה שבין היתר מרחיבה את חובת העדפת תוצרת הארץ לקופות חולים, גופים ציבוריים, רשויות מקומיות ועוד. עם זאת, האוצר הצליח לסכל את ההצעה לטענת התעשיינים, והביא השבוע לאישורה של החלטה ריקה מתוכן שתבטיח שישראל תמשיך להפנות תקציבי רכש למדינות זרות, במקום לייצר מקומות עבודה בישראל ובעיקר בפריפריה. יודגש כי חברה תעשייתית הזוכה במכרז ממשלתי משתפת פעולה עם ספקים ויצרני משנה ובכך מרחיבה את מעגל העובדים הנהנים מהזכייה במכרז. מנתוני התאחדות התעשיינים עולה כי מימוש העדפת תוצרת הארץ ורכש גומלין ברכש ממשלתי ובפרויקטים לאומיים ייצר כ-150 אלף משרות באופן ישיר ועקיף.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר הבוקר כי "במקום לייצר מקומות עבודה בפריפריה, הממשלה מפזרת מילים יפות ללא תוכן, ומשתמשת בכספי המיסים שלנו כדי לממן משכורות בטורקיה ובסין. צו השעה הוא תעסוקה והתעשייה היא חלק ממנוע הצמיחה שיאפשר יציאה מהמשבר הכלכלי תוך ביסוס העצמאות היצרנית של ישראל. הציבור מבין את זה, מיליון מובטלים מבינים את זה ונדאג שגם הממשלה תבין את זה. רק העדפה אמיתית של תוצרת הארץ תנצח את האבטלה".