המסחר בבורסה בת"א: בורסת ת"א ננעלה בעליות חדות - מדד ת"א 35 זינק ב-1.7% ומדד ת"א 125 טיפס ב-1.2%. טבע הקפיצה את הבורסה - המריאה ב-17.8%, לאחר הדו"חות.
אנרג'יאן צללה ב-6.2%, אמש פורסם בכלכליסט כי חברת האנרגיה הבריטית-יוונית טרם מחדשת את העבודות על בניית אסדת הפקת הגז של מאגרי כריש ותנין. אופקו נחתכה ב-8.3% לאחר דו"חות. באטמ זינקה ב-11.7%.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בסיכום שבועי – מדד ת"א 35 טיפס ב-0.6% ומדד ת"א 125 התחזק ב-0.3%. המדד הענפי הבולט השבוע הוא ת"א טכנולוגיה שזינק ב-3.7%, מדד ת"א נפט וגז בתחתית – נפל ב-8.7%. מדד ת"א בנקים עלה ב-0.4%.
לייבפרסון נסקה (לאחר הדוחות) השבוע ב-38.5% ובראש ת"א 35. אחריה טבע שקפצה השבוע ב-8.1% (לפני הדוחות רשמה ירידה שבועית). בתחתית המדד קבוצת דלק שצנחה ב-16%, דלק קידוחים לפניה, צללה ב-15.6%.
טבע עקפה דרמטית את התחזיות עם דיווח על הכנסות של 4.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020 בניגוד לציפיות להכנסות של 4.15 מיליארד דולר. הרווח הנקי למניה עמד על 76 סנט לעומת ציפיות ל-59 סנט. חרף משבר הקורונה החברה מאשרת את התחזית השנתית המלאה עם הכנסות של כ-17 מיליארד דולר, רווח נקי של 2.3-2.55 דולר למניה ותזרים מזומנים חופשי של 1.8 - 2.2 מיליארד דולר. החוב של טבע צומצם לסכום של 24.3 מיליארד דולר. המניה קופצת ביותר מ-6%.
מנכ"ל טבע קאר שולץ אמר עם פרסום הדוחות כי "התוצאות החזקות מאוד שלנו ברבעון הראשון הושפעו ביקוש גבוה יותר בשווקים העיקריים שלנו למוצרים גנריים, למוצרים ללא מרשם, ולמוצרי נשימה. הכנסות חזקות יותר בקטגוריות אלה, יחד עם צמיחה ברווח התפעולי והרווח נטו שלנו תרמו לתזרים מזומנים חופשי חזק ולהפחתה נוספת של החוב הנקי שלנו ל -24.3 מיליארד דולר".
בנק ישראל דיווח הבוקר כי הפיקוח על הבנקים הודיע על מתווה מקיף שאומץ על ידי המערכת הבנקאית לדחיית תשלומי הלוואות, כסיוע ללקוחות הבנקים בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה.
מבנק ישראל נמסר כי משקי בית ועסקים שערב המשבר עמדו בהחזרי ההלוואות שלהם ושהפגיעה בהכנסתם צפויה להיות קצרת טווח, יכולים לצלוח את המשבר באמצעות סיוע תזרימי בדמות אשראי או דחייה של תשלומי הלוואות. ככל שהפגיעה בהכנסה היא ארוכת טווח, או שהעסק מצוי בסיכון גבוה ויש ספק לגבי יכולתו לעמוד בהחזר ההלוואה למשך זמן רב, אין מקום להגדלת האשראי, והסיוע יכול להינתן רק בדמות סיוע תקציבי של המדינה, או באשראי הניתן תוך ערבות ממשלתית גבוהה. הדבר נכון בפרט לגבי ענפים בסיכון גבוה.
יצחק תשובה חתם הבוקר על המימוש הגדול ביותר שלו עד עתה: ל"כלכליסט" נודע כי חברת דלק שבשליטתו חתמה על מזכר הבנות למכירת הקרקעות עליהן נמצאים מתקני ניפוק הבנזין בפי גלילות, ליחיאל אבו, שישלם עבורן 720 מיליון שקל.
אבו, יזם מאשדוד, לא ירכוש את התחנות עצמן, אלא, כאמור, את הקרקעות ששוויין הוא יותר מ-70% משווי החברה. מדובר על שותפות פי גלילות ומתחמי פעילות ניפוק הבנזין באשדוד - 330 דונם, בהר נוף בירושלים - 57 דונם, בחיפה - 31 דונם ו-108 דונם בבאר שבע.
בהמשך למכירת החיסול של תשובה, דלק ישראל מנהלת מו"מ מתקדם למכירת שתי תחנות הכח שלה לרפק אנרגיה של יוסי זינגר וארז בלשה - תמורת כ-350 מיליון שקל.
אופקו הציגה בדוחות הפסד תפעולי של 40.7 מיליון דולר בהשוואה להפסד תפעולי של 75.3 מיליון דולר ברבעון המקביל, ההפסד הנקי עמד על 59.1 מיליון דולר או 9 סנט למניה, בהשוואה להפסד של 75.3 מיליון דולר או 14 סנט למניה ברבעון המקביל.
ירידה חדה ברווחי חברת החתמות פועלים אי.בי.אי (שבשליטת בנק הפועלים ובית ההשקעות IBI). החברה מסכמת את הרבעון הראשון עם רווח של 824 אלף שקל בלבד, מול 4.4 מיליון שקל ברבעון המקביל, נפילה של 81% - הרווח התפעולי עמד על 535 אלף שקל, לעומת 6.5 מיליון שקל ברבעון המקביל; לפני שבועיים הודיעה פועלים אי.בי.אי על הורדת שכר של בין 25% ל-50% לכלל העובדים.
קרסו מוטורס השלימה גיוס הון של כ-104 מיליון שקל, בדרך של הנפקת זכויות. מחיר הרכישה למניה במסגרת הנפקת הזכויות עמד על 9.6 שקל, כאשר 98.1% מבעלי המניות בחרו להשתתף בהנפקה ולנצל את הזכות לרכוש את המניה במחיר זה. גרעין השליטה בקרסו מוטורוס (חלק מבני משפחת קרסו) המחזיק בכ-51.83% מהון המניות של החברה, לצד המנכ"ל איציק וייץ, המחזיק בכ-2.19% מהמניות, השתתפו בהנפקה בסכום מעל 57 מיליון שקל, בהתאם להתחייבות שנתנו מראש.
חברת האנרגיה היוונית-בריטית אנרג'יאן עוד לא מחדשת את העבודות על בניית אסדת הפקת הגז של מאגרי כריש ותנין - כך דיווח אתמול בערב כלכליסט. העבודות הופסקו לפני כחודש, עם התפרצות גל שני של נגיף הקורונה במדינה, מה שהוביל להשבתת המספנה שם. בתחילה דובר על הפסקה של שבועיים, לאחר מכן העבודות נדחו ל-4 במאי, אולם גם היום אין אישור להמשיך בבנייה של האסדה, ולא ידוע מתי יגיע והאם הוא יכלול עבודות מסביב לשעון על כל כלי השיט ששוכנים שם. ההערכות בשוק האנרגיה, שלא מקבלות אישור רשמי מצד אנרג'יאן, היא שככל שהסגירה שם תתארך שבועות ארוכים הדחייה באספקת הגז עלולה לנוע לרבעון השלישי או הרביעי של 2021.

זינוק של 7.6 מיליארד שקל ביתרות המט"ח של בנק ישראל באפריל

לאחר שבחודש מרץ ירדו יתרות המט"ח של בנק ישראל ב-5 מיליארד דולר, באפריל החולף הן גדלו בהיקף של 7.6 מיליארד דולר - ועמדו בסוף החודש על 133.5 מיליארד דולר סה"כ.
סכום של 6.5 מיליארד דולר הגיע למעשה, כך לפי בנק ישראל, מגיוס אג"ח על ידי הממשלה בחו"ל. אותו מטבע זר מופקד בבנק ישראל. שני מיליארד דולר נוספו ליתרות המט"ח בעקבות שערוך של יתרות המט"ח (לפי עליות השערים במהלך חודש אפריל), ו-700 מיליון דולר נוספו בעקבות רכישות של בנק ישראל.
מנגד, נרשמה ירידה של 1.7 מיליארד דולר שהועברו למגזר הפרטי במסגרת התוכניות השונות איתן יצא בנק ישראל עם תחילת משבר הקורונה, במטרה לשמור על נזילות בשווקים.
מהדיווח החודשי של בנק ישראל בנוגע לתוכניות השונות שהוא מפעיל בתקופה זו עולה כי היקף עסקאות הריפו עם אג"ח כבטוחה (המאפשרות לגופים להלוות מבנק ישראל כנגד אג"ח, ע.מ) עמד בסוף אפריל על 1.8 מיליארד שקל - לאחר שבסוף מרץ עמד היקף העסקאות מזוג זה על 5.5 מיליארד שקל. משמעות הדבר היא שהנזילות בשווקים גדלה, והצורך באותן עסקאות ירד.
פורסם לראשונה: 10:16, 07.05.20