פגיעה נוספת בתחרות: הביקושים הגבוהים למוצרי חשמל לבית, לצד המחסור בסחורות והעליות החדות בהובלה בעולם, צימצמו מאוד את הייבוא המקביל של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית. מדובר בייבוא שנחשב למחולל תחרות בגלל מחיריו הנמוכים יותר, במיוחד בימים אלה, כשהמחירים בענף עולים, אבל התנאי לקיומו הוא עודפים או סטוקים שנעלמו מאז הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי יורם בדש, מנכ"ל ושותף במחסני חשמל, הרשת הגדולה ביותר בישראל באונליין ובחנויות, "כרגע קשה יותר להשיג סחורות בייבוא מקביל. המחיר יכול להיות יותר גבוה ולא כדאי בגלל החוסרים בשוק. אנחנו לא נפגענו כי אצלנו הייבוא המקביל הוא בשוליים".
1 צפייה בגלריה
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל
הזינוק בביקוש למוצרי חשמל והירידה בתפוקת המפעלים בעולם חיסלו את עודפי הסחורות
(צילום: מיכאל קרמר)
אייל שלום מחברת י. שלום, מהיבואניות הגדולות של מותגי חשמל בייבוא מקביל, אמר כי "זה שיש חוסרים בייבוא מקביל זה לא סוד, אבל יש גם חוסרים ליבואנים הרשמיים. המפעלים עובדים בתפוקה נמוכה בגלל הקורונה".
לדבריו, "מלבד זאת, ההתייקרות של ההובלות ושל מחירי המוצרים מקשה על הייבוא המקביל. ליבואנים גדולים כמונו, עם קשרים, קל יותר מאשר ליבואנים מזדמנים וקטנים, במיוחד כאלה שמתעסקים עם דילרים (סוחרי סטוקים, נ"ז). אנחנו, לצד ייבוא מקביל, מתעסקים גם עם יבואנים רשמיים של מותגים כמו היטאצ'י, שהיא יצרנית מקררים יפנית".
הייבוא המקביל אינו נרכש ישירות מהיצרן, אלא מיד שנייה - מסיטונאי או מיבואן מורשה של היצרן, שמוכר ליבואן המקביל חלק מהסחורה שרכש, בדרך כלל עודפי מלאי שהוא רוצה להיפטר מהם, או מהסיבה הנפוצה - היצרן מבטיח ליבואן המורשה בחו"ל בונוס, למשל 1% מסך כל מכירותיו אם יעמוד ביעד מכירות גבוה. היבואן קונה מעבר לכושר המכירה שלו כדי לקבל את הבונוס, ואת העודף הוא מוכר במחיר מוזל ליבואן המקביל. ועדיין, הרווח מהבונוס עולה על ההנחה גם עם כמות קטנה יחסית. יש מדינות כמו פולין, שנהנות ממחיר יצרן זול יותר מהמחיר לישראל, וכך מתאפשר ליבואן המקביל למכור במחיר נמוך יותר בארץ.
לדברי צביקה גיור, מבעלי ניופאן, יבואנית רשמית של מותגים כמו טושיבה, דלונגי, האייר ועוד, "ייבוא מקביל משגשג כאשר יש עודפים וסוחר נתקע עם מלאי. אבל בגלל משבר הקורונה והביקושים המטורפים שיצר, אף אחד לא נתקע עם סחורות. יבואן מקביל גם לא 'ישתגע' ויטיס לכאן מוצרים באוויר בעלות גבוהה, וגם לא ישלם מחיר מטורף להובלה במכולות מסין שהתייקרה מ-2,500 דולר למכולה ל-10,000 דולר כדי לתת מענה לשוק גם במחיר הפסד. הרבה יבואנים קטנים של סטוקים נעלמו מהשוק".