תרופת הרגעה לענף הבנייה והתשתיות: משרד הבינוי מצא דרך יצירתית לעקוף את הנחיית החשב הכללי במשרד האוצר, שעל פיה יש לקנוס קבלנים שמאחרים בהשלמת פרויקטי תשתית של המדינה, גם בעת משבר הקורונה. ממכתב שהגיע לידי "כלכליסט", שעליו חתומים בכירים במשרד הבינוי, עולה כי המשרד החליט להקפיא טיפול בקנסות על עיכובים בלוחות הזמנים.
על פי המכתב, שנשלח היום לחברות בנייה ותשתיות ושעליו חתומים, בין היתר, הסמנכ"ל הבכיר גדי מארק וסגן החשב של המשרד רו"ח אהרון ישראל, יוקפא הטיפול בקנסות הרלוונטיים לעיכובים בביצוע אבני דרך שמועדם נקבע בין 1 במרץ לסיום משבר הקורונה.  
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה. ארכיון
אתר בנייה. ארכיון
אתר בנייה. ארכיון
(צילום: דנה קופל)
מהמכתב לא עולה כי הקנס שיוטל על הקבלן יימחק, אלא שהליך הטיפול בו יחל רק עם סיום משבר הקורונה. "לאחר סיום המשבר כל עיכוב בביצוע אבן דרך יידון פרטנית וייבחן אם הסיבה לעיכוב היא מגיפת הקורונה והשלכותיה, והאם יש צורך לתת לקבלן קנס בהתאם לקבוע בחוזה", נכתב במכתב.
מכתב זה נשלח יממה לאחר הודעה הפוכה של רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר שהורה למשרדי הממשלה לא להכיר בעיכובים בענף הבנייה ככאלה שנובעים מכוח עליון, וזאת משום שההגבלות שהוטלו על המשק עקב מצב החירום לא חלות על ענף הבנייה בשל חיוניותו למשק, ולכן העבודות בו מתבצעות (או אמורות להתבצע) כסדרן. משמעות ההוראה של חזקיהו היא כי אין לקבלנים עילה חוקית להפר חוזה, כך שכל הפרה תגרור קנס.
על פי הנהוג בחוזי תשתית ובנייה, שעליהם חתומים משרדי הממשלה - כל יום איחור גורר קנס של 0.05% מהיקפו הכספי של החוזה. חוזה תשתית ממוצע הוא בעלות של 10 מיליון שקל, כך שכל יום איחור עלול לעלות לחברת בניה בממוצע 5,000 שקל. יש שורה של פרוייקטים שההיקף הכספי שלהם מגיע למאות מיליוני שקלים, וקנסות בשיעור של 0.05% ליום איחור יכולים להיות הרסניים לחברת הביצוע.
משרד הבינוי יכול לעקוף את הנחייתו של חזקיהו משום שהנחייתו רלוונטית רק במקרה שבו ועדת מכרזים מתבקשת לאשר הקלות בחוזה. אבל למשרד הממשלתי שחתום על החוזה מול הקבלן יש יכולת להחליט אם להטיל או לא להטיל קנס. כלומר, כל עוד הסוגיה אינה מחייבת דיון בוועדת המכרזים, משרד הבינוי יוכל לפטור או לפחות לדחות את ההחלטה בעניין הקנס.
חברות הבנייה והתשתית מברכות על הצעד. סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף התשתיות שלה, צביקה דוד מסר בתגובה לכלכליסט כי "ענף הבניה בכללו ותחום התשתיות והפיתוח בפרט, שהוגדרו לשמחתנו כחיוניים למשק וממשיכים לעבוד, לא פועלים בוואקום. התחום שלנו מושפע מאוד ממחסור הולך וגדל בידיים עובדות ומקושי הולך וגדל לקבל מימון שהוא דלק מרכזי לפעילות שלנו. הצוות המקצועי הבכיר במשרד הבינוי והשיכון היה הראשון לזהות את הסיכון שפגיעה אנושה בענף הבנייה והתשתיות עלול לגרום למשק כולו והמשרד נרתם בצורה מעוררת התפעלות כדי לוודא הפגיעה בחברות הבנייה תהיה מינימאלית. אנחנו עומדים על המשמר ונמשיך לפעול מול מקבלי ההחלטות כדי להבטיח שקבלני ישראל יוכלו להמשיך לבנות את הארץ הזו עכשיו ולאחר המשבר".