מכה לענף הנדל"ן: האוצר שיגר באחרונה מסמך למשרדי הממשלה לפיו אין להכיר בעיכובים בענף הבנייה כנובעים מכוח עליון. זאת בשל ההכרה בענף כחיוני.
מדובר במכה קשה לענף, שלמרות ההחלטה כי ימשיך לתפקד, בפועל פעילות רבה בו מושבתת עקב אי הגעת פועלים לאתרי הבנייה, שיתוק של ועדות התכנון המקומיות וקיפאון בעסקאות.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: נעה קסלר
אתר בנייה. צילום: נעה קסלר
אתר בנייה. צילום: נעה קסלר
(נעה קסלר)
בשל משבר הקורונה צפויים עיכובים רבים במסירת דירות; ללא הכרה בנגיף ככוח עליון, הקבלנים המחויבים במועדים למסירת דירות יהיו חשופים לתביעות פיצויים, שעשויות להגיע בפרויקטים גדולים לסכומי ענק.
במכתב שעליו חתום סגן החשב הכללי גבי שוחט, צוין: "ישראל מתמודדת עם מצב תקדימי וייחודי תוך ניסיון לשמור על שגרה בכל קשור לשירותים חיוניים. ככלל, ההגבלות שהוטלו על המשק עקב המצב לא חלות על ענף הבנייה בשל חיוניותו למשק, ועל כן בשלב זה אין להכיר במצב כעיכוב שנגרם מכוח עליון".
"עם זאת" כתב, "ככל שבפרויקט מסוים ייגרמו עיכובים בגלל המגבלות שהוטלו על המשק, או שיחול שינוי במגבלות החלות על ענף הבנייה, הדבר ייבחן בהתאם להוראות ההסכמים והדין".
המשמעות היא שאת ההכרעה לגבי אחריות לעיכובים בפרויקטי בנייה ובמסירת דירות, מותיר האוצר בשלב זה לבתי המשפט.
נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו מסר ל"כלכליסט" שזו "אמירה מופרכת וחסרת אחריות של פקיד בכיר, שלא ברור מאין התעוזה שלו לקבוע שהקורונה אינו כוח עליון. אנו דורשים ממנו לחזור בו במכתב מתוקן, ואם לא יעשה זאת נפנה לבית המשפט. אם הממשלה לא תכריז על הנגיף ככוח עליון - בית המשפט יעשה את זה. הענף הוגדר כחיוני, אבל 80% מכוח האדם לא מגיע לאתרי הבנייה. האם גבי שוחט מעדיף שהענף יוכר כלא חיוני ויקרוס, ורק אז הוא יכיר בנגיף ככוח עליון? מישהו צפה בעולם את האירוע הזה? פקיד באוצר לא יכול לקבוע אם נגיף הקורונה הוא כוח עליון או לא, אלא רק היועץ המשפטי לממשלה. הוא יכול לומר שהנזק שנגרם כתוצאה מהנגיף בגלל שענף הנדל"ן חיוני הוא נזק יותר קטן מענפים אחרים, אבל בשום צורה לא לטעון טענה הזויה שקורונה היא לא כוח עליון. מדובר באמירה שמייצרת אנרכיה וכאוס מוחלט".
עו"ד אלדר אדטו, שותף וראש מחלקת הנדל"ן במשרד ברנע מסר כי "מדהים לראות, כל פעם מחדש, עד כמה מדינת ישראל ומשרד האוצר מנותקים לחלוטין ממה שקורה בשטח. הקביעה של החשב הכלכלי כי המגבלות לא חלו על ענף הבנייה, ולפיכך אין להכיר במגיפת הקורונה כ'כוח עליון', מעיד כי הוא פשוט אינו יודע מה קורה בשטח, או מסרב להודות בכך. מגפת הקורונה וההשלכות שיצרה על ענף הבנייה והנדל"ן, הינה לא פחות ממגה פיגוע. יזמים נמצאים בפרויקטים, ללא עובדים, או תוך גרעון עצום בכח האדם, תוך ודאות מוחלטת כי האמור יגרום להם נזקים עצומים כלכלית. במקום לעזור לענף הבנייה, מדינת ישראל, קובעת כי לא יהיו הארכות למועדים שנקבעו בענף הבנייה, כתוצאה מ"כוח עליון" והלכה למעשה מכשילה בוודאות יזמים וקבלנים, ומייצרת הפסדים עצומים לכל העובדים בענף הבנייה"
עו"ד אברהם ללום סבור אף הוא כי "ההחלטה בדבר ההכרה בהתפרצות הקורונה כגורם מעכב מ"כח עליון" בענף הבניה, הינה לדעתי החלטה שלא נבחנה בצורה מלאה. היה ראוי טרם פרסום החלטה מעין זו, לקיים דיון משפטי מעמיק. דיון כזה היה עשוי להביא להחלטה אחרת ו/או למנוע את פרסומה של ההחלטה, לכל הפחות בשלב זה. איך ניתן לקבל החלטה כזו באופן רוחבי לא ברור ויתרה מזו היה ראוי לציין כי המכתב האמור מדבר רק בכל הקשור לדירות חדשות מאחר ואין שווה בין כל עליון לגבי בנייה לנושאים אחרים".