תוכניות לבנייה חדשה ביישובי המגזר בגליל: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון אישרה היום (ד') להפקדה שתי תוכניות מתאר כוללניות ליישובים סחנין ועראבה שבגליל שצפויות לכלול יותר מ-13 אלף יחידות דיור חדשות. התוכניות מתבססות על יעדי התוכנית האסטרטגית לדיור של הממשלה לשנת 2040, בהם הכפלת אוכלוסיית יישובי המגזר.
תוכנית המתאר ליישוב סחנין, המונה כיום 31 אלף תושבים, כוללת תוספת של 7,720 יחידות דיור, שאמורות לתת מענה להיקף אוכלוסייה של כ-60 אלף תושבים. במסגרתה הוגדרו מתחמי פיתוח חדשים בעיקר בצפון ומזרח העיר, תוך עיבוי המרקם הבנוי הקיים. בוועדה מציינים כי מדובר בתוספת של 3,015 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב, לצד שימור ושיקום גרעין הכפר העתיק כאזור המשלב מורשת מקומית, מגורים מסחר ותיירות.
כמו כן, בעיר הוותיקה מתוכננת תוספת של מגורים, מסחר ושימושים ציבוריים, וכן פיתוח וחיזוק הציר המסחרי המרכזי לעיר (כביש 805) כרחוב עירוני ראשי הכולל עירוב שימושים ומוסדות ציבור עירוניים. בהיבט התעסוקה, התוכנית כוללת הקמת אזור תעסוקה מרחבי בצפון-מזרח העיר בסמוך לדרך 805 העתידית, שישמש את כלל הרשויות בבקעת סחנין (עראבה, דיר חנא ומשגב). כמו כן, התוכנית כוללת שימור בקעת אל מאל כאזור חקלאי פתוח, וכן פיתוח שטחים ירוקים בהיקף של כ-1,300 דונם לצרכי פנאי ונופש.
1 צפייה בגלריה
תוספת יחידות דיור. סחנין
תוספת יחידות דיור. סחנין
תוספת יחידות דיור. סחנין
(צילום: חגי אהרון)

פיתוח תיירותי

תוכנית המתאר לעראבה, שהוכרזה כעיר ב-2016 ומונה כיום 24 אלף תושבים, כוללת תוספת של 5,900 יחידות דיור שאמורים לספק מענה להיקף אוכלוסייה של כ-37 איש. מדובר בתוספת של 4,735 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב. על פי הוועדה, התוכנית קובעת ארבעה מתחמי פיתוח חדשים מסביב למרקם הבנוי ביישוב, תוך ציפוף ועיבוי האזורים הוותיקים.
בנוסף, התוכנית קובעת פיתוח מרכז עירוני שישלב מגורים, תעסוקה ומסחר לאורך הצירים הראשיים של היישוב (כבישים 804 ו-805). בהיבט התעסוקה, התוכנית קובעת מוקד תעסוקה ומסחר בחלק הצפוני של היישוב. בנוסף, היא כוללת כ-600 דונם של שטחים פתוחים, תוך שמירה על ערכי מורשת, בהם הגרעין ההיסטורי של היישוב ופיתוחו כמוקד תיירותי.
לדברי אוֹרי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון, בימים אלה מקודמות יותר מ-50 תוכניות מתאר כוללניות במחוז צפון, שנועדו לחזק את יישובי המגזר. התוכניות הכוללניות לסחנין ועראבה הן חלק ממהלך אסטרטגי נרחב של המינהל לחיזוק היישובים בבקעת סחנין בפרט וליישובי המיעוטים בצפון בכלל.