ערב יציאת הכנסת לפגרת הבחירות מחר (יום ד'), מזרז שר האוצר ישראל כץ את אישורו הדחוף של חוק המענקים החדש "מבלימה לצמיחה", שאישרה אמש הממשלה, כדי שניתן יהיה לשלם את המענקים כבר בסוף החודש הזה. אחר הצהריים אושר החוק בקריאה ראשונה בכנסת ומחר בבוקר תתבקש ועדת הכספים של הכנסת לאשרו לקריאה שנייה ושלישית. מליאת הכנסת תתבקש לאשר את החוק כבר מחר בערב, שעות ספורות לפני היציאה לפגרה.
בתוך כך, ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) הודיעה כי תגיש מחר הסתייגויות על תוכנית המענקים, הנוגעות להגדלת מענק הוצאות קבועות לענף הכושר ושיפוי הוצאות של ינואר ופברואר 2020 לאולמות אירועים.
שר האוצר כץ אמר בצהריים ל-ynet כי "החוק הזה יסייע מאוד לבעלי העסקים ולעצמאים, במיוחד בעת החמרת הסגר השלישי הצפויה בימים הקרובים. אני מבקש לנסות ולהקל על העצמאים, שהסגר הזה פוגע בהם קשות, לפני שנוכל לפתוח את המשק כבר בתוך שבועות ספורים, עם הגברת קצב החיסונים".
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
עוד אמר שר האוצר ל-ynet: "אני מאמין שבחודשים מאי ויוני המשק יחזור כבר לפעילות מלאה והעצמאים יוכלו להתאושש בהדרגה משנת הקורונה שהייתה להם קשה, אבל אנחנו מנסים גם עכשיו להקל עליהם מאוד. החיסונים הגיעו מוקדם מהצפוי ולכן אני מאמין שמוקדם ממה שחשבנו המשק יחזור לשגרה והעסקים יחזרו לפעילות מלאה ורווחית. אני מבטיח שאם יהיה צורך נסייע להם עוד בחודשים הקרובים".

תכנית המענקים המיוחדת לעצמאים, "מבלימה לצמיחה", אושרה אתמול בממשלה כאמור לאחר שעוכבה שבועות ארוכים בשל המחלוקות בין הליכוד לכחול לבן. התוכנית כוללת את הורדת הזכאות למענקים לעצמאים, החל מירידה של 25% בהכנסות ולא 40% כמו שהיה במקור החל מחודש ינואר. ההטבה כוללת החזרי מיסי ארנונה לכל העסקים, כולל לראשונה גם עסקים עם מחזור של מעל 400 מיליון שקל.
כמו כן, עסקים שהכנסותיהם ירדו ביותר מ-25% בתקופת הקורונה, מחודש מרץ ועד סוף חודש דצמבר, יהיו זכאים לקבל מענק מיוחד בגין "פגיעה ממושכת". עסקים עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל, יקבלו בנוסף למענקים הרגילים מענק מיוחד בהתאם לירידת המחזורים שלהם במרץ-דצמבר 2020 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, באופן הזה:
  • על ירידה במחזור של 25%-40% - יקבלו 3,000 שקל.
  • על ירידה של 40%-60% - יקבלו 5,000 שקל.
  • על ירידה שח 60% ומעלה - יקבלו 9,000 שקל.
כמו כן, עסקים עם מחזור שנתי של בין 300 אלף שקל ל-400 מיליון שקל יקבלו מענק בהיקף של 50% מהמענק הממוצע שקיבל העסק במהלך שנת 2020, עד לתקרת מענק מיוחד של 50 אלף שקל.
שר הפנים, אריה דרעי, צפוי לחתום היום או מחר על תקנות למתן הנחות במיסי הארנונה גם במחצית השנה הראשונה של 2021. מסלול ההנחה במיסי הארנונה יעבור התייעלות והפחתת בירוקרטיה משמעותית. על פי תיקון שהציעה השרה אורית פרקש-הכהן, אישרה הממשלה להעניק החזרי ארנונה לחודשים נובמבר ודצמבר 2020 גם לעסקים שמחזורם הוא מעל 400 מיליון שקל.