באוצר צפויים לגבש תוכנית סיוע למעסיקים שלא יוציאו עובדים לחל"ת, אבל גורם בכיר במשרד אומר היום (שלישי) ל-ynet כי כבר עכשיו לרוב המעסיקים אין סיבה לפטר עובדים: "לא ניתן לגבש כל יום עוד תוכניות נרחבות. זאת לא תוכנית כבקשתך. נתנו הרבה מאוד מענקים וסיוע לעסקים וכדאי שהמעסיקים יפנימו את הסיוע הזה ולא ימהרו שוב לשלוח מאות אלפי עובדים הביתה למספר שבועות".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי הגורם הבכיר, "רשת הביטחון הצילה את המשק הישראלי ועובדת היטב, וגם יכולה לטפל במי שנפגע כעת. המזל הוא שיש גם חל"ת עד לחודש יוני בשנה הבאה".
2 צפייה בגלריה
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
(צילום: אוראל כהן)
הערכות חדשות במשרדים הכלכליים מצביעות על פחות הוצאות של עובדים לחל"ת מאשר ההערכה הראשונה שדיברה על 300-200 אלף עובדים שיוצאו לחופשות ואף יפוטרו לקראת סוף השבוע, עם תחילת הסגר השני.
הסיבה להערכה שיוצאו לחל"ת "רק" כמה עשרות אלפי עובדים נובעת מכך שהממשלה החליטה ברגע האחרון, בלחץ של שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ, לא לסגור לחלוטין את המגזר הפרטי ולאפשר בו המשך עבודה, למעט בענפים שייסגרו, בעיקר בתחום התיירות, בתי הקפה והמסעדות והקניונים.
ההערכות במשרדי הממשלה בשירות התעסוקה ובביטוח הלאומי הן שכבר מחר צפויים להתחיל מעסיקים בהוצאת עובדים לחל"ת, בעיקר בתחומי התיירות וההסעדה, שכנראה כבר לא תהיה בהם כמעט כל פעילות ביומיים שלפני הסגר.

כץ: "המעסיקים יעשו את השיקולים שלהם לגבי אחזקת העובדים"

שר האוצר, ישראל כץ, אמר היום ל-ynet כי "נבנה מודל של תמרוץ לשימור של עובדים מהיקף מסוים, שכעת זה יותר אקטואלי מבעבר. למי שיסגרו את העסק, כמו בתיירות, קמעונאות והסעדה, זה לא יהיה רלוונטי, כיוון שהם יוציאו את העובדים ממילא לחל"ת, כאשר כל העסק סגור".
2 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
לדברי כץ, "המעסיקים יעשו את השיקולים שלהם לגבי אחזקת העובדים, בוודאי לקראת שבועות הסגר הקרובים, ואין כאן שום דבר וולונטארי. לרוב העצום שיישאר פתוח במגזר הפרטי בעת הסגר אין למעשה שום סיבה לשחרר עובדים. איזו ירידה בדיוק תהיה בביקושים בשבועיים האלה?".
עוד אמר שר האוצר, כי הפיצוי לעסקים יזכה בהטבה מיוחדת, שהכוונה לבצעה פורסמה לראשונה ב-ynet, ולפיה הפיצוי יינתן לעסקים שהפסידו לעונת התקופה המקבילה לסגר אשתקד - ספטמבר ואוקטובר - 25% ויותר בהכנסות. זאת, לעומת ההחלטה הקיימת של הממשלה למתן פיצוי רק למי שהפסידו 40% ומעלה. "את ההחלטה הזאת ניישם כבר בקרוב מאוד", אמר היום כץ.
השר כץ גילה עוד, כי באוצר מתכננים להקדים תשלום מקדמות לעוד עסקים, בייחוד בתחומים שנסגרים והמתווה לכך יפורסם כבר בימים הקרובים.
פרט לכך, ישולמו לכ-400 אלף עובדים הזכאים לקבל את מענקי מס הכנסה שלילי עוד 67% על המענקים שהיו זכאים להם מאפריל עד דצמבר. כאן ישולמו המענקים לשכבות החלשות ביותר באוכלוסיה, שבהן המפרנסים עובדים בשכר נמוך מאוד, וזאת כבר בתוך תקופת החגים.
מעבר לכך, השר כץ החליט להרחיב את הפחת המואץ לכלל ענפי המשק, כך שיכללו בין היתר את ענפי המסחר והשירותים. החלטה זו מגיעה בהמשך להערות הציבור שהתקבלו, בקשות שהעלתה ועדת הכספים והמלצת גורמי המקצוע במשרד האוצר ורשות המיסים. יחד עם זאת, קוצרה תקופת הזכאות עד לסוף חודש יוני 2021, על מנת לשמור על מסגרת התקציב שהוקצתה עבור צעד זה.