"העברנו מענקים בסך של כ-36 מיליארד לציבור העסקים וליחידים", הבהיר היום (שלישי) מנהל רשות המיסים, ערן יעקב. "אני מניח שאם המצב ייראה כפי שהוא כרגע, לא יהיה צורך להמשיך לחלק מענקים. ואני חושב שזה לטובת כולנו". את הדברים אמר בכנס לשכת עורכי הדין באילת, בראיון עם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" גד ליאור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ההתמודדות הכלכלית של ישראל עם המשבר היתה מהטובות בעולם והנתונים מדברים בעד עצמם", הוסיף יעקב. "כשהעולם מדבר על צמיחה שלילית של כמעט 5%, מדינת ישראל במינוס 2.4%. הצמיחה שאנו חווים בשנה הנוכחית לא מובנת מאליה, היא מעידה על חוזקה של הכלכלה הישראלית. למדינת ישראל יש כיפת ברזל כלכלית שקוראים לה הייטק, וזה אפשר לנו להתמודד בצורה טובה מאוד. אני בטוח שגם בהמשך השנה נראה כלכלה שמתמודדת היטב והכנסות משמעותיות".
1 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
ערן יעקב, ראש רשות המיסים, בכנס לשכת עורכי הדין באילת
(צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)
מזה שנים עולה השאלה מדוע אין בישראל חובת דיווח כללי לרשויות המס. בקיץ שעבר חילקו פה מענק לכל אזרח כי לא יודעים מי עשיר ומי עני. "יש מחיר לחובת דיווח כללי. יש סקטורים שלמים בישראל שלא מגיעים לסף המס, שאין להם הכנסות. חובת דיווח כללי יוצרת יותר נזק - היא עולה הרבה מאוד כסף כי צריך למלא את ויש אזרחים רבים שצריך להתמודד איתם. אני חושב שבכלים המתקדמים היום אפשר לקבל הרבה מידע בלי להטריד את האזרח. צריך לזכור, בסוף מי שלא מגיש חובת דיווח כללי, צריך לבצע עליו אכיפה, לדפוק לו בדלת, אולי אחרי זה לעצור אותו. צריך לשים את זה בקונטקסט של עלות-תועלת".
הבוקר פורסמה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" התוכנית של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, במסגרת ייגבה מס גבוה מהעשירים כדי לסייע לעניים. אתה בעד להגדיל מיסים על עשירים כאשר רבים בארץ עם שכר מינימום וכשהשכר החציוני כל כך נמוך? "אני חושב שאנחנו במצב יותר טוב ממה שחשבנו. במרבית המקרים, מערכת המס בישראל מאפשרת לאנשים שמשתכרים פחות לא להיות בסף המס".

ומה עם להגדיל את המיסים על עשירים וחברות? "אני חושב שיש הרבה מקורות הכנסה שהם לאו דווקא העלאת מיסים. יש לא מעט עיוותים בעולמות המס שאפשר לתקן אותם, ובאמצעותם לייצר הכנסות".
למשל פטור ממע"מ? "עוד לפני שמגיעים לפטורים, יש הרבה מה לעשות בתוך חקיקת המס כדי לייצר הכנסות. לדוגמה, מדינת ישראל מאופיינת בלא מעט הון שחור, שחלקו נובע מחשבוניות פיקטיביות ומתכנוני מס אגרסיביים. יש המון מהלכים שאפשר באמצעותם לתקן את העיוותים וגם לייצר הכנסות".
למה זה לא נעשה עד עכשיו? "בישראל אין חוק הסדרים ממרץ 2018 לדעתי, ואנחנו רגילים שחוק ההסדרים צמוד לתקציב. אין תקציב למעשה משנת 2018 ולכן לא הייתה הזדמנות להביא חקיקה שתתקן את מערכת המס ותאפשר עוד הכנסות בלי עליית מיסים אלא עם תיקוני עיוותים".
יש מדינות שאין בהן מע"מ על תרופות ואוכל. למה לא אצלנו, כולן טועות? "בעיניי, אסור להגיע לשם בכלל. החסרונות רבים מהמעלות. בעולם תיאורטי יכול להיות שזה טוב אבל בעולם מעשי של כלכלה עובדת, נושמת, עם תרבות ישראלית, זה כישלון חרוץ".