נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא נח לרגע. בימים אלה עסוקים בבית הלבן בהוצאתה אל הפועל של תוכנית ענק בשווי שישה טריליון דולר שמטרתה להעלות מיליוני אמריקbים מקו העוני אל מעמד הביניים. המימון יהיה על חשבון העשירים. הגירעון יגדל מאוד, אבל בטווח הארוך המהלך ישתלם ויביא בהדרגה לעלייה בצמיחה בשנים הבאות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על הרקע הזה כדאי להזכיר כי דו"ח העוני שפורסם בראשית השנה בישראל היה אחד הקשים שידענו זה שנים. הביטוח הלאומי בישר כי רמת החיים של המשפחות בישראל ירדה ב-2020 ב-22.7% ועלה מאוד שיעור העוני. רק הסיוע הסוציאלי שנתנה הממשלה בשנת הקורונה הציל רבים מצניחה אל מתחת לקו העוני בשנה החולפת.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טקס יום זיכרון לחללים אמריקנים ב בית העלמין הלאומי ב ארלינגטון וירג'יניה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טקס יום זיכרון לחללים אמריקנים ב בית העלמין הלאומי ב ארלינגטון וירג'יניה
ג'ו ביידן. "כלכלת חלחול העושר מלמעלה למטה מעולם לא עבדה היטב"
(צילום: AFP)
אז מה מציע הנשיא ביידן, והאם יישום תוכנית כזאת אפשרי בישראל? ביידן מציע לחלק מחדש את העושר ואת הכנסות העשירים והתאגידים, תוך קידום עניים למעמד הביניים על חשבונם. הוא מציע לממן מסגרות חינוך בגילי 3-4 ושנתיים של קולג' קהילתי בחינם. התוכנית מפחיתה מאוד את עלויות הטיפול בילדים, מרחיבה את החופשה בתשלום לעובדים ותומכת בכלכלה ירוקה וחדשנית יותר. ביידן מבקש גם להיטיב עם הקשישים בזמן שתוחלת החיים עולה. יהיה גידול ניכר בהוצאות על ביטוח הבריאות הממלכתי לגמלאים ותידרש הגדלת הוצאות הביטוח הלאומי ב-75%.

הלוואות בטריליונים

איך מממנים זאת? הממשל ייטול הלוואות בטריליוני דולרים והחוב הלאומי של ארה"ב יגדל לשיא כל הזמנים ביחס לגודל הכלכלה. לדברי ביידן, "כלכלת חלחול העושר מלמעלה למטה מעולם לא עבדה היטב. הדרך הטובה ביותר היא להצמיח את הכלכלה מלמטה כלפי מעלה ומהאמצע לצדדים, ולא מלמעלה למטה".
המימון לתוכנית יבוא מהעלאות מסים של 3.6 טריליון דולר על העשירים והתאגידים. התוכנית הזאת מנוגדת למדיניות הורדת המיסים שבה דגל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהיטיב עם העשירים. הורדת המיסים לא הועילה בדבר, לא להאצת הצמיחה ולא להטבת מצבם של האזרחים.
הניסיונות להטיל מס כבד על העשירים והתאגידים בישראל תמיד נתקל בהתנגדויות גורפות. חברות ענק כמו אינטל, כיל וטבע שילמו אחוזי מס מעטים למדינה. הטענה תמיד הייתה - אם לא נפחית להן את המס הן יברחו לצ'כיה ולאירלנד. שאל פעם כלכלן שזעם על התשובה הזאת: "אתם רוצים להגיד לי שהאחים עופר ייטלו עימם את ים המלח על אוצרותיו לאירלנד?"
שאלנו מומחים אחדים, ומדבריהם מתברר כי יהיה קשה מאוד ליישם תוכנית במתכונת של ביידן בישראל. בכיר באוצר אמר שלישראל אין תקציבי ענק הדרושים לשינוי הזה ובוודאי לא אחרי שנת הקורונה. כמו כן, יש לישראל מחויבויות ביטחוניות שאין לאף מדינה. להטלת מיסים כבדים נוספים מתנגדים כל הפוליטיקאים, כדבריו.
שמואל סלבין: "הכיוון של ביידן נכון, אבל הקצב מהיר מדי ומסוכן מדי. התהליך בישראל צריך להיות הרבה יותר ממושך. אני תומך בהטלת מסים כבדים על העשירים"
מנכ"ל משרד האוצר לשעבר ובעבר בכיר בבנק ישראל, פרופ' אבי בן-בסט, אמר ל-ynet כי "המצב בישראל אינו זהה לארה"ב ולא ניתן להעתיק תוכניות כלכליות ממדינה אחת לרעותה ככתבן וכלשונן. רעיונות אחדים בתוכנית ביידן רלוונטיים לישראל. ראשית, גם בארץ רמת התשתיות ירודה מאוד בהשוואה למדינות המפותחות. למרות זאת, שיעור השקעות הממשלה מהתוצר נמוך במידה ניכרת מהשיעור המקביל במדינות ה-OECD. כדי להאיץ את הצמיחה יש להגדיל מאוד את ההשקעות בתשתית".
לדבריו, "הבעיה העיקרית בחינוך היא הצפיפות בכיתות. חשוב לצמצם את מספר הילדים בכיתה, ולהגדיל את תקציב החינוך בפריפריה. חשוב גם להפחית את שיעור מס החברות הכללי. המקורות ליעדים אלה יבואו מביטול הטבות מס למפעלים הגדולים וליצוא. מקור נוסף הוא ביטול הטבות מס לעובדים שאין להם יעד כלכלי או חברתי כמו קרנות ההשתלמות".

"ביידן חילק מתנות"

שמואל סלבין, בעבר מנכ"ל האוצר ומנכ"ל משרד הרווחה, אמר כי "הכיוון של ביידן נכון, אבל הקצב מהיר מדי ומסוכן מדי. נכון שתורת החלחול לא עובדת ונכון שרוב העושר העולמי מתרכז בידי האלפיון העליון. יש לדאוג שגם מעמד הביניים ייהנה ממנו. השאלה היא מהו הקצב ומהי העוצמה. התהליך בישראל צריך להיות הרבה יותר ממושך, על פני 15 שנה, ומדי שנתיים-שלוש יהיה צורך לבדוק מה התוצאות. ואני תומך בהטלת מסים כבדים על העשירים".

העלאת מס חברות

מנכ"ל "מודלים כלכליים", ד"ר יעקב שיינין, אמר ל-ynet כי "תוכנית ביידן נראית מרשימה, אבל מכיוון שהיא על פני עשר שנים היא יחסית שולית, כ-350 מיליארד דולר בלבד בשנה. בממוצע זה יוצא רק אחוז אחד מהתוצר. ממשל ביידן 'שפך' 1.9 טריליון דולר ב-2021 למשק כשנתן כמחצית מזה 'מתנה' לאנשים ולמוסדות שלא נפגעו מהקורונה. במקביל, הכין תוכנית לתשתיות ול'משפחה' בהיקף של 3.5 טריליון לאורך עשר שנים כשהמימון יבוא ממס הכנסה על עשירים והעלאת מס החברות מ-21% ל-28%. לכן הגירעון השנה צפוי להגיע ל-3.7 טריליון דולר, שהם 16.7% תוצר. נכון שצפויה השנה צמיחה של מעל 5%, כי האזרחים קיבלו 1,400 דולר כל אחד ויבזבזו את הכסף. החוב הלאומי הכולל לפי התוכנית צפוי להגיע ל-140% תוצר ב-2024 וזה המון".