איום ראשון מזה שנים להורדת דירוג האשראי של ישראל. חברת הדירוג הנחשבת ומהגדולות בעולם, מודי'ס, הזהירה היום (ה') במסר מיוחד לישראל, כי המשך המצב הקיים בישראל - אי-הקמת ממשלה יציבה ופעילות המדינה ללא תקציב מאושר מזה 500 יום בדיוק, עלול לגרום להורדת דירוג האשראי של ישראל, העומד כיום על A1 יציב. החברה מתריעה כי החוב של ישראל ביחס לתוצר יגדל מ-72% כיום ל-80% עד לשנת 2024.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באופן מפתיע, חברת הדירוג כמעט לא התייחסה להשפעתו של מבצע "שומר החומות" המתרחש בין ישראל לחמאס ב-11 הימים האחרונים. אולם, החברה כן קובעת כאמור כי אי-היציבות הפוליטית במדינה, הנמשכת כבר כשנתיים וחצי, עשויה להוביל להורדת דירוג האשראי שלה, שהוא גבוה יחסית למדינות רבות בעולם בימים אלה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד
בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד
בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד
(צילום: קובי קואנקס, הדר ייואביאן)
יצוין כי ל-80 מדינות בעולם הופחת דירוג האשראי על ידי החברות השונות בעת משבר הקורונה ולישראל לא הופחת הדירוג. יתרה מכך, ישראל אף צוינה לשבח בעבר בדו"חות שלוש חברות הדירוג הגדולות בעולם בשל טיפולה במשבר בפן הכלכלי ויציאתה המהירה ממנו לאחרונה, בזכות חיסון יותר ממחצית האוכלוסייה.
במסמך של "התייחסות מיוחדת" שפרסמה חברת מודי'ס אמרה כי לסכסוך הנוכחי בין ישראל לחמאס יהיו השלכות מוגבלות בלבד בתחום הכלכלי, אולם אי-היציבות הפוליטית המתמשכת עלולה לפגוע בדירוג האשראי של ישראל. יצוין כי הדירוג שקבעה החברה לישראל לא הופחת עד כה ורק הועלה במשך השנים.
כלכלני חברת מוד'יס קובעים, כי המתיחות הגוברת מאיימת להאריך עוד את המבוי הסתום הפוליטי ומצב כזה עלול יהיה להשפיע לרעה על דירוג האשראי של ישראל. אחרי הבחירות במרץ, שהיו מספר ארבע בתוך שנתיים בלבד, קיים בישראל שוב פרלמנט מפולג והניסיונות של ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, ושל 'גוש השינוי' המבקש להחליפו, להקים ממשלה יציבה עם רוב לא הצליחו. "כעת קיים סיכום שבמדינה יהיו בחירות מספר חמש", קובעת מודי'ס.
כלכלני החברה מציינים כי המבוי הסתום והפוליטי והסביבה הפוליטית הבלתי יציבה פגעו בקביעת מדיניות תקציבית נכונה בשנים האחרונות ומנעו העברת תקציב מדינה ורפורמות מבניות נדרשות במשק. חברת הדירוג מזהירה גם כי קיים ספק אם במצב הנוכחי ניתן יהיה לגבש אסטרטגיה לצמצום הגירעון, אם לא תהיה הסכמה על כך בקואליציה הבאה.
בהתייחס לשיגור אלפי הטילים על ישראל ב-11 בימים האחרונים קובעים בחברת מודי'ס כי גם בעבר הצליחה ישראל להתמודד עם הסכסוכים הצבאיים וגילתה עמידות מדהימה ולכן ההשפעה של הסכסוך הנוכחי על כלכלת ישראל תהיה כנראה זניחה, בפרט בכל הקשור להתאוששות הכלכלית של ישראל ממשבר הקורונה.