בימים אלה, כאשר העובדים השכירים מקבלים טפסי 106 ממקום העבודה, כדאי לבדוק אם מגיעים לכם כספים ממס הכנסה. המס לשכירים נגבה על בסיס הערכת ההכנסות השנתית, לכן בחלק ניכר מהמקרים הוא נגבה ביתר. טופס 106 הוא טופס אישור העבודה השנתי, הכולל בתוכו פירוט של משכורות ותשלומים שונים ששילם העובד במהלך השנה כגון מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
מומלץ לשכיר שעבר חלק מהשנה לבדוק אם הוא זכאי להחזרי מס, וכך גם לשכיר שיש לו רכיבים משתנים רבים במשכורת ובכל חודש משכורתו משתנה מהותית. אוכלוסייה נוספת שמשלמת עודף מס אלה עובדים שכירים שמועסקים במספר מקומות ולא ביצעו תיאום מס. במקרה כזה מנוכה להם המס המקסימלי מההכנסה.
1 צפייה בגלריה
החזרי מס. כך תעשו זאת בעצמכם
החזרי מס. כך תעשו זאת בעצמכם
החזרי מס. כך תעשו זאת בעצמכם
(צילום: Shutterstock)

נצלו את נקודות הזיכוי

לעובדים יש נקודות זיכוי שונות שמקנות הטבות במס. נקודות אלו לא תמיד מעודכנות או השתנו במהלך שנת המס. נקודות זיכוי מגיעות, בין היתר, לחיילים משוחררים, לעולים חדשים, למסיימי תואר אקדמי, למשפחות חד הוריות, לנשים שילדו במהלך השנה או למי שעבר להתגורר ביישוב שמזכה בהטבות מס.
נקודות זיכוי מגיעות לחיילים משוחררים, עולים חדשים, מסיימי תואר אקדמי, משפחות חד הוריות, נשים שילדו במהלך השנה ומי שעבר לגור ביישוב שמזכה בהטבות מס
אם עדכנתם את השינויים בטופס 101 במהלך השנה דרך המעסיק, השינוי בשיעור המס אמור להתעדכן כבר לגבי אותה שנת מס, וניתן לראות זאת בטופס 106 שקיבלתם. אך אם לא עדכנתם את השינויים שמזכים בנקודות זכות במהלך השנה דרך המעסיק, אפשר לעדכן בדיעבד ולבקש החזר מס.
גם עם חלף זמן מהמועד בו אתם זכאים להטבה, בקשות להחזר מס ניתן להגיש עד שש שנות מס לאחור, אך יש צורך להגיש בקשה נפרדת עבור כל שנה.

כיצד לבקש החזרי מס?

יש להגיש טופס 135 שמוכר בשם "טופס בקשה להחזר מס" (ניתן למצוא ברשת). הבקשה מוגשת לפקיד השומה הסמוך למקום המגורים. בטופס עצמו יש הסבר מפורט כיצד למלא ואילו מסמכים יש לצרף אליו. גם בתקופה הנוכחית (משבר הקורונה) ניתן לגשת לרשות המיסים.
ככלל, יש לצרף את טופס 106 מכל המעסיקים ואישורים על הזכאות להקלות במס לפי העניין (למשל, צילום ספח תעודת זהות ואישור על דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי לאישה שילדה במהלך השנה). יש לצרף לבקשת ההחזר צילום צ'ק או אישור על ניהול חשבון בנק על מנת שהזכאות תועבר לחשבון.

בצעו תיאום

לידיעתכם, רשות המיסים פרסמה מדריך לסיוע בהגשת בקשות החזרי מס בלינק הזה. מי שעובד במספר מקומות עבודה, כדאי לו לעשות תיאום מס על מנת שלא ישלם מס ביתר לאורך השנה. ניתן לעשות זאת גם באופן מקוון בלינק הזה.
פורסם לראשונה: 08:09, 17.04.20