משפחות רבות מצאו עצמן בבת אחת במצב מוזר ולא צפוי: ההכנסה המשפחתית נעלמה - והמשך יכולת ההשתכרות מוטל בספק. איך מנהלים כך משק בית? איך ממזערים את הנזק? ומה צריך לעשות כדי לצלוח בשלום את התקופה הקרובה?
3 צפייה בגלריה
בדיקת קרן פנסיה
בדיקת קרן פנסיה
בצל המשבר: איך חוסכים בהוצאות?
(צילום: Shutterstock)
1. צמצמו את הוצאותיכם ככל האפשר מיד: הוצאות המשפחה מתחלקות לשני סוגים: הוצאות משתנות, כמו בילויים, חופשות, ביגוד וכו'; והוצאות קבועות קשיחות, שבדרך כלל חוזרות על עצמן מדי חודש, כמו תשלומי חשמל, ארנונה, טסט לרכבים, ביטוחים, ועוד. המצב כעת גרם למעשה להקפאה של הוצאות משתנות רבות - בעיקר הוצאות הפנאי.
לכן זה הזמן לצמצם את ההוצאות הקבועות, ובסגר יש אפילו די זמן לעשות זאת. בדקו איך אפשר לחסוך בחשמל, האם אין כפילות בביטוחי הבריאות, האם יש ביטוחים מיותרים שאינכם צריכים עוד, האם ניתן להוזיל את ביטוח החיים של המשכנתה, להפחית עמלות, האם ניתן להשיג הוזלה של שירותי האינטרנט והטלוויזיה? זה הזמן למפות באופן מסודר הוצאות קבועות ולראות איך מפחיתים אותן.
2. בדקו שכל ההוצאות שהיו אמורות להיפסק אכן נפסקו: עצרו תשלומים לגנים ולחוגים, הקפיאו מנוי לחדר כושר ולבריכה והפסיקו את התשלומים. דחו כל הוצאה לא הכרחית שניתן לדחות.
3. הכינו את עצמכם לשינויי מחירים: יש הוצאות שירדו זמנית, דלק למשל, אך מנגד יש הרבה הוצאות שיעלו - ובראשן הוצאות על מזון ועל מוצרי פארם. הוצאות מזון הן מההוצאות הגדולות ביותר במשק הבית, ואם בימים של שגרה מומלץ לעבור במספר מקומות ולהשוות מחירים, כעת סביר להניח שהקנייה ממוקדת יותר בסופר הקרוב.
כבר ניתן לחוש בעלייה רוחבית של מחירי המזון ובדעיכה מוחלטת של מבצעים והטבות. כנ"ל במוצרי תינוקות ופארם. לכן, בימים אלה חשוב מאוד להיצמד לתקציב בעת קניות בסופר. רובנו חרגנו ממנו בשבועות האחרונים בגל של קניות היסטריות כהכנה לסגר. כעת, כשאנו רואים שרשתות המזון פועלות כסדרן, ניתן לשוב ולהדק חגורה בקטגוריה הזו.
איך עושים זאת? ראשית, "אכלו את המקרר" - הבית והמזווה עמוסים בכל טוב אחרי הקניות לסדר? השתמשו במה שיש, ונסו לדחות את הקניות הבאות. בהמשך, קבעו תקציב מוגדר למזון, ערכו קנייה גדולה אחת לשבועיים, שנשענת על רשימה שהוכנה מבעוד מועד, וצאו להשלמות קטנות בלבד של גבינות, ירקות, לחם וכו'.
3 צפייה בגלריה
המזווה עמוס? נסו לדחות את הקניות הבאות
המזווה עמוס? נסו לדחות את הקניות הבאות
המזווה עמוס? נסו לדחות את הקניות הבאות
(צילום: יעל פורמן)
4. נסו לאתר כספים שמגיעים לכם וטרם קיבלתם: הטבות שעוד לא נוצלו, החזרי מס על שנים קודמות, יתרות חיוביות באפליקציות תשלום, תווי שי שנשכחו בארנק, יתרות זיכוי בחנויות שונות, וחובות מאנשים פרטיים - זה הזמן לאסוף כספים בחזרה אליכם.
5. צרו תקציב לבית ותוכנית ארוכת טווח: גם אם כרגע אין לכם עבודה, נסו להעריך קדימה - תוך שלושה חודשים איזה הכנסות יהיו למשק הבית? דמי אבטלה? האם בכוונתכם להשתמש בחסכונות (בצורה מושכלת וחסכונית)? האם יש לכם קרן חירום ייעודית למקרים כאלו? האם ניתן להיעזר בבני משפחה? האם תזדקקו להלוואות (ואיך להערכתכם תוכלו לפרוע אותן -לקיחת אשראי כעת צריכה להיעשות בזהירות רבה, תוך הבנה של מחיר ההלוואה וכלל עלויותיה)?
6. מפו בדייקנות את ההלוואות וההתחייבויות שלכם (כולל מינוס בבנק ותשלומים): מה המחיר שלהן, והאם ניתן לפרוס או להקפיא אותן (ועשו זאת רק אם באמת חייבים, שכן פריסה או הקפאה של הלוואה עולות כסף בריבית).
7. בדקו הוצאות שאתם מחויבים להן, כמו תשלום שכר דירה: נסו להפחית את ההוצאת במו"מ. קראו את החוזים שמחייבים אתכם להוצאות (עם חוגים, חדר כושר, טיפולים שלא ניתן לבצע כעת, מינוי לבריכה), ובדקו האם אתם יכולים להשתחרר מהם, ובאילו תנאים.
3 צפייה בגלריה
נגיף קורונה סגר עולמי  חדר כושר נג'ף עיראק מסכות
נגיף קורונה סגר עולמי  חדר כושר נג'ף עיראק מסכות
קראו את החוזים שמחייבים אתכם להוצאות
(צילום: AFP)
8. בנו תקציב מתאים: אחרי שהבנתם את ההכנסות הצפויות לשלושת החודשים הקרובים ומזערתם את ההוצאות - נסו להבין מה הפער ביניהן ובנו תקציב רזה ככל האפשר.
9. נשמו עמוק, דברו ביניכם על כסף בתוך המשפחה: שתפו את הילדים במצב ונסו להעביר גם לילדים שככל הנראה התא המשפחתי עומד בפני שינוי כלכלי שיחייב צמצום עמוק בצריכה היומיומית, בתפיסה מהם מותרות, וידרוש חידוד של ההבדל בין מה אנחנו רוצים למה אנחנו חייבים.
ייתכן מאוד שלא תוכלו לפצות בשנה הבאה על החופשה בחו"ל שלא יצאתם אליה השנה. מצד שני, גם לא צריך להיגרר לפסימיות-יתר, וככל שיתבהר המצב תדעו להעריך טוב יותר את הכנסת המשפחה בעתיד, ולבנות תוכנית כלכלית מסודרת לתא המשפחתי, שכוללת גם קרן חירום לחיסכון לימים קשים.
10. חשבו קדימה: בינתיים מומלץ לנצל את הזמן גם לרכישת כישורים נוספים בעזרת קורסים או לימוד עצמי, שתוכלו בעזרתם להתאים את עצמכם למציאות המשתנה ולהגדיל את הכנסותיכם בעתיד.