4 צפייה בגלריה
אומנות גרפיטי במגרש הסוללים של קבוצת מבנה
אומנות גרפיטי במגרש הסוללים של קבוצת מבנה
אמנות הגרפיטי במגרש הסוללים
(צילום: דרור סיתהכל)
קבוצת מבנה (לשעבר כלכלית ירושלים) תחל היום (א') בעבודות ההריסה של מגרש הגרפיטי הנטוש ברחוב הסוללים בשכונת ביצרון בתל אביב לטובת הקמת קומפלקס מגדלים. את הפרויקט תקים מבנה (75%) יחד עם קבוצת תדהר (25%), לאחר שביולי 2019 חתמו השתיים על הסכם עם עיריית תל אביב, בעלת הקרקע במתחם, להארכת תקופת החכירה של הקרקע ל-90 שנה עד שנת 2081 תמורת 348 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מבנה היא יזמית הפרויקט ותדהר היא הקבלן המבצע, שתבצע בפועל את עבודות ההריסה. התוכנית להקמת הפרויקט אושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר בתחילת השנה שעברה. לפי הקבוצה, הקמתו צפויה להסתיים בעוד כ-4.5 שנים, כאשר בניית המגדל הראשון תסתיים בעוד כשנה וחצי. עלות הפרויקט נאמדת ב-830 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
אומנות גרפיטי במגרש הסוללים של קבוצת מבנה
אומנות גרפיטי במגרש הסוללים של קבוצת מבנה
המגרש הפך ללוקיישן לצילומים
(צילום: דרור סיתהכל)
המתחם, המתוכנן לקום בצומת רחובות השלום והסוללים וגובל בשדרות ההשכלה בקרבת אזור התעסוקה ציר יגאל אלון הסמוך לצומת השלום, יכלול שני מגדלי מגורים בני 35 קומות כל אחד ובהם כ-360 דירות בשטח של כ-50 אלף מ"ר. זאת לצד שני מבני משרדים ומסחר, האחד בן 40 קומות והשני בן 13 קומות בשטח של כ-70 אלף מ"ר; וכן מבנה ציבור בשטח של כ-2,000 מ"ר, שיכלול 2 מעונות יום, 5 גני ילדים, טיפת חלב וכ-5,000 מ"ר שטחים ירוקים.
בשלב הראשון לאחר הריסת המגרש יחלו עבודות החפירה והדיפון. במסגרת זו יוקמו 4 קומות של חניונים תת קרקעיים בשטח של כ-60 אלף מ"ר, מתוכם כ-280 חניות ציבוריות באמצעות חניון בבעלות עירונית של אחוזת החוף בשטח של 14 אלף מ"ר. עיריית תל אביב צפויה לבצע באזור עבודות תשתית להרחבת דרכי הגישה בשדרות ההשכלה, על חשבון שטחים שיוקצו מהפרויקט למטרה זו.
4 צפייה בגלריה
אומנות גרפיטי במגרש הסוללים של קבוצת מבנה
אומנות גרפיטי במגרש הסוללים של קבוצת מבנה
מתחם הסוללים בשכונת ביצרון
(צילום: דרור סיתהכל)

חניון משאיות הזבל הפך למוקד לצלמי אינסטגרם

קבוצת מבנה מחזיקה במגרש כבר משנות ה-90 של המאה הקודמת, עת היה חניון משאיות זבל של העירייה ולאחר מכן הושכר לטובת חניון. בעשור האחרון הוא משך אליו אמני גרפיטי שהפכו אותו למתחם הגרפיטי הגדול בעיר וללוקיישן עבור צלמים חובבים ומקצועיים, צלמי אינסטגרם, הפקות אופנה, צילומי פרסומות, קליפים ועוד (צפו בגלריית התמונות).
"מדובר במתחם שמהווה מקום עלייה לרגל של הרבה מאוד צלמים", מספר הצלם עמית גלבר, מנהל קהילת אינסטגרם ישראל המונה כ-20 אלף אינסטגרמרים. "לא מעט צלמי אינסטגרם כבר צילמו כמה הפקות והעלו אותן בסטורי 'לזכרו' של המתחם, החל מהפקות אופנה בשיטת הסרט הנע, דרך צילומי דוגמניות ועד לצילומי בוק ואפילו בת מצווה". על הריסת המתחם הוא אומר: "אי אפשר לעצור את הקדמה. המתחם ממוקם בפיסת נדל"ן מבוקשת ויקרה, נקווה שהפרויקט יכלול גלריה עם מחווה לגרפיטי".
בשיחה עם ynet התייחס מנכ"ל מבנה, דודו זבדה, למשבר הקורונה והשלכותיו על שוק המשרדים. "הפרויקט כולו צפוי להסתיים בעוד 4.5 שנים מהיום, ובטווח הארוך הביקושים למשרדים לא צפויים לצנוח, זה לא שתחום המשרדים הולך להיכחד", הוא אומר. "הצלחנו לייצר חלק גדול של מגורים, והעלות האפקטיבית של המשרדים נמוכה יותר - מה שיאפשר לנו להשכיר אותם במחירים אטרקטיביים. כיוון שמדובר בקרקע היסטורית ולא בעסקת רכישת קרקע חדשה, הגמישות הפיננסית והתפעולית שלנו גבוהה יותר".
4 צפייה בגלריה
פרויקט הדגל של מבנה נדל"ן ברחוב הסוללים בת"א
פרויקט הדגל של מבנה נדל"ן ברחוב הסוללים בת"א
הדמיית הפרויקט
(הדמיה: קבוצת מבנה)
לדברי אדריכלית רחל פללר, שותפה במשרד יסקי מור סיון המתכנן את הפרויקט, "הקומפלקס משלב תמהיל נכון של עירוב שימושים ויש לו ערך בזכות הנגישות התחבורתית הגבוהה - של הרכבת הקלה, המטרו והרכבת הכבדה. הוא מאופיין בקישוריות גבוהה וקהילתיות לשכונה הסמוכה שמאופיינת בבינוי נמוך, וצפוי להשתרע על שטח של 23 דונם, מתוכם 8-9 דונם של ריאה ירוקה, כולל שבילי אופניים והליכה". על השאלה כיצד התמודדו עורכי התוכנית עם הצפיפות התחבורתית הצפויה היא מבהירה: "מדובר בפריים לוקיישן, אבל המגמה הארצית היום היא הפחתה בכלי רכב לצורך שימוש בתחבורה ציבורית".