התאחדות הקבלנים בוני הארץ הגישה היום (חמישי) לשר האוצר, ישראל כץ, תוכנית חירום להאצת ענף הבנייה והתשתיות. כך נודע לממון ול-ynet. זאת על רקע הצניחה בהתחלות הבנייה ושיווקי הקרקעות ולצד צמצום הפעילות בענף בעקבות משבר הקורונה. לממון ול-ynet הגיעו פרטי התוכנית, שמציגים דרכי פעולה ליצירת מענה להתמודדות עם השלכות המשבר על הענף, שעלול להוביל לעלייה במחירי הדירות ולאובדן של מיליארדי שקלים לקופת המדינה בשל אובדן משרות ומחסור בהיצע.
במשרד האוצר עסוקים בימים אלה בסבב עזיבות של בכירים במשרד על רקע התנהלותו בחודשים האחרונים, בעיקר בנושא הכנת תקציב המדינה. סוגיית הדיור הועברה באופן כמעט גורף ממטה הדיור באוצר שפורק לידי משרדי השיכון והפנים ובידי האוצר נותר מטה התשתיות. לכן קשה לדעת בשלב זה האם התוכנית אכן תאומץ באופן אופרטיבי על ידי השר כץ.
על פי הערכות הקבלנים, עד סוף השנה תחל בנייתן של 35 אלף יחידות דיור בלבד, לעומת יעד של 60 אלף יחידות דיור בשנה כדי לעמוד בקצב הביקושים - מה שיסב אובדן של כ-18 מיליארד שקל הכנסות למדינה ממיסים ומכירת קרקעות וצמצום של כ-22 מיליארד שקל במונחי תוצר. זאת לצד אובדן של 55 אלף משרות של עובדים בענף.
2 צפייה בגלריה
צניחה בהתחלות הבנייה ושיווקי הקרקעות. אתר בנייה
צניחה בהתחלות הבנייה ושיווקי הקרקעות. אתר בנייה
צניחה בהתחלות הבנייה ושיווקי הקרקעות. אתר בנייה
(צילום: דנה קופל)
התוכנית מציעה בעיקרה לטפל בפערי היצע הדיור ולהאיץ באופן מיידי את היקפי הבנייה עד 70 אלף יחידות דיור, לצד הגדלת ההשקעה בתשתיות מצד המדינה בהיקף של 14 מיליארד שקל לשנה. עוד מציעה התוכנית הגדלת היקף העובדים בענף באמצעות הכשרות וקליטה של כ-70 אלף עובדים ישראלים לכוח העבודה ותוספת של 30 אלף עובדים זרים למקצועות הרטובים.
בין היתר מציעה התוכנית התחייבות של המדינה לרכישת מלאי דירות שלא יימכרו תוך 36 חודשים, מהלך שייצר תוספת של 15 מיליארד שקל לתמ"ג; וכן הגדלת ההשקעות על ידי קרן הלוואות בערבות מדינה לקבלנים כדי לבנות 5,000 דירות חדשות בהיקף של 600 מיליון שקל, מהלך שיוסיף לתמ"ג 7.5 מיליארד שקל.
התוכנית מציעה למדינה ליישם את חוק הקרן להתחדשות עירונית על ידי השקעה בהיקף של 500 מיליון שקל, מה שיוביל להקמה של 10,000 דירות חדשות באזורי הביקוש ויניב תוספת של 7.5 מיליארד שקל למשק. זאת לצד הפחתת מס שבח ומס רכישה על מגרשים פרטיים בעלות של מיליארד שקל, מהלך שיביא לתוספת לתוצר של 7.5 מיליארד שקל ולתוספת של 5,000 דירות באזורי הביקוש.

הרחבת הפטור על מס רכישה לרוכשי דירה ראשונה

עוד מציעים הקבלנים לקדם פיתוח תשתיות תומכות מגורים על ידי השקעה נוספת בהיקף של 1.5 מיליארד שקל. מהלך זה אמור לייצר תועלת למשק בהיקף של 15 מיליארד שקל ותוספת של 10,000 דירות. כמו כן, אומרים בהתאחדות כי העדפת חברות ישראליות על פני חברות זרות בביצוע עבודות בנייה ותשתית לפרויקטים בהיקף צפוי של 50 מיליארד שקל, תניב למשק מיליארד שקל בשנה ו-7,600 משרות חדשות.
אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "משרד השיכון פרסם סקירה שמתריעה מפני עליות המחירים, וגם באוצר מבינים שיש מחסור כרוני בדירות. המשבר החברתי הבא הוא מחסור בדיור, ואני אפילו לא מדבר על המחירים"
התוכנית כוללת גם התייחסות לרוכשי הדירות ומציעה להחזיר תוכניות סיוע הכוללות הלוואות מוזלות לרכישת דירה חדשה לחסרי דיור שכוללות הטבות בריבית המשכנתאות, הקצאת מענקי מקום ויצירת מסלול זכאים למענק בגובה של 100 אלף שקל ל-5,000 יחידות דיור בפריפריה.
הקבלנים מזכירים כי בתוכנית מחיר למשתכן נוצר יתרון לרוכשים בפער בין המחיר הנמוך לשווי האמיתי של הדירה, ומציינים כי כדי לסייע לרכישות בשוק החופשי, יש לפעול ליצירת מסלול הטבות בריבית משכנתאות לרכישת דירה ראשונה במימון המדינה, במסלול המכוון לזוגות צעירים ומעודד רכישה ללא גידול בגובה ההוצאה החודשית, תוך הקלה על ההון העצמי הנדרש.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"באוצר מבינים שיש מחסור כרוני בדירות". שר האוצר ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
עוד מוצע לבטל את מס הרכישה לדירה ראשונה במחיר של עד 2.5 מיליון שקל במקום מחיר של 1.5 מיליון שקל כפי שנהוג כיום. זאת בהמשך להקלת מס שנכנסה לתוקפה השנה ביחס למשקיעים. אף שמדובר בצמצום בהכנסות המדינה בהיקף כ-150 מיליון שקל בשנה, התועלת למשק נאמדת ב-7.5 מיליארד שקל ותעלה ביקושים ל-5,000 דירות.
בנוסף מוצע ליצור מסלול הטבה במס, אשר תינתן לרוכשי דירה יחידה עד עבור משכנתא של עד 75% ממחיר הדירה. מסלול זה יקל כלכלית על זוגות בעלי יכולות נמוכות יחסית ברכישת דירה. מהלך זה ייצר תוספת ביקוש של 10,000 דירות ותניב למשק 15 מליארד שקל.
אמנון מרחב, מנכ"ל ההתאחדות, אמר ל-ynet: "היום חסרות במשק כ-200 אלף דירות. צריך לבנות לפחות 70 אלף דירות כדי לצמצם את המחסור. אם ירדנו ל-35 אלף התחלות הבנייה - זאת הדרמה הכי גדולה והיא מדאיגה את כל משרדי הממשלה. שלשום פרסם משרד השיכון סקירה שמתריעה מפני עליות המחירים, וגם במשרד האוצר מבינים שיש מחסור כרוני בדירות. המשבר החברתי הבא שלנו הוא מחסור בדיור, ואני אפילו לא מדבר על המחירים".
בפגישה שנערכה היום עם הקבלנים אמר שר האוצר כץ: "אני מלא הערכה לכל מי שעוסק בתחום התשתיות והבנייה, השקפת עולמי ברורה והיא לאפשר תחרות בריאה. פעלתי רבות כדי שענף הבנייה יפעל גם תחת סגר מלא, אישרתי תוכנית האצה שמתוכה חמישה מיליארד שקל לטובת פרויקטים של בינוי ותשתיות, ומתוכם הקצתי סכום לקידום דיור. אני רואה בענף הבנייה קטר מוביל במשק ואמשיך לפעול על מנת לשחרר חסמים ובירוקרטיה".
פורסם לראשונה: 07:12, 22.10.20