צרכנים שילמו אלפי שקלים ועל פי החשד לא קיבלו החזרי מס: בתום חקירה משותפת של יחידת הונאה במשטרת ישראל והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, עוכבו אתמול לחקירה חמישה חשודים, שתי נשים ושלושה גברים, תושבי אשדוד ונתיבות, בחשד שהונו צרכנים, חלקם קשישים וגבו מהם סכומים של אלפי שקלים לאחר שהבטיחו להם בתמורה החזרי מס ואיתור כספים נוספים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"החקירה החלה לאחר שלפני מספר חודשים התקבלו תלונות בתחנת המשטרה במודיעין וברשות להגנת הצרכן מהן עולה שנציגים מחברות שונות הנחזות לחברות העוסקות בהחזרי מס וביטוח ואיתור כספים, התקשרו אל הצרכנים והציעו החזרי מס בסכומים גבוהים ובתמורה גבו מראש תשלומים בסכומים של אלפי שקלים ומבלי לספק את התמורה שהבטיחו", נמסר מהרשות.
1 צפייה בגלריה
הונאת קשישים
הונאת קשישים
הונאת קשישים
(צילום: shutterstock)
"חקירת המשטרה והרשות להגנת הצרכן הובילה למקרים נוספים בהם על פי החשד הונו בצורה שיטתית קשישים וצרכנים רבים. אתמול נכנסו חוקרי יחידת ההונאה ביחד עם חוקרי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ובסיוע בלשי משמר הגבול, למשרדי החברות ובתיהם של החשודים באשדוד ותפסו במסגרת החיפוש מסמכים וחומרי מחשב. החשודים כאמור עוכבו לחקירה ובסיום חקירתם שוחררו למעצר בית בן 5 ימים, בתנאים מגבילים והחקירה בעניינם נמשכת".

אפשר לבדוק לבד

תופעת החברות שמציעות שירותים כאלה הפכה למגפה בשנים האחרונות. אחרי שמשרד האוצר הציג את מנועי החיפוש, "הר הכסף" ו"הר הביטוח" צצו שירותי טלמרקטינג שמציעים לצרכנים לבדוק עבור צרכנים אלו חסכונות "אבודים" יש להם כמו חסכונות פנסיונים לא פעילים, חשבונות וחסכונות לא פעילים בבנק, כספי ירושה, אלו ביטוחים רכשו והאם הם מתאימים להם. כל זאת למרות שהצרכן יכול לעשות זאת בעצמו באתר משרד האוצר.
לאחרונה רשות המיסים מאפשרת קבלת החזרי מס לאזרחים שנולדו לפני 1949, על הכנסות מריבית בגין תוכנית חיסכון או פיקדון בבנק, החל מגיל פרישה. כל שינוי, הקלה או הטבה כזאת, מהווה כר פורה לשגשוגם של שירותי "ייעוץ" ו"סיוע" בתשלום. חלק מהעוסקים בתחום מציעים שירות תמורת הכסף שהם דורשים, אך השירות הזה לעיתים קרובות מיותר. אחרים – גם לא מספקים את השירות.
השירותים האלה נכנסים בחלל שהמדינה הותירה: בעיית מעבר של אזרחים ותיקים מקבלת שירות טלפוני ופרונטלי לקבלת שירות דרך האינטרנט. לעיתים קרובות יש המתנה ממושכת בשירותים הטלפוניים הממשלתיים ואזרחים ותיקים לא בהכרח יודעים כדי לממש את הזכויות שלהם אונליין.