בית המשפט החוקתי בקרלסרוהה שבגרמניה פסק הבוקר (ה') שלממשלה המקומית בברלין לא הייתה זכות להטיל הגבלת שכירות בבירה הגרמנית. לפי הפסיקה, מכיוון שהממשלה הפדרלית כבר חוקקה חוק המפקח על השכירות, הממשלה המקומית לא יכולה להטיל חוק משל עצמה שמפר אותו, ולפיכך חוק הגבלת השכירות בברלין אינו תקף.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החוק בברלין נכנס לתוקף ב-23 בפברואר 2020, וגרם לחוסר ודאות בשוק הדיור בעיר, בין השאר מכיוון שבעלי הדירות הכניסו סעיף "צללים" בחוזי השכירות, כלומר תעריפים גבוהים יותר שהדיירים יידרשו לשלם רטרואקטיבית אם בית המשפט יבטל את החוק. עתה תיתכן העלאה של מאות אירו בחוזי השכירות ויישום של אותם סעיפי צללים.
1 צפייה בגלריה
בניין דירות בברלין
בניין דירות בברלין
בניין דירות בברלין
(צילום: Shutterstock)
במסגרת החוק, הוקפאה השכירות ב-90% מהדירות בברלין למשך חמש שנים ברמה שבה היתה ביוני 2019. כמו כן, הוחלט שאסור לקבוע שכירות חדשה ברמה גבוהה מזו, ונכון לנובמבר 2020, נדרש להפחית כל שכירות קיימת אשר גבוהה מאותה רמה.
חוק הגבלת השכירות בברלין היה אחד השנויים ביותר במחלוקת בגרמניה בשנים האחרונות. בעלי הבתים טענו שהוא אינו חוקתי מכיוון שלממשלה המקומית אין מנדט להתערב במדיניות הדיור, וכי זו הסמכות של הממשלה הפדרלית בלבד.
התומכים, לעומת זאת, טענו שהחוק היה צעד חיוני כדי לשמור על דיור בר השגה בבירה הגרמנית, שם מחירי השכירות האמירו בשנים האחרונות. עמותת הנכסים הגרמנית (ZIA) חישבה בשנה שעברה כי השכירות בחוזים חדשים שנחתמו בעיר זינקה ב-27% בשנים 2013-2019.
הממשלה הפדרלית העבירה ב-2015 תקנה המאפשרת לבעלי דירות להעלות את השכירות עד 10% מעל מחיר השוק המקומי. לפי בית המשפט החוקתי, תקנה זו מונעת מברלין להטיל תקנות משלה שיפרו אותה.