הורים מקריית גת הגישו תביעה ייצוגית בסך 6.5 מיליון שקל נגד העירייה בשל גביית יתר בתוכנית הצהרונים "ניצנים" המסובסדת לרשויות מקומיות מוחלשות. ההורים גילו באקראי על גביית היתר לאחר סגר הקורונה הראשון, ובעקבות תלונותיהם פועלים השנה הצהרונים עד לשעה 17:00. התביעה הכספית מתייחסת לשלוש השנים הקודמות. מעיריית קריית גת לא נמסרה תגובה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עידן דיין ויעל רפאילוב, שני הורים לילדים בצהרון, טוענים באמצעות עו"ד הילה רווח, כי העירייה גבתה מההורים באמצעות "מרכז מריאן לגיל הרך והמשפחה" המפעיל עבורה את הצהרונים, תשלום מקסימלי לתוכנית המיועדת לפעול עד לשעה 17:00, אך קיימה אותה בפועל עד לשעה 16:30.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
הצהרון נסגר חצי שעה לפני הזמן
(צילום: AP)
ההורים גילו את דבר גביית היתר באקראי לאחר סגר הקורונה הראשון, כאשר העירייה הודיעה להם כי על פי הסכם חדש, תקוצר השהות בצהרון בחצי שעה והילדים יסיימו בשעה 16:00. יתרה מכך, בעירייה הסבירו להורים כי מי שמעוניין בחצי שעה נוספת ידרש לתשלום נוסף.
הניסיון לצמצם את משך הפעלת הצהרון והדרישה לתשלום נוסף קוממו את ההורים, ובבדיקה התברר להם כי ה-585 שקל שהם משלמים מיועדים להפעלת הצהרון עד השעה 17:00 וכוללים גם מספר חוגים.
"חוצפה לגבות מאתנו סכום מקסימלי", אומר דיין, אבא של עופרי בת החמש וחצי. "פעמים רבות ביקשנו להפעיל את הצהרון עד לשעה 17:00 כמו בערים אחרות משום שאנחנו עובדים וזו שעה קריטית, אולם הם סירבו. ממש במקרה גילינו שגבו מאתנו תשלום מקסימלי.
"יתרה מכך, למרות שגבו סכום מרבי, ניסו לבצע מחטף נוסף, להפחית חצי שעה נוספת וכדי להחזיר אותה דרשו מאתנו תשלום נוסף. זה מקומם. מתייחסים אלינו כאל לקוח שבוי משום שאנחנו חייבים לעבוד ומדובר בשעה קריטית", אומר דיין.
לדבריו, קיצור משך הצהרון הקשה עליהם מאוד ואשתו התקשתה למצוא עבודה משום שהיה עליה לצאת מוקדם. בנוסף, לטענת דיין, בצהרון דרשו 250 שקל נוספים בכל חודש על מנת לאפשר לילדים להישאר עד השעה 17:00.
יעל רפאילוב התגוררה באשדוד עם שני ילדיה, מנור בת השש וחצי ולירוי בן החמש. שם, הצהרון פעל עד השעה 17:00, אולם כאשר עברה לקריית גת, חשבה שהרשות מחליטה כמה לגבות ועד איזו שעה הצהרון יפעל, ולטענתה מכאן הפער.
"הפסקת הצהרון בשעה 16:30 אילצה אותנו לצאת מוקדם מהעבודה ולהיעזר כל הזמן בהורים אחרים כדי להימנע מקנסות", סיפרה רפאילוב. "נדהמנו לגלות שאנחנו משלמים את הסכום המקסימלי ופניות רבות בבקשה להאריך את שעות הפעילות נדחו. ועוד רצו לקצר יותר את הפעילות של הצהרון".

קנס של מאה שקל על כל חמש דקות איחור

לפי כתב התביעה, התוכנית מאריכה את יום הלימודים עד השעה 16:00 ועלותה לאחר סבסוד היא עד 300 שקל לילד. העירייה רשאית לבחור להפעיל גרסה מורחבת של התוכנית, אשר מציעה שירותים נוספים לבחירת העירייה, כמו הארכת שעות הפעילות. בעבור התוכנית המורחבת העירייה רשאית לגבות מחיר גבוה יותר ממחיר התוכנית הבסיסית, כל עוד המחיר תואם את השירותים הנוספים ואינו עולה על תקרה של 585 שקל.
בבקשה לאישור תובענה ייצוגית נטען כי בשלוש שנים האחרונות גבו הנתבעות את הסכום המקסימלי שנקבע למסלול המורחב, בעוד שבפועל לא ניתנו לילדים השירותים המגיעים להם על פי המסלול המורחב הכולל הארכת יום הלימודים עד 17:00 ומגוון חוגים ופעילויות העשרה נוספים. "בשום מקום בתוכנית 'ניצנים' לא התאפשרה פתיחה של הצהרונים עד לשעה 16:30 בלבד", נטען.
2 צפייה בגלריה
עו"ד הילה רווח
עו"ד הילה רווח
עו"ד הילה רווח
(צילום: תומר שונם הלוי)
בנוסף, בכתב התביעה נכתב כי מעבר לקיצור שעות הפעילות, הורים שאיחרו לאיסוף ב-16:30 נקנסו במאה שקל לכל איחור של חמש דקות או יותר, ואף נגבו מהם 150 שקל דמי רישום שאסור לגבותם.