תוכניות "נטו", שבמסגרתן הופחתו מכסים ומסי קנייה, צפויות להסתיים ב-15.6, ובעקבות זאת צפויה התייקרות לא רק של מכשירי חשמל אלא גם של מכשירי סלולר, תמרוקים ומוצרי תינוקות.
במסגרת תוכנית "נטו משפחה" בוטל מס קנייה של 15% על טלפונים ניידים, דבר שהפך את מחירי המכשירים בארץ לתחרותיים לעומת חו"ל, וגרם לרבים להעדיף לרכוש ברשתות מקומיות. אלא שכעת צפויה התייקרות, בעיקר במכשירי הפרימיום היקרים יותר. למשל: אייפון 11 פרו מקס בנפח 256 ג'יגה בייט עולה בארץ כ־5,500 שקל, לעומת כ־4,700 שקל בניו־יורק. אם התוכנית לא תוארך, יעלה אייפון בארץ כ־6,300 שקל.
הנפגעים העיקריים יהיו היבואנים, ובהם חברות הסלולר, שממילא סובלות בשנים האחרונות מפגיעה ברווחיות בתחום ציוד הקצה. לפי נתוני החברות, אם בעבר צרכן החליף בממוצע מכשיר בכל שנה ו-10 חודשים, כיום הוא מחליף בממוצע בכל שנתיים ו-3 חודשים.
עם זאת, באילת המחירים ימשיכו להיות אטרקטיביים יחסית מאחר שלא משלמים שם מע"מ, ובכל מקרה עליית המחירים צפויה להיות הדרגתית מאחר שלחברות יש מלאי ישן שעליו לא שולם מס, ואשר נאגר בתקופת משבר הקורונה. גורם בענף הסלולר אמר כי "הביטול של המכסים בטח לא יניע את המשק חזרה. המדינה אולי תכניס יותר כסף ממס, אבל תכניס פחות ממע"מ מאחר שהצריכה תפחת עם עליית יוקר המחיה".
העלות של הפחתות המכסים ומסי הקנייה למדינה מוערכת על ידי רשות המסים ב־1.5 מיליארד שקל בשנה. שר האוצר ישראל כץ יצטרך להחליט אם להאריך את התוכניות, אך לאור המשבר הכלכלי במשק כלל לא ברור אם זה יקרה. ממשרד האוצר נמסר כי "השר כץ ילמד את הנושא ויחליט בתוך שבועיים".
כאמור, במסגרת תוכנית ההוזלות הופחתו מכסים גם על מוצרי תינוקות: ריהוט (6%), מוצצים ובקבוקים לתינוקות (12%) וכיסאות אוכל לתינוק (12%). בנוסף, היה כלול בצו ביטול מכס של 12% על תמרוקים שכוללים בשמים, מוצרי איפור, טיפוח העור, תכשירי שמש, מניקור, פדיקור, תכשירים לשיער, היגיינת הפה, מי שטיפה, משחת שיניים, תכשירי גילוח, ג'ל, אפטרשייב, דיאודורנט, תכשירי אמבט, סבונים מוצקים ומגבונים לחים.
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, פנה לשר כץ בבקשה להאריך את הוראות השעה ולהפוך אותן לקבועות בחוק. מניתוח שהכין אגף כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר, עולה כי בשנתיים האחרונות נחסכו למשקי הבית כ־ 4 מיליארד שקל בזכות הפחתת המכסים.