אישור מזורז לתוכניות בנייה במגזר הערבי: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה בשבוע שעבר שתי תוכניות להקמת שכונות מגורים חדשות ביישובים מג'ד אל-כרום וטמרה שבגליל התחתון בצפון הארץ, הכוללות למעלה מ-7,000 יחידות דיור חדשות.
התוכנית להרחבת מג'ד אל-כרום כוללת 1,700 דירות ו-23 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה על שטח של כ-650 דונם ממערב ליישוב ומצפון לכביש מספר 85. במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון ונערכה על ידי משרד קורין אדריכלים, הדירות יוקמו על קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות בבניינים בגובה של 3-7 קומות. בנוסף יוקמו שטחי משרדים בהיקף 14 אלף מ"ר לאורך כביש 85 בייעוד מעורב עם מגורים ולאורך הרחוב הראשי, וכוללת 9,000 מ"ר עבור מסחר בחזיתות הרחוב.
1 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה מג'ד אל כרום
תוכנית בנייה מג'ד אל כרום
תוכנית הבנייה במג'ד אל כרום
(הדמיה: קורין אדריכלים)


בותמ"ל מציינים כי במהלך התוכנית היה צורך להתמודד עם אתגרים כגון ריבוי הבעלויות הפרטיות על הקרקעות, שחלקן לא היו רשומות בטאבו, ולפיכך הרשות המקומית ביצעה מהלך שיתוף ציבור רחב היקף. לדברי סלים סליבי, ראש המועצה המקומית מג'ד אל כרום, "התוכנית נותנת מענה לצרכי דיור, מבני ציבור תעסוקה ועוד, ומהווה תפנית חשובה מאוד בהתפתחות היישוב. הוועדה התמודדה עם חסמים תכנוניים גדולים ואושרה בפרק זמן שאנו לא רגילים אליו במגזר הערבי".
אריג' סרחאן, מהנדסת המועצה המקומית, הוסיפה כי "קידום תוכנית הותמ"ל היווה אתגר גדול עבורנו. המועצה המקומית ומחלקת ההנדסה ניסו לאורך התהליך להיות הגורם המגשר בין התושבים למשרד השיכון והותמ"ל, וגובש מודל חדשני על מנת להתגבר על חסמי המימוש במסגרתו נבנו קבוצות שיוך מותאמים למאפיינים הקהילתיים והמשפחתיים - מה שיצר הזדמנויות ותמהיל תכנוני".

5,000 דירות בטמרה

התוכנית בטמרה כוללת בנייה של 5,270 דירות ברובע הדרומי של המועצה המקומית על שטח של 1,900 דונם בביינים בני עד 10 קומות, שישלבו שירותי ציבור ומסחר. היא מציעה פיתוח של שני צירים ראשיים, ציר צפון-דרום שלאורכו מוצע בינוי המשלב מגורים, מסחר ותעסוקה, ובעתיד ניתן יהיה לחברו למע"ר (מרכז עירוני ראשי) של היישוב. המע"ר תוכנן במסגרת תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב. כמו כן, מתוכנן ציר מזרח-מערב שלאורכו מגורים עם חזית מסחרית.
עוד כוללת התוכנית שטחים למבני ציבור, שטחים פתוחים וכן מתווה רשת דרכים ותשתיות. בוועדה מסבירים כי "לנוכח העומס הקיים כבר כיום על תשתיות התחבורה ביישוב ומחוצה לו, ומתוך ראייה עתידית, התוכנית כוללת חיבור לדרך 70 כפי שהתוותה תוכנית המתאר ליישוב, וכן שני חיבורים נוספים לדרך 781".
גם בתוכנית זו ניתנה התייחסות למבנה הבעלויות הקיים בחלקות הקיימות. מחצית מהקרקעות בתוכנית הן בבעלות פרטית ומחציתן בבעלות המדינה, כך שהתוכנית מאפשרת פיתוח מוסדר של מגורים במגרשים פרטיים לצד פיתוח צירים ראשיים. התוכנית קודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם עיריית טמרה ונערכה על ידי משרד אבירם אדריכלים.
שר הפנים, אריה דרעי, מסר כי "מדובר בבשורה אמיתית שמביאה הותמ"ל ליישובי החברה הערבית בצפון, אשר מתמודדת עם מצוקת דיור קשה מזה שנים. אישור שתי התוכניות יגדיל את ההיצע בעוד כ-7,000 יחידות דיור בגליל, לצד הקמת שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ופארקים עירוניים. למרות מורכבות הבעלויות על הקרקע, שכללו אלפי בעלים, התוכניות יממושו ויהוו בסיס לתוכניות נוספות שיסייעו בפתרון משבר הדיור ביישובים הערביים".