משרד האוצר דורש לפתוח מייד אחרי סוכות את כל המגזר הפרטי במקומות העבודה שאין בהם קבלת קהל ולהחזירם לפעילות מלאה, בשל תרומתם המשמעותית לתוצר. "הפתיחה הזאת לא תשנה את התחלואה. זה יהיה השלב הראשון של יציאה מהמשבר", אמרו הערב (שני) במשרד האוצר. הנזק מעוד שבועיים של סגר מוערך באוצר ב-13 מיליארד שקל.
באוצר אמרו היום, כי העלות לכל שבוע של הסגר הנוכחי היא גבוהה במיליארד שקלים יותר מהסגר שהיה בחודשים מרץ ואפריל. לפי בנק ישראל, כל שבוע בסגר הנוכחי עולה יותר ב-1.8 מיליארד שקל מאשר כל שבוע בסגר הראשון.
4 צפייה בגלריה
משרד ריק
משרד ריק
משרד ריק
(צילום: shutterstock)
עם זאת, השבוע הראשון של הסגר השני לעומת השבוע הראשון בסגר במרץ לא הציג הבדל משמעותי. על פי הערכת משרד האוצר הנזק עד סוף סוכות יגיע ל-12 מיליארד שקל. אם יימשך הסגר באותו מתווה - שהוא חמור יותר מהסגר במרץ ובאפריל - ההערכה היא לעלות של עוד 13 מיליארד שקל לעוד שבועיים של סגר, כאמור, הרבה יותר מאשר בשלושה שבועות וחצי בתקופת החגים.
לכן, הנזק הצפוי בכל התקופה מ-18 בספטמבר ועד שבועיים אחרי החגים יהיה 25 מיליארד שקל. באוצר אמרו היום כי אם יפתחו מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל - העלות תפחת מאד ותסתכם רק ב-7 מיליארד שקל לשבועיים הבאים. מדובר בפער משמעותי, שכן הנזק של כל הסגר השני יסתכם במצב כזה רק ב-19 מיליארד שקל עבור כל התקופה.
בכירים במשרד האוצר אמרו היום כי השיח על הרחבה נוספת של הסגר הנוכחי "הוא שיח שגוי כי כבר רואים ירידה בתחלואה". עוד אמרו ראשי האוצר, כי הבעיה של התחלואה כיום היא לא במקומות העבודה. לדבריהם, מקור הבעיה הוא כנראה מסיבות של אי-אכיפה והתקהלויות. "מסגירת מקומות העבודה לא תבוא הישועה להורדת התחלואה".
4 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ
שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ
שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ
(צילום: אבי מועלם, חגי דקל)

השר פרץ: נתניהו חייב לרדת מהעץ ולהקשיב לאנשי המקצוע בוועדה

שר האוצר ישראל כץ אמר בדיונים הפנימיים באוצר כי "אני הולך להאבק בכל כוחי למען פתיחה של כל העסקים שאינם מקבלים קהל מיד אחרי החג, שפועלים תחת הנחיות משרד הבריאות ואינם מהווים מקור להדבקה. הנזק שנגרם למשק בכל יום שהעסקים האלה סגורים הוא עצום ובלתי הפיך. יש לבצע את האכיפה מול ההתקהלויות הבלתי חוקיות ולא מול מי שמקפידים וחיוניים למשק".
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ מסר לפני הכניסה לישיבת הקבינט כי "נתניהו חייב לרדת מהעץ ולהקשיב לאנשי המקצוע בוועדה, אי אפשר להתייחס לאנשי רפואה בכירים כעלה תאנה. מיטב המומחים טוענים שסגר מהודק אינו אפקטיבי והנזק הכלכלי בו גובר על התועלת, לכן אין כל סיבה שלא לאפשר לעסקים קטנים שאינם מקבלים קהל ולמעונות יום לפעול כבר אחרי החגים".
קרן טרנר, מנכ"לית האוצר, אמרה כי "לפי הוצאות בכרטיסי אשראי רואים ירידה בפעילות הכלכלית בכל התחומים. אנשים נוסעים מעל קילומטר וחצי אבל לא למקומות העבודה. אולי הם מטיילים וחוגגים אבל הם לא במקומות העבודה. הפגיעה הכלכלית תשתקף אל מול הנתונים הללו. כלומר, מבחינת מקומות העבודה הסגר הנוכחי מאוד אפקטיבי".
מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום עולה כי 600 אלף ישראלים מצויים בחופשה ללא תשלום. מאז 17 בספטמבר, יום לפני ערב ראש השנה וכניסת ההגבלות, נרשמו בשירות התעסוקה 213,828 דורשי עבודה - מהם 192,223 עקב יציאה לחל"ת ו-21,605 מסיבות אחרות.
מבין דורשי העבודה שנרשמו מאז תאריך זה, עבור 154,680 זהו רישום שני או יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מר (72% מהנרשמים בגל הזה). כיום רשומים בשירות התעסוקה 942,678 דורשי עבודה, מהם 600,485 בחל"ת.