15.05 מיליון שקל - זה הסכום הכולל של ההתקשרויות שקיים בית נשיא המדינה עם ספקים בשנת 2020. כך עולה ממסמך ההתקשרויות שהעביר בית הנשיא לתנועה לחופש המידע - ממש זמן קצר לפני סיום כהונתו של הנשיא ראובן (רובי) ריבלין. ההתקשרויות ל-2019 טרם פורסמו למרות בקשה דומה שהוגשה על ידי התנועה.
>> למסמך ההתקשרויות המלא לחצו כאן
מהדו"ח עולה שנשיא המדינה תכנן לצאת לביקור באיחוד האמירויות בעקבות הזמנה של יורש העצר מוחמד בן זאיד: בית הנשיא שילם 24,254 שקל למכון הישראלי לייצוא בגין "הכנת תשתית לביקור הנשיא באמירויות". הביקור לא יצא אל הפועל ככל הנראה בשל ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאף אחד לא יבקר לפניו באמירויות ולכן כל השרים וגם הנשיא נאלצו לדחות ביקורים לשם. ההזמנה תלויה ועומדת ומי שכנראה ייהנה ממנה יהיה הנשיא הבא יצחק (בוז'י) הרצוג.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס ביד ושם
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס ביד ושם
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס ביד ושם במהלך פורום השואה הבין לאומי
(צילום: EPA)
ההוצאה המרכזית בשנה שעברה הייתה סביב אירועי פורום השואה הבינ"ל בינואר עם הגיעם לארץ של 46 מנהיגים ובכירים מכל העולם. בסך הכל הוצאו 1,361,282 שקל בגין התקשרויות שקשורות לפורום השואה הבינ"ל. בית הנשיא היה הצינור שדרכו עברו תשלומים ממשרד האוצר ישירות מתקציב ייעודי שהמדינה הקצתה לאירוח המנהיגים שהשתתפו בפורום.

משרד האוצר העמיד תקציב של כ-22 מיליון שקל ייעודיים לכלל הגופים שלקחו חלק בתפעול האירוע (משרד החוץ, משטרה, שב"כ, רשות שדות התעופה, עיריית ירושלים ועוד). בית הנשיא תיכלל והעביר את הכסף. כך, העביר כ-886 אלף שקל לעיריית ירושלים כדי להכין את העיר לאירוע: שילוט והכוונה, סידור תשתיות בקרבת האירועים והמלונות, חניות, מדרכות, ניקיון ועוד. בית הנשיא שילם כ-5,000 שקל בגין רכישת ציוד חורף: מדובר במטריות למנהיגים.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד
מוחמד בן זאיד
הביקור נדחה. מוחמד בן זאיד, יורש העצר של איחוד האמירויות
(צילום: AP)

חנייה לעובדים והנגשת שבילים

על פי הדו"ח, בית הנשיא שילם בשנת 2020 לעיריית ירושלים ארנונה על סך כ-941 אלף שקל. סך כל הרכישות של מסכות ואלכוג'ל, מחיצות בהתאם להנחיות תו סגול וכל מה שקשור להתמודדות עם הקורונה עלו למשלם המסים כ-56 אלף שקל.
אירועי הסוכה הפתוחה בבית הנשיא עלו כ-241 אלף שקל. עלות משדר יום העצמאות - שידור אינטרנטי של ארבע שעות עמדה על כ-395 אלף שקל. כ-260 אלף שקל שולמו לחברת ארנן קריאטיב למשדר יום העצמאות.
נסיעות לחו"ל: בשנת 2020 טיסות הנשיא לחו"ל עלו כ-480 אלף שקל כאשר בתוך זה יש תשלומים מ-2019 (למשל, הטיסה ללונדון וקנדה) שנגבו רק ב-2020. הנסיעה המרכזית בשנת 2020 הייתה נסיעת הנשיא לאוסטרליה שעלתה כ-231 אלף שקל. טיסת הנשיא לגרמניה ופולין לטקס הממלכתי לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ עלתה כ-77 אלף שקל. ביקור הנשיא בלונדון עלה 110 אלף שקל.
בית הנשיא שילם 329,410 שקל לעיריית ירושלים בגין שירותי חניה לעובדי בית הנשיא. בנוסף, שילם 100 אלף שקל להנגשת שבילי בית הנשיא לבעלי מוגבלויות ובניית שבילי גישה מדורגים להולכי רגל במתחם בית הנשיא.


434,927 שולמו על פיתוח ותחזוקה של מערכת החנינות בבית הנשיא, 181 אלף שקל שולמו ליונתן פטר קמינגס בגין ייעוץ לתקשורת זרה, 25 אלף שקל שולמו לרואה החשבון ר. סלמן ושות' על שירותי ביקורת כספים. כ-47 אלף שקל שולמו עבור רכישת דגלי לאום לאירועים רשמיים.
לדברי עו"ד איה מרקביץ', היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע, "עם כל הרצון הטוב והכן שהפגינו עובדי בית הנשיא במגעים מולנו, השורה התחתונה והמצערת היא שגם במחצית 2021, חמישה חודשים אחרי שהוגשה בקשת המידע, אין לציבור כל מידע על עלויותיהן ועל טיבן של התקשרויות לשכת הנשיא עם ספקים חיצוניים ב-2019. מדובר במידע שמשרדי הממשלה מפרסמים מיוזמתם אחת לרבעון, ולא ברור למה דווקא לשכת הנשיא מערימה קשיים על הציבור - שזכותו לקיים בקרה ופיקוח על הוצאותיה לא רק שנים לאחר מעשה, אלא בסמוך למועד שבו התבצעו. חמורה במיוחד בעינינו העובדה שהמחדל הנמשך של לשכת הנשיא בטיפול בבקשה, מנע בפועל דיון ציבורי בנחיצות מוסד הנשיאות, בהישען על מירב המידע הרלוונטי לגבי העלויות שכרוכות בכך - דווקא בעיתוי שבו כלי התקשורת עסקו בנושא בהרחבה, לקראת הבחירות לנשיאות בראשית החודש".
בבית הנשיא הסבירו שהם עובדים במקביל על כמה בקשות לחופש מידע וטרם הספיקו לסיים את דו"ח ההתקשרויות לשנת 2019.