שלא במפתיע, תוכנית חלוקת המענקים לאזרחים עד העשירון השביעי ועבור כל הילדים במדינה - תקועה. חלפו כבר 12 ימים מאז שהוצגה התוכנית על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, במסיבת עיתונאים מיוחדת בכנסת, אך התוכנית לא הוגשה עדיין לאישור הממשלה ולפיכך גם לא לאישור בשלוש קריאות בכנסת ובוועדת הכספים. "עובדים על זה", אמרו היום (חמישי) בתשובה לשאלת ynet, אולם קיים ספק רב אם התוכנית אכן תוכל לצאת לפועל בתקופת מערכת הבחירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גורמים במשרד האוצר ציינו כי כלל לא ידוע מתי תתפנה הממשלה לדון באישור התוכנית הכלכלית. גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי "התוכנית הזאת לא מושלמת עדיין. מתקיימים דיונים עליה. לא ברור מתי ניתן יהיה להביאה לאישור".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
קרוב לשבועיים מאז הוצגה התוכנית של רה"מ ושר האוצר - היא טרם הוגשה לאישור הממשלה
(צילום: מארק ישראל)
מיד לאחר שנודע ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על כוונת משרד האוצר להציג תוכנית כלכלית חדשה ורחבה, בת 30 סעיפים, הכוללת גם מענקים לציבור הבוחרים, התריע מנדלבליט כי לא ניתן לבצע את רוב סעיפיה בתקופה של מערכת הבחירות, שכן מדובר בהעברת כספים והטבות לבוחרים.
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט: לא ניתן לבצע את רוב סעיפי התוכנית בתקופת מערכת בחירות
(צילום: דנה קופל)
למרות שטענו במשרדי ראש הממשלה והאוצר כי התוכנית "בשום פנים לא מהווה תעמולת בחירות", הועלה בבוקר שלאחר הצגתה, סרטון ברשתות החברתיות ובו נראה ראש הממשלה מציג את התוכנית ומשבח אותה, כאשר ברקע סימני זיהוי של מפלגת הליכוד.
אל התנגדות מנדלבליט לתוכנית הכלכלית, הכוללת חלוקת מענקים לציבור, הצטרף בשבוע שעבר גם בנק ישראל. לתוכנית המענקים התנגדו בתקיפות גם כל בכירי משרד האוצר, אשר חלק מהתוכנית כלל לא היה ידוע להם בעת פרסומה על ידי ראש הממשלה ושר האוצר.
בבנק ישראל אמרו כי עקרונות התוכנית הכלכלית הועברו לבנק ישראל רק זמן קצר לפני פרסומה. בדיון שנערך בחטיבת המחקר בבנק המרכזי עלה כי בתוכנית חסרים פרטים רבים שהיו מאפשרים לגבש חוות דעת מקצועית אודות עלותה ויעילותה.
בעקבות הדיון פנה בנק ישראל לאוצר ולגורמים נוספים על מנת לקבל פרטים רלוונטיים. "לכשתוצג תוכנית כזו, הכוללת ניתוח ונתונים תומכים, יבחן וינתח אותה בנק ישראל על פי יעילותה ונחיצותה הכלכלית", נאמר בהודעה חריגה שפרסם בנק ישראל למחרת הצגת התוכנית.
יצוין, כי בעבר נגיד בנק ישראל תמיד היה שותף בגיבוש תוכניות כלכליות, אך בתוכנית הזו, בעיצומה של מערכת הבחירות, לא נמסר לנגיד אפילו מועד פרסומה, ועל רוב פרטיה למדו בבנק ישראל מהתקשורת.
בבנק ישראל אמרו בשבוע שעבר כי "ככלל, חלוקת משאבים ציבוריים צריכה להתבצע על פי יעילות כלכלית וקריטריון הפגיעה ממשבר הקורונה. חלוקה באופן אוניברסלי ולא מובחן - כגון מענק לכל ילד, ללא תבחין הכנסה - איננה יעילה".
עוד נאמר בבנק ישראל כי "במצבו הנוכחי של המשק וקצב ההתחסנות, ובהינתן רשת הביטחון הקיימת וצעדים נוספים שננקטו לאחרונה לעיבויה, יש לבחון את הדחיפות הכלכלית בחלק מצעדי הסיוע שהוצעו".
בבנק ישראל הוסיפו כי "ככל שהמשק מתקרב לשלב היציאה מהסגר, עדיף למקד את תמיכת הממשלה במהלכים מאיצי צמיחה, שתרומתם להתאוששות המשק תהיה הגדולה ביותר. מיקוד זה יפנה משאבים תקציביים, המוגבלים ממילא, לצעדים הרבים שעוד יידרשו לצמיחת המשק והגדלת הפריון לאחר המשבר".
3 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
בבנק ישראל מתנגדים לתוכנית המענקים: "חלוקה אוניברסלית אינה יעילה"
(צילום: אלכס קולומויסקי ושלו שלום)
על פי תוכנית המענקים החדשה, אמורים להיות מועברים לחשבונות הבנק של כל האזרחים הבוגרים בישראל 750 שקל, עד לעשירון השביעי, שבו השכר מגיע ל-13,050 שקל. יצוין כי כלכלנים כבר התריעו שבאין חובת הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה על ידי כל האזרחים מגיל 18 ומעלה, לא ניתן כלל לברר מי הם המשתכרים עד 13,050 שקל בחודש.
על פי התוכנית, להורי כל הילדים במדינה - ולא רק לשבעת העשירונים התחתונים - ישולמו מענקים. אלה יהיו עבור כל ילד עד הילד הרביעי בסכום של 500 שקל, ושל 300 שקל לכל ילד מעבר לילד הרביעי במשפחה.
מלשכת שר האוצר, ישראל כץ, נמסר כי "התוכנית להזנקת המשק מבוצעת ומקודמת על כל היבטיה, כולל הנושאים הנדרשים להחלטת הממשלה והכנסת".