בשורה למעסיקים: מימון ימי הבידוד, פרשה שהעסיקה שבועות רבים את בכירי המשק וגם את בג"ץ, מגיעה לשלב ההפעלה. החל מיום ראשון הקרוב, כל מעסיק יוכל להיכנס למערכת של הביטוח הלאומי, לדווח על העובדים ששהו בבידוד מיום 1.10.2020, ולקבל שיפוי על השכר ששולם להם בזמן ששהו בבידוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנובמבר האחרון אישרה ועדת העבודה בכנסת את מתווה החוק הממשלתי למימון ימי הבידוד. החוק אושר לאחר מאבק ממושך של יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, יחד עם ראשי המעסיקים, לאחר שבג"צ פסל את המצב שהיה קיים לפני כן, שבו מבודדים הוכרו כביכול כחולים והשתמשו בימי המחלה שלהם.
1 צפייה בגלריה
משרד ריק
משרד ריק
משרד ריק בצל הקורונה
(צילום: shutterstock)
בין השאר התקיים מאחורי הקלעים מאבק בין נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, לבין יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, ביחס לנוסחה הסופית באשר למי שיממנו את הבידוד. בסופו שופצה הנוסחה שהוצגה לראשונה והציעה כי בשני ימי הבידוד הראשונים יישאו המבודדים, וביתר יתחלקו המעסיקים והממשלה. בנוסחה שנקבעה הוחלט כי רק יום אחד ימומן על ידי העובדים.
כמו כן הורחבה מהותית השתתפות המדינה בנטל מימון ימי הבידוד. המאבק נולד לאור ניסיון מצד משרד האוצר להשית על המעסיקים תשלום גבוה יותר בגין ימי הבידוד של העובדים. כפי שהוסכם ועבר בכנסת - המדינה תשפה את המעסיקים באמצעות הביטוח הלאומי על השכר ששולם לעובדים ששהו בבידוד במהלך התקופה מ-1.10.20 עד 31.3.21, כאשר התשלום יתבצע רק עבור ימי בידוד שדווחו למשרד הבריאות.
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "כפי שהבטחתי בוועדה, המעסיקים יוכלו להגיש החל מיום ראשון בקשה לשיפוי בגין ימי הבידוד של העובדים. חשוב להזכיר כי מדובר בתשלום רטרואקטיבי החל מה-1.10.20 ולכן על מנת שנוכל לטפל בבקשות במהירות וביעילות האפשרית למען המעסיקים, אבקש להשתדל ולהיכנס באופן הדרגתי ולא כולם ביום ראשון על מנת למנוע עומס על המערכת".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר היום כי "לאחר שביטלנו את גזירת המס שניסו להטיל על המעסיקים, אנו מביעים סיפוק רב על כך שנוכל להגיש בשבוע הבא טפסים לביטוח לאומי ולקבל שיפוי על ימי הבידוד של העובדים. באשר למתווה וכפי שסוכם, בימים הקרובים נפנה ליו"ר ועדת העבודה חיים כץ על מנת לקיים דיון מעקב לבחינת מודל ימי הבידוד, כפי שעבר בכנסת ולבצע בו התאמות ככל שיידרש על מנת לטייב את המודל ולהאריך את תקופת השיפוי למעסיקים ככל שיידרש".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר: "אנו שמחים כי סוף סוף בעקבות הניצחון שלנו בבג"צ והמהלך שהובלנו מול הממשלה, המדינה תשפה מעסיקים על עלות ימי הבידוד של העובדים. במיוחד בתקופה קשה זו, בה עסקים רבים כורעים תחת נטל משבר הקורונה ובקושי מצליחים לפעול בין סגר לסגר, ההחזר הכספי יכול להוות עזרה אמיתית להמשך פעילותם. עם זאת המתווה שאושר פוגע במעסיקים לעומת המתווה עליו חתם משרד האוצר איתנו ועצירה בנושא עומדת כיום להכרעת הבג"ץ. אנו פועלים להארכת השיפוי אחרי מרץ עקב המשכות משבר הקורונה ובמקביל נמשיך להיאבק להקלה על המעסיקים בתקופה קשה זו על מנת שיוכלו לשרוד ולהוציא את המשק מהמשבר".