ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') להגדיל את תקציב הערבות לקרן לעסקים קטנים - משמונה מיליארד שקל ל-14 מיליארד שקל. זאת לאחר שהוסרה הריביזיה (בקשה לדיון חוזר) על אותו אישור שנעשה כבר בשבוע שעבר.
האישור לתקציב של 900 מיליון שקל (עבור הגדלת הערבות להלוואות בהיקף של שישה מיליארד שקל) ניתן, לאחר שאתמול שוחחו שר האוצר, משה כחלון, עם יו"ר ועדת הכספים הזמנית, עודד פורר. השניים סיכמו על הקמת קרן לעסקים במצוקה שאינם מקבלים הלוואות היום מהמערכת הבנקאית, בשל החשש שלא ישרדו בעקבות משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
לפי נתוני משרד האוצר, מתחילת פעילותה של הקרן הוגשו כ-50 אלף בקשות בסך כולל של כ-32.8 מיליארד שקל; וכן הושלם הטיפול בכ-23,200 בקשות, מתוכן אושרו כ-15,700 הלוואות, כלומר כ-68%. ניצול הקרן עד כה עומד על סך כולל של כ-5.9 מיליארד שקל. החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, מעריך כי לאור קצב האישורים הגבוה של המערכת הבנקאית, עסקים יקבלו הלוואות בהיקף של מיליארדי שקלים נוספים תוך פרק זמן קצר.
אמש הוחלט כי משרד האוצר יקצה ארבעה מיליארד שקל לקרן הלוואות המיועדת לעסקים קטנים בסיכון, כאשר סך הערבות לקרן יעמוד על 40%-50%. העסקים שלהם מיועדת קרן ההלוואות החדשה הם עסקים שבשגרה היו, ככל הנראה, זכאים לקבל הלוואות, אך ההגבלות בעקבות משבר הקורונה הביאו אותם לרמת סיכון כזאת, שאיננה מאפשרת להם ליטול הלוואות מהבנקים.
מוקדם יותר אתמול נפתחה קרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים גדולים בהיקף שישה מיליארד שקל, לאחר שראש הממשלה ושר האוצר הכריזו עליה כבר בסוף חודש מרץ יחד עם חבילת הסיוע המלאה. הקרן מיועדת לעסקים בעלי מחזור של 200 מיליון שקל ומעלה, המעסיקים לפחות 100 עובדים בישראל, ולפחות 50% מהנכסים היצרניים או הקניין הרוחני של החברה רשומים בישראל, בענפים שנקלעו לקשיי תזרים כתוצאה ממשבר הקורונה. בקרן לעסקים גדולים אין מגבלה על גובה הריבית, בשונה מהקרן לעסקים קטנים.