ירידת שער הדולר זה היום העשירי ב-11 הימים האחרונים לשער שפל חדש, הביא הערב (יום ה') את נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, להתריע במילים קשות כי "אם הקורונה לא שברה אותנו, שער הדולר הקורס ישבור". נשיא התעשיינים האשים הערב בהתבטאות יוצאת דופן, כי "הפוליטיקאים מרוצים מהשער הנמוך כי יותר זול להזמין מעלי באבא. הם לא חושבים על הפגיעה בתעשייה ואובדן מקומות העבודה, בעיקר בפריפריה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תומר אמר את הדברים באסיפה השנתית של התאחדות התעשיינים, כאשר נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, הצהיר כי "בשנת 2020 רכשנו כ-20 מיליארד דולר, כך שיתרות המט"ח עומדות היום על כ-170 מיליארד דולר. במידת הצורך ובהתאם לנסיבות נמשיך במדיניות זו ונסייע בכך לתעשיית היצוא ותחליפי היבוא". על כך זכה הנגיד לשבחים ממשתתפי אסיפת התעשיינים.
2 צפייה בגלריה
התמונה של ד"ר רון תומר
התמונה של ד"ר רון תומר
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר
(צילום: דנה קופל)
שער הדולר הקורס, שמאיים לפגוע באופן מהותי במשק ובתעשייה הישראלית, היה הנושא שהטריד יותר מכל את משתתפי האסיפה השנתית של התאחדות התעשיינים, שהתקיימה היום בזום, במעמד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר תומר, ונגיד בנק ישראל, הפרופ' ירון, ובהשתתפות יותר מ-250 תעשיינים בכירים.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר תומר, פתח את האסיפה ואמר כי "אנחנו עומדים בפני צונאמי כלכלי שלא משנה כמה ננסה להילחם, בסוף יקבור אותנו, ובחצי השנה הקרובה אני לא צופה שינוי. בתחילת השנה עוד הייתה לנו ממשלה שפחות או יותר תפקדה, אבל עכשיו אנחנו נמצאים מול ממשלה שמיואשת מעצמה ומתכננת אולי כמה שבועות קדימה".
לדברי תומר, שדיבר בחומרה על הפוליטיקאים, ערב הבחירות הרביעיות ברציפות, "הפוליטיקאים מחפשים את הכותרת הכי פופולרית ולכן הדולר הנמוך טוב להם, כי זה זול יותר להזמין מעלי באבא ולכן כולם מרוצים. הם לא חושבים על הפגיעה ביצוא ובהיי-טק ועל האובדן של עשרות אלפי מקומות עבודה, בעיקר בפריפריה, בעקבות הירידה בשער. כעת שער הדולר עומד על 3.17 שזה ממש מזעזע, ויש לי תחושה שעוד נתגעגע לשער הזה. הדרך היחידה להציל את המצב הוא באמצעות נקיטת צעדים תקציביים, בהם הפחתת עלויות העבודה ועלויות היצוא".
תומר הדגיש כי נגיד בנק ישראל, פרופ' ירון, מסייע למתן את הצניחה בשער הדולר, כולל רכישה מסיבית של מיליארדי דולרים. "יש לנו נגיד שמהבחינה המוניטארית תומך בנו וקונה מטבע, כפי שאף נגיד לא קנה. אני כל הזמן בקשר עם הנגיד והוא עובד נכון. גם החשב הכללי החדש, יהלי רוטנברג, מראה נכונות לסייע לנו".
2 צפייה בגלריה
התמונה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
התמונה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר בכנס כי "היצוא הישראלי הוא מנוע צמיחה מרכזי של המשק שלנו, והוא תופס מקום משמעותי ומכובד בתחומים רבים, שכן ישראל מייצאת למדינות רבות על גבי הגלובוס. החדשנות שמאפיינת את המשק הישראלי משתקפת בצורה מובהקת ביותר בתחום היצוא, שמתחרה בהצלחה מול מדינות גדולות, ותיקות ועשירות משלנו.
"בנק ישראל ביצע בתחילת המשבר עסקאות החלף דולר-שקל כדי לשמור על הנזילות בשווקים ולהתגבר על הכשל שהיה בשוק המט"ח, גם בעולם אגב, והיקשה על ביצוע עסקאות עם גורמים מחו"ל. עם התפתחות המשבר השקל התחזק באופן משמעותי, והרכישות המשמעותיות של הבנק מיתנו את קצב ההתחזקות. רק כדי לתת מושג מסוים על היקף הפעולה שלנו, בשנת 2020 רכשנו כ-20 מיליארד דולר, כך שיתרות המט"ח עומדות היום על כ-170 מיליארד דולר. כפי שציינתי בעבר, במידת הצורך ובהתאם לנסיבות נמשיך במדיניות זו, כדי להמשיך למתן את קצב הייסוף, כך שיתאים לחלון הדינמי שנגזר מהכוחות הבסיסיים במשק הישראלי ולסייע בכך לתעשיית היצוא ותחליפי היבוא".
נשיא המדינה, רובי ריבלין, אמר באסיפה התעשיינים כי "אני כל כך שמח לברך אתכם באירוע הפתיחה של חגיגות המאה להתאחדות התעשיינים. הארגון שלכם, ארגון שהוא חתן פרס ישראל למפעל חיים, היה מאז ומעולם מחויב לחברה הישראלית, לעם בישראל ומדינת ישראל. הייתם דוגמה ומופת לאופן שבו הכלכלה והחברה שלובים יחדיו. לאופן שבו אחריות עסקית פוגשת אחריות לאומית. גם בימי משבר הקורונה, ראינו כיצד התעשייה פעלה ופועלת כדי לוודא שהחברה הישראלית לא תיקלע למצב של מחסור, חלילה.
"החוסן החברתי שלנו כרוך ביכולת שלנו לצלוח משברים מעין אלו, ולענף התעשייה יש בהחלט חלק מרכזי בהצלחה שלנו עד כה. ימי המשבר הללו מחוללים כבר עכשיו קשיים רבים למשק הישראלי. כולנו ערים לענפי ייצור, תעשייה ושירותים, שממש קורסים תחת העול הכלכלי. כבר כעת דרישות השוק משתנות ושוק הייצור והתעסוקה משתנה".